Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pres politikerne – nu!

Side 19 ud af 23 (223 indlæg)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Flemming og de 2 der er tilbage er forhåbentlig selvstændige erhverfvsdrivende, fordi hvis det er offentlig ansatte er det jo noget "møg".

På den anden side ser de hellere ikke ud til at være særligt foretagsomme.

Ib Abildgaard

Råd & Mal 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07

Læs i Politiken om alternative 1. maj taler bl.a.:

Vi vil have et tillæg til Grundloven, der forbyder de folkevalgte at bruge flere penge, end de udskriver skatter for i hvert kalenderår og kun tillader beskatning af indkomst af arbejde og kapital - og med højst 40 procent.

Er du enig?

God 1. maj

Flemming Hasselriis

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:15

Hej Flemming og andre !

YesDit forslag med tillæg til grundloven kan jeg godt tilslutte mig.

God 1. maj.

Venlig hilsen

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:46

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Dit forslag med tillæg til grundloven kan jeg godt tilslutte mig.

Hej Ib

Forslaget er nu med på listen, som ser sådan ud:

1.    Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.

2.    Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.

3.    Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.

4.    Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.

5.    Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.

6.    Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.

7.    Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr meget større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker - altså pt. kr. 100. Momsrykkeren er speciel høj.

9.    Renter og gebyrer fra det offentlige bør være fradragsberettiget.

10.    Der skal en kompetence givende uddannelse/kursus til før man kan starte egen virksomhed f.eks. dem hos Erhvervsrådet og Væksthusene.

11.    Ved barsel, skal virksomheder med mindre end 5 ansatte ikke belastes økonomisk, når en medarbejder går på orlov.

12.    Repræsentation skal være 100% fradragsberettiget, gerne med et loft på f.eks. kr. 1.350 pr. person pr. begivenhed.

13.    Når stat eller kommune ikke overholder betalingsfristerne, skal de kunne pålægges rykker gebyrer og renter i lighed med det som normale debitorer betaler. (Og de skal betale).

14. Samtlige tilskud til virksomheder ønskes fjernet.

15. Det overordnede ønske er at få en lav brutto beskatning på løn- og renteindtægter på 40%. Dette mål kan nås ved at beskære den offentlige sektor med 50%. Dette kan gøres ved bl..a. at fjerne:
-Fradrag for renter
-Fradrag for indskud på etableringskonti
-Fradrag for pensionsopsparing
-Børnechecken
-Oldechecken

16. Behandlingstiden i kommunerne på simple byggesager og erhvervsrelaterede ønsker, må forkortes fra mange måneder til få uger. Et svar skal være sagligt og forståeligt.

17. Det ønskes at få ændret konkursordenen, således at der ikke skelnes imellem privilegerede og simple kreditorer.

18. Der ønskes lavere takster fra Post Danmark i stil med  Deutsche Post. Mindre service kan accepteres så en porto nedsættelse er mulig. (De nuværende takster kvæler bl.a. Internet handelen og tvinger den til udlandet).

19. Nedlæg jobcentrene, og brug disse penge til individuel coaching af arbejdsløse, nystartede iværksættere og etablerede, der er i gang med udviklende projekter.

20. Afskaf statsstøtte til de trykte medier.

21. Iværksætteri bør være et fag i Folkeskolen.

22. Nedlæg vækstfonden og brug de penge til innovative grupper i landet, der henter folk ind blandt de mange fagligt velkvalificerede arbejdsløse, for sammen at skabe nye typer af tværfaglige virksomheder. Kan det første halve år være en projektfase, hvor de arbejdsløse får alm.ydelse, indtil de har lovning på ansættelse i en virksomhed. Pengene skal bruges på opstart af virksomheden som et lån til en mindre rente, for at hindre at banker lukker for de gode ideer.

23. Nedlæg etableringsvejledningen på kommunerne og brug ressourcen på væksthusene. De har mere check på hvad der rør sig i iværksættermiljøet. Lokalkendskabet har man ofte selv eller kan nemt få det. 

24. Vi vil have et tillæg til Grundloven, der forbyder de folkevalgte at bruge flere penge, end de udskriver skatter for i hvert kalenderår og kun tillader beskatning af indkomst af arbejde og kapital - og med højst 40 procent.

Da jeg havde virksomhed i Danmark kunne jeg godt tænke mig at det var muligt at regulere arbejdstiden for de ansatte afhængig af hvor mange ordrer man havde. Det var super om folk kunne arbejde 40 timer om ugen i de gode perioder og 30 timer om ugen i de mindre gode.

Et andet problem jeg husker var køb og salg af virksomhed. Kender ikke de aktuelle regler, men goodwill beskatningen var tidligere et stort problem. Det var dyrt bare at overdrage sin virksomhed til et familiemedlem.

Er der nogen som føler ovennævnte er et problem for at bevare virksomheder og udvide forretningen?

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Fra Svendborg
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:43

Hej

Flemming ;0) HA ja, den er nok meget rammende den tegning!

Ja, Ib, jeg leder lidt efter den holdning, at vi KAN godt tænke ud fra et humanistisk synsfelt vedrørende hvilket samfund vi vil have, og samtidig tænke i vækst. Det drejer sig jo reelt set om at bringe nye holdninger ind på banen, istedet at træde rundt i det samme, med en rød og blå holdning. Udgangspunktet må vel være at mennesket er født som et intelligent væsen, med mange typer af dem og derfor virker det for mig som noget nær en rigid adfærd når der går selvsving i rød/blå holdninger. Vi må jo ud over den rampe, og se fra et helt andet felt.

Rigtigt i det hele taget er dk blevet et meget dyrt land at bo i, og "takket" være bl.a. den regering vi har nu, samt globale ting og sager mv. Dybest set ønsker jeg mig en organisatorisk tyfon komme, og få lavet helt om på det hele. Det er her vi vågner op, og skal se noget andet. Ved gud, man kan ikke se skoven for bare træer, og den regeljungle kan ikke engang eksperter finde rundt i mere. SLET det hele, start forfra og tænk enkelhed ind i organisationen med en humanistisk indgangsvinkel.

Takker for denne gang. Hav hjertet med, det tjener bedst alle i dit samfund. Tjene penge behøves ikke at være på bekostning af det.  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04

Harpelunden:
Dybest set ønsker jeg mig en organisatorisk tyfon komme, og få lavet helt om på det hele. Det er her vi vågner op, og skal se noget andet. Ved gud, man kan ikke se skoven for bare træer, og den regeljungle kan ikke engang eksperter finde rundt i mere. SLET det hele, start forfra og tænk enkelhed ind i organisationen med en humanistisk indgangsvinkel.

Harpelund inspirerede mig til at blive lidt filosofisk og spørge:

Er politikerne de rigtige til at løse Danmarks problemer?

På spansk TV kunne jeg i går 1. maj se lederne af de to venstrefløjspartier føre sig frem i store taler og klage over den store arbejdsløshed. De er begge støttepartier til den socialdemokratiske regering! De er altså medansvarlige for den situation landet befinder sig i. Begge ledere bliver tykkere og tykkere og det er ikke kun fordi jeg har fået et større TV. De tænker kun på sig selv og deres genvalg, og ikke landets bedste.

Jeg kan huske dengang Anker Jørgensen var statsminister og Knud Heinesen finansminister. Knud Heinesen kunne godt se at ”Danmark var på vej mod afgrunden”, men han kunne/ville ikke forhindre det. Mange sad og håbede at vi gled i afgrunden så EU kunne gribe ind og give alle politikerne en økonomisk spændetrøje på.

Tænk hvis Danmark havde en dronning Margrethe med magt eller en præsident, der kunne fortælle folketings medlemmer: ”Det her er de økonomiske rammer I kan arbejde indenfor, find så ud af hvordan lovgivningen skal være”.

Hav en rigtig god dag

Flemming Hasselriis

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:17

Harpelunden:

Og Martin du aner vist ikke hvor mange millioner, hvis ikke milliarder det private har tjent på det offentlige, mens det gik "godt" de seneste 10-15 år. Vi er så lille et land at det private snart må indse, at indskrænke det offentlige også rammer dem selv. Det hænger jo sammen, det er ikke to selvstændige platforme. Selvom mange vil se det sådan både de i det offentlige og det private.   

Du mener altså, at det private lever højt på en stor offentlig sektor? Altså, jo større offentlig sektor, jo bedre vilkår for iværksættere?

Hvem forestiller du dig, som skal betale for en stor offentlig sektor?

Tror du, at de penge, som den private sektor betaler til det offentlige kommer tilbage med forrentning til den private sektor, efter at have været kørt igennem den offentlige sektor?

Det lyder som om, at du har den holdning, at det offentlige kunne leve uden det private, men at det modsatte ikke er tilfældet.

Jeg siger ikke, at det private kan leve uden det offentlige... MEN man bør være opmærksom på, hvornår det offentlige er blevet for stort og for dyrt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Flemming,

Jeg har i øvrigt endnu et forslag. Det handler om afskrivningaktiver.

I dag er det sådan, at hvis man køber et aktiv til 12.300 kr., så kan man afskrive hele beløbet i anskaffelsesåret.

Køber man dog et aktiv til 12.400 kr., så kan man kun afskrive 25% af aktivets værdi, svarende til 3.100 kr., og må vente til næste år med at afskrive de sidste 9.300 kr.

Det virker helt tosset, at fordi man køber et aktiv, som er 100 kr. dyrere, så kan man afskrive 9.200 kr. mindre.

Mit forslag
Hvis afskrivning på 25% af aktivværdien er lavere end grænsen for straksafskrivning (i dag 12.300 kr), så burde der kunne afskrives op til grænsen for straksafskrivning.

Så hvis man køber et aktiv til 12.400 kr., så kan de 12.300 kr. afskrives i anskaffelsesåret, mens de sidste 100 kr. først kan afskrives til næste år.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:26

Martin E. Jensen:
Mit forslag
Hvis afskrivning på 25% af aktivværdien er lavere end grænsen for straksafskrivning (i dag 12.300 kr), så burde der kunne afskrives op til grænsen for straksafskrivning.

Hej Martin

Dit forslag lyder slemt fornuftigt.

Her er seneste ønskeliste:

1.    Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.

2.    Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.

3.    Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.

4.    Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.

5.    Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.

6.    Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.

7.    Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr meget større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker - altså pt. kr. 100. Momsrykkeren er speciel høj.

9.    Renter og gebyrer fra det offentlige bør være fradragsberettiget.

10.    Der skal en kompetence givende uddannelse/kursus til før man kan starte egen virksomhed f.eks. dem hos Erhvervsrådet og Væksthusene.

11.    Ved barsel, skal virksomheder med mindre end 5 ansatte ikke belastes økonomisk, når en medarbejder går på orlov.

12.    Repræsentation skal være 100% fradragsberettiget, gerne med et loft på f.eks. kr. 1.350 pr. person pr. begivenhed.

13.    Når stat eller kommune ikke overholder betalingsfristerne, skal de kunne pålægges rykker gebyrer og renter i lighed med det som normale debitorer betaler. (Og de skal betale).

14. Samtlige tilskud til virksomheder ønskes fjernet.

15. Det overordnede ønske er at få en lav brutto beskatning på løn- og renteindtægter på 40%. Dette mål kan nås ved at beskære den offentlige sektor med 50%. Dette kan gøres ved bl..a. at fjerne:

-Fradrag for renter

-Fradrag for indskud på etableringskonti

-Fradrag for pensionsopsparing

-Børnechecken

-Oldechecken

16. Behandlingstiden i kommunerne på simple byggesager og erhvervsrelaterede ønsker, må forkortes fra mange måneder til få uger. Et svar skal være sagligt og forståeligt.

17. Det ønskes at få ændret konkursordenen, således at der ikke skelnes imellem privilegerede og simple kreditorer.

18. Der ønskes lavere takster fra Post Danmark i stil med Deutsche Post. Mindre service kan accepteres så en porto nedsættelse er mulig. (De nuværende takster kvæler bl.a. Internet handelen og tvinger den til udlandet).

19. Nedlæg jobcentrene, og brug disse penge til individuel coaching af arbejdsløse, nystartede iværksættere og etablerede, der er i gang med udviklende projekter.

20. Afskaf statsstøtte til de trykte medier.

21. Iværksætteri bør være et fag i Folkeskolen.

22. Nedlæg vækstfonden og brug de penge til innovative grupper i landet, der henter folk ind blandt de mange fagligt velkvalificerede arbejdsløse, for sammen at skabe nye typer af tværfaglige virksomheder. Kan det første halve år være en projektfase, hvor de arbejdsløse får alm.ydelse, indtil de har lovning på ansættelse i en virksomhed. Pengene skal bruges på opstart af virksomheden som et lån til en mindre rente, for at hindre at banker lukker for de gode ideer.

23. Nedlæg etableringsvejledningen på kommunerne og brug ressourcen på væksthusene. De har mere check på hvad der rør sig i iværksættermiljøet. Lokalkendskabet har man ofte selv eller kan nemt få det.  

24. Vi vil have et tillæg til Grundloven, der forbyder de folkevalgte at bruge flere penge, end de udskriver skatter for i hvert kalenderår og kun tillader beskatning af indkomst af arbejde og kapital - og med højst 40 procent.

25. Hvis afskrivning på 25% af aktivværdien er lavere end grænsen for straksafskrivning (i dag 12.300 kr), så bør der kunne afskrives op til grænsen for straksafskrivning det første år.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Fra Split
Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 411
Skrevet kl. 19:32

Beskatning af afkast på aktier skal vaere 0 i virksomheder som er mindre en 3 aar gammel, jo aeldre virksomheden bliver desto hoejere skal skatten vaere paa gevinst paa aktier. Dette vil betyde at nye virksomheder vil faa lettere adgang til kapital 

Og her lige en artikel som politikerne boer laese

http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2419026.ece

Mvh

Morten

2 mio. besøgende i Wordpress hvor jeg bla. skriver om ferie i Kroatien på 8 sprog

Side 19 ud af 23 (223 indlæg)