Jeg fik i lørdags en rimelig god idé. Jeg præsenterede den for min mor, og hun syntes ideén var god, men problemet lå i at jeg ikke er 18, og ifølge hende ikke kan få penge fra butikkerne. Det var jeg selvfølgelig meget uenig i, og vi diskuterrede i lang tid frem og tilbage. Så mit spørgsmål er:
Kan man få sat penge ind på sin konto, fra butikker - selvom man ikke er 18 eller over?
Nu kender jeg selvfølgelig ikke til metoden, men hvis ideen er god og nogle butikker vil tage den til sig, så kan jeg ikke se hvorfor der skulle være et problem ang. penge når du er under 18.
Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I. – Oscar Levant
Men er der et bestemt antal penge man max. må modtage på fx. et år? Jeg tænker lidt på, hvis jeg nu kommer til at tjene 10.000 om måneden, skal jeg så ikke have et eller andet?
Hvis du tjener mere end 50.000 hver 12 månede skal du moms registreres og det skal man være 18 for at blive. Måske er det der din mor ser problemet. Hvis det er under 50.000 så kan jeg heller ikke se noget problem med det, men det kan sagtens være at jeg tager fejl. Der skal nok være en med mere viden indenfor området der vil hjælpe dig med et svar herinde :-)
Forældre vil altid være skeptiske over for den slags tror jeg - mine var i hvert fald også!
I forhold til det med registrering osv., så mener jeg at du skal betale B skat hvis du tjener over 50k om året, men det er alt sammen noget du kan ringe til skat og snakke med dem om.
Fedt at du kommer med så mange idéer for tiden, og held og lykke med det.
David Bograd :)
Ung grafiker med meget erfaring og de rigtige priser.
Så hvis man tjener over 50.000 om året skal man momsregistreres? Hvad så hvis jeg nu kommer til at tjene over 50.000 om året, så kan jeg jo ikke momsregistrere mig? Hvor går pengene så hen?
Tja, nu ved jeg ikke så meget om det, men du har et skattekort (frikort) på omkring de 32k når man er under 18. Så hvis du tjener under 32k om året, så skal du kun betale 8% i arbejdsbidrag.
Mvh
David Bograd
Ung grafiker med meget erfaring og de rigtige priser.
Men hvis man bare tjener penge på internettet, skal man så være et firma?
Hej Max,
Det kan der ikke svares entydigt på, du bliver nødt til at være lidt mere specifik i dit spørgsmål.
Du behøver f.eks. ikke have egen virksomhed for at tjene penge på online-poker, men hvis du har en webshop så skal du være registreret som virksomhed.
Du behøver heller ikke være momsregistreret hvis du tjener mere en 50.000 om året, jeg kender rigtigt mange lønmodtagere der tjener mere en 50.000 om året uden at de skal momsregistreret. Men hvis din idé går ud på at drive en virksomhed der fakturere butikkerne for en service, så skal du momsregistreres hvis du omsætter (ikke tjener) for mere end 50.000 indenfor en 12 måneders periode.
Tilbage til start, hvis vi skal kunne svare dig på dit spørgsmål så bliver du nødt til at skrive noget mere specifikt om hvad du vil.