Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pres politikerne – nu!

Side 8 ud af 23 (223 indlæg)
Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Forfatter:

Jeg tror at barselsreglerne er vedtaget for at danskerne skal føde flere børn. Alternativet er at vi må have flere indvandrere, og det er der vist ikke stemning for lige i øjeblikket. Jeg har selv været igennem 3 barselsperioder med mit kvindelige personale. Det var en belastning, men ikke større end jeg kunne leve med det. De som går på barsel får jo ikke fuld løn af arbejdsgiveren.

Har du selv en virksomhed hvor en medarbejder går på barsel, og du mener det er en stor belastning økonomisk?

Nej, jeg har ikke selv en virksomhed hvor ovenstående situation gør sig gældende - jeg er nemlig bevidst om at den eksisterer, så kommer jeg til at stå med en kvinde og en mand med de samme kvalifikationer, vil jeg ikke udelukke at jeg foretrækker manden.

Hvorfor skal jeg som virksomhedsejer pålægges en ekstra omkostning, i form af delvis løn til en medarbejder som ikke jeg ikke får noget arbejdskraft ud af, når jeg samtidig har en masse omkostninger ifm. med rekutering af en afløser, samt aflønning af denne? For rigtig mange små iværksættere kan sådan en uforudset udgift være svær at bære.

Fremmer den nuværende lovgivning ligestillingen?

/ Emil

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:51

Emil Blücher:
kommer jeg til at stå med en kvinde og en mand med de samme kvalifikationer, vil jeg ikke udelukke at jeg foretrækker manden.

Jeg tror ikke at problemet er så stort som du gør det til Emil, uden på kroner at kunne sige hvor meget det koster. I grove træk, hvis firmaet giver den på barsel fuld løn, modtager de fra kommunen hvad der svarer til alm. bistandshjælp. Det vil sige man har en lønudgift på ca. 40% af det oprindelige.

Hvorfor skal virksomhederne have denne merudgift? Det er noget arbejdsmarkedets parter har forhandlet sig frem til gennem mange år. Det er altså en "frivillig" ordning ligesom 5 ugers ferie, betalte helligdage og feriepenge.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:04

Carsten Nielsen:

• Vores uddannelse system skal gøre bedre(Meget)
  • Skatten skal ned
  • Krav om iværksætterkursus inden start af virksomhed
  • Mulighed for medlem af branche foreninger (Nogle er meget dyre og derfor fravælges de)
  • Videnscenter skal gøres mere synlige(eller udbredes)
  • Jeg har taget dit forslag om en tvungen uddannelse/kursus inden man kan starte egen virksomhed.

Du har ret i at det kan være dyrt at være medlem af en brancheforening. Det skyldes nok at omkostningerne er store for at drive en sådan forening med lønnede ansatte. Der er også meget præstige (PR) i at være medlem af en kendt forening, og det har jeg betalt for i mange år i bl.a. Elektronik Fabrikant Foreningen.

Jeg synes videncentrene er rimeligt synlige i hvert fald via Google. De andre punkter må du præcisere noget mere før jeg kan tage dem med.

Den opdaterede ønskeliste ser nu sådan ud:

1.    Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.

2.    Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.

3.    Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.

4.    Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.

5.    Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.

6.    Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.

7.    Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr meget større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker - altså pt. kr. 100. Momsrykkeren er speciel høj.

9.    Renter og gebyrer fra det offentlige bør være fradragsberettiget.

10.    Der skal en kompetencegivende uddannelse/kursus til før man kan starte egen virksomhed f.eks. dem hos Erhvervsrådet og Væksthusene.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Fra Herlufmagle
    Tilmeldt 10. Nov 06
    Indlæg ialt: 3019
    Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:51
    Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forfatter:

Emil Blücher:
    kommer jeg til at stå med en kvinde og en mand med de samme kvalifikationer, vil jeg ikke udelukke at jeg foretrækker manden.

Jeg tror ikke at problemet er så stort som du gør det til Emil, uden på kroner at kunne sige hvor meget det koster. I grove træk, hvis firmaet giver den på barsel fuld løn, modtager de fra kommunen hvad der svarer til alm. bistandshjælp. Det vil sige man har en lønudgift på ca. 40% af det oprindelige.

Hej Flemming,

Det kan faktisk være rigtig hårdt for en virksomhed, med få ansatte, at skulle betale til en person på barsel.

Jeg har en kunde (blomsterbutik), som har én ansat udover ejeren af butikken. Ejeren af butikken oplevede nedgang i forbindelse med krisen, men kunne ikke fyre sin medarbejder, som hun normalt ville have gjort, da denne var gravid (man kan nemlig ikke fyre en gravid, uden at få fagforeningen på nakken, også selvom der pludselig ikke er nok arbejde til den gravide).

Senere på året (2009) gik denne person på barsel, og valgte maksimal barsel på næsten et år.

Under hele barslen måtte ejeren af butikken selv sørge for at hente blomster om morgenen, så hun kunne stå i butikkens fulde åbningstider, og dermed passe butikken alene, selvom der tidligere havde været 2 fuldtidsstillinger.

Hun gik selv ned i løn i den periode, da butikken kørte med underskud, og så hun havde råd til at forsørge personen på barsel.

Som ekstra krølle på historien følger, at da ejeren af butikken selv blev gravid (2010), så kunne hun næsten ikke selv få barsel, da hendes butik havde kørt med underskud, og dagpenge-/barselssatsen bliver fastsat efter, hvor mange penge man har tjent i sin virksomhed.

Så her måtte hun betale sin egen barsel, og blev derfor nødt til at arbejde nærmest fuld tid under sin egen barsel, da hun ellers skulle ansætte to personer, for at få dækket butikkens åbningstider, samt køb af varer, mv.

Så jeg tror faktisk, at der er rigtig mange små virksomheder/iværksættere, som kun har få ansatte, som bliver meget hårdt ramt af, at de har en medarbejder, som går på barsel.

Har man mange ansatte, så er det selvfølgelig en helt anden problemstilling, men det vil være særdeles rimeligt at yde en ekstra hjælp til små virksomheder med eksempelvis færre end 3-4 ansatte, hvis de har en medarbejder, som skal på barsel.

Fra Holbæk
    Tilmeldt 31. Mar 11
    Indlæg ialt: 331
    Skrevet kl. 12:01

Hej.

Jeg vil bestemt gerne vaere en ud af de mange der bakker op om det her!!!

/ Daniel :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
    30% af profil udfyldt
    Skrevet kl. 13:18

Martin E. Jensen:

Under hele barslen måtte ejeren af butikken selv sørge for at hente blomster om morgenen, så hun kunne stå i butikkens fulde åbningstider, og dermed passe butikken alene, selvom der tidligere havde været 2 fuldtidsstillinger.

Hun gik selv ned i løn i den periode, da butikken kørte med underskud, og så hun havde råd til at forsørge personen på barsel.

Som ekstra krølle på historien følger, at da ejeren af butikken selv blev gravid (2010), så kunne hun næsten ikke selv få barsel, da hendes butik havde kørt med underskud, og dagpenge-/barselssatsen bliver fastsat efter, hvor mange penge man har tjent i sin virksomhed.

Det var da en slem historie du kom med Martin, men mange tak for den.

Jeg mener at er man medlem af en arbejdsgiver forening og den ansatte er medlem af en lønmodtager organisation, så er forholdet beskrevet i en overenskomst, så jeg tvivler på vi kan komme igennem med noget.

Jeg har formulet et forslag så politikerne forstår at her er et problem:

Ved barsel, skal virksomheder med mindre end 5 ansatte ikke belastes økonomisk, når en medarbejder går på orlov.

Ønskelisten ser nu sådan ud:

Konkrete ønsker
    1.    Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.

2.    Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.

3.    Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.

4.    Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.

5.    Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.

6.    Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.

7.    Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr meget større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker - altså pt. kr. 100. Momsrykkeren er speciel høj.

9.    Renter og gebyrer fra det offentlige bør være fradragsberettiget.

10.    Der skal en kompetence givende uddannelse/kursus til før man kan starte egen virksomhed f.eks. dem hos Erhvervsrådet og Væksthusene.

11.    Ved barsel, skal virksomheder med mindre end 5 ansatte ikke belastes økonomisk, når en medarbejder går på orlov.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Fra Skodsborg
    Tilmeldt 24. Mar 05
    Indlæg ialt: 12315
    Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:28
    Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kære Flemming og alle jer andre.

Vi har lyttet og 3 mand har været på opgaven i en lille uges tid.

Det vi kommer med når valget starter er:

Et modul på forsiden, hvor alle får en stemme hver uge og så løbende grafer der viser udviklingen på hvordan danske iværksættere vil stemme til valget. Alt anonymt forstås.

Så er i igang med en afart af Amino Nyt, hvor alle kan komme med forslag til hvad politikerne skal ændre og så kan der debatteres og stemmes om hvert forslag.

Når vi ser hvordan det udvikler sig, så håber jeg vi får så meget gang i den, at vi kan præsentere hvert parti for de 10 bedste forslag og få deres kommentar.

Så kan lægge pres på dem og løbende holde dem op på det de lovede.

Jeg regner med at vi er 100% køreklar tirsdag/onsdag næste uge, så vi kan trykke på knappen når det går igang.

Er det en god plan ?

De bedste hilsner

Martin

Fra Herlufmagle
    Tilmeldt 10. Nov 06
    Indlæg ialt: 3019
    Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:58

Hej Martin,

Det er en super god plan! Der er sgu ingen som dig, der forstår at sætte ting i gang!

Yes og 5 stjerner. Du har min opbakning til at dette bliver en succes.

Fra Skodsborg
    Tilmeldt 24. Mar 05
    Indlæg ialt: 12315
    Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:15

Martin E. Jensen:

Hej Martin,

Det er en super god plan! Der er sgu ingen som dig, der forstår at sætte ting i gang!

Yes og 5 stjerner. Du har min opbakning til at dette bliver en succes.

Tak da og rigtig god weekend.

De bedste hilsner

Martin

Fra Sønderborg
    Tilmeldt 28. Jun 07
    Indlæg ialt: 902
    Skrevet kl. 16:59

Martin Thorborg:
    Er det en god plan ?

For at være helt ærlig, så den noget mere end bare god.Yes

//

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Side 8 ud af 23 (223 indlæg)