Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pres politikerne – nu!

Side 7 ud af 23 (223 indlæg)
Fra Tåstrup
Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

sören :

Et vigtigt middel for at opfylde regeringens mål er løbende at forbedre de vilkår – også kaldet rammebetingelser – der møder danske virksomheder, når de stifter virksomhed og vil udvide virksomheden. Tidligere iværksætterindeks har vist, at lande der formår at skabe nye vækstdygtige virksomheder, også er lande der har formået at skabe de bedste rammevilkår.Jo bedre vilkår, desto bedre præstationer. Dette kapitel vurderer Danmarks og OECD-landenes vilkår for iværksætteri.

God læsning til inspiration for politiske tiltag.

Link til den samlede  Iværksætterindex 2010 

http://www.ebst.dk/publikationer/ivaerksaettere/ivaerksaetterindeks_2010/ivaerksaetterindeks_2010/index.htm

Hej Søren

Super god læsning, tog en lille time at kigge den hurtigt i gemmen. Og der er utrolig meget ny viden for mig, som jeg bestemt vil tage til mig, og kan nu også se at Emil er inde på det rigtige.

Men det ændre jo ikke på hvorfor denne tråd er sat i verden, og dog, for før denne læsning kendte jeg ikke til rammerne og hvilke vilkår der er gælden for at skabe vækst og iværksætteri, hvilke jeg gøre nu.

Men hvis jeg skulle komme med et seriøst bud, så skulle det nok være at skulle vores politiks system om, selv om dette nok ikke er muligt på nuværende tidspunkt.

Men kan da godt prøve.

• Vores uddannelse system skal gøre bedre(Meget)
  • Skatten skal ned
  • Krav om iværksætterkursus inden start af virksomhed
  • Mulighed for medlem af branche foreninger (Nogle er meget dyre og derfor fravælges de)
  • Videnscenter skal gøres mere synlige(eller udbredes)

Der er sikkert en masse andre forslag der kan gøre det meget bedre, men det er da værd at bygge videre på.

Derudover handler det også om kroner og øre, og det er penge som Danmark ikke har pt. så ved at fjerne personlige fredrag samt div. andre, kan det være muligt at skaffe finansiering til et større tiltag.

Ved ikke om i lagt mærke til den seneste debat om virksomhederne rundt om i landet har svært ved skaffe kvalliteret arbejdskraft da de danske nyuddannede ikke er dygtige nok, og det nødråb de har sent til den danske regering.

Og som nok alle ved er at den danske regering har valgt at vores fremtide indtægts kilde Viden. Syntes ikke at regeringen på nuværende tidspunkt har formådet at lave op til deres egne visioner.

Derudover har jeg svært ved at se hvordan den nuværende regering har tænkt sig at opfylde sine visioner, når den virke så ideforladt.

Der er sikkert 1000 ting der kan gøres bedre for alle i samfundet, da alle har indflydelse hvad der kommer til at ske i fremtiden, vi må bare lære at det ikke hedder Iværksætter, Uddannelse, Politik, Lovgivning, Økonomi, Marked, osv. men at det berøre os alle før eller siden.

Men nok om det og tilbage på sporet.

Jeg er sikker på at hvis man lige ligger hovedet i blød, og tænker lidt over hvad der skal til, kan vi få lavet en strategi for hvordan vores oplæg skal se ud. Og hvis vi skal have noget, bliver vi også nød til at give noget.

Mvh

Carsten Nielsen

PS. mit udlæg er ikke 100% færdigt men ville gerne se hvad folk har at sige til det, inden jeg for skrevet en rapport på 10-15 sider, som går mere i dybten.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58

sören :

Hej Søren

Tak for linket.

Jeg har læst de lidt over 100 sider og for mig er det et tilbageblik med en masse statistik. Der er ikke noget konkret om fremtiden.

Det er bl.a. os aminoer som skal komme med forslag til nye tiltag. Skal vi lære lidt fra Israel så må det være et bedre samarbejde med de offentlige udviklingscentre og samarbejde med udenlandske virksomheder, der er parat til at investere i Danmark.

Hvis nogen har erfaring eller konkrete ønsker til disse områder, så kom frem med dem.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 23:18
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ønsker mig at administrationsbyrden lettes.

Det er for mig helt forkert, at hvis en tømrer gerne vil starte et tømrerfirma og lægge et tag på en fabrik sammen med sine to tømrervenner, så kommer de til at bruge en kæmpestor del af indtjeningen på at

- etablere aps

- oprette kassekladde / bogføring

- aflevere årsregnskab

- indberette moms

- indberette skat for hver især

- gøre diverse fradrag i skatten op

- jeg har sikkert glemt flere tiltag, som ikke skaber nogen som helst værdi for andre end dem som

- udfører kontrolarbejdet

- har kontrollen over pengene i systemet

Det er klart, at i komplekse sammenhænge kan nogle af tiltagene være vigtige for at bevare overblikket som ledelse. Jeg taler her kun om iværksætteri "i det små".

Jamen hvordan sikres det så at pengene bliver betalt, så vi kan bevare vores velfærd?

Jeg har ikke det endegyldige svar, men det er i hvert fald alt for bøvlet med alle de regler for nystartede. Hvis det f.eks. bare hed "XX % af indtægter minus udgifter når året er omme, ingen fradrag whatsoever", så var det da til at finde ud af at betale det rigtige beløb, og en hel del ressourcer, der spildes på kontrol, kunne bruges bedre. Og tømrermesteren kunne bruge sin tid på at lægge tag på og blive rigtig dygtig til det.

Mvh Allan

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Allan Hansen:

Det er for mig helt forkert, at hvis en tømrer gerne vil starte et tømrerfirma og lægge et tag på en fabrik sammen med sine to tømrervenner, så kommer de til at bruge en kæmpestor del af indtjeningen på at

- etablere aps

- oprette kassekladde / bogføring

- aflevere årsregnskab

- indberette moms

- indberette skat for hver især

- gøre diverse fradrag i skatten op

- jeg har sikkert glemt flere tiltag, som ikke skaber nogen som helst værdi for andre end dem som

- udfører kontrolarbejdet

- har kontrollen over pengene i systemet

Det er klart, at i komplekse sammenhænge kan nogle af tiltagene være vigtige for at bevare overblikket som ledelse. Jeg taler her kun om iværksætteri "i det små".

Jamen hvordan sikres det så at pengene bliver betalt, så vi kan bevare vores velfærd?

Jeg har ikke det endegyldige svar, men det er i hvert fald alt for bøvlet med alle de regler for nystartede. Hvis det f.eks. bare hed "XX % af indtægter minus udgifter når året er omme, ingen fradrag whatsoever", så var det da til at finde ud af at betale det rigtige beløb, og en hel del ressourcer, der spildes på kontrol, kunne bruges bedre. Og tømrermesteren kunne bruge sin tid på at lægge tag på og blive rigtig dygtig til det.

Du har glemt mange ting Allan. Selv om jeg har været borte fra Danmark i nogle år husker jeg bl.a. noget om ATP og AMB.

Jeg tror at det er med vilje man har så mange forskelle skatter. Hvis der kun var én ville denne høje procent se forfærdelig ud i vælgernes øjne.

Hvis tingene skal gøre enkle må man se bort fra millimeter retfærdigheden. Kan danskerne det? Kunne man acceptere en bruttoskat på f.eks. 40% af både arbejdsindtægter og renteindtægter? Jeg tror at det kunne sætte meget mere gang i hjulene og der kunne frigives tusinder af kontrolfunktioner.

De fleste vil nok indrømme at det er er pengene, der driver værket. Jeg kan huske dengang at A-skatten blev indført. Det år måtte man tjene kr. 15.000 ekstra skattefrit! Så blev der overarbejdet og opfindsomheden var stor for at tjene ekstra penge.

I Spanien går man ikke op i de små ting som fri telefon, fri computer og fri bil. Til gengæld kan man kun trække fakturaer fra hvor firmanavn og momsnummer er påført. Ikke noget med løse kvitteringer og kreditkort udgifter. Administrationen er anderledes lav end i Danmark. Yderligere er mange tusinde skattefolk sparet væk, ved at man lægger kontrollen ud til revisorer og advokater. Alle skal have en revisor eller advokat til at udfylde selvangivelsen eller man kan gå til "løvens gab" (skattevæsenet) med sin selvangivelse. Kan man forestille sig noget lignende i Danmark?

Hvis en kan komme med en helt konkret ting, der giver mere administration end penge i statskassen så frem med den.

Er der nogle af de tilskudsordninger som findes i dag, man gerne ville undvære?

Jeg har et par forslag:

Drop al kørselsfradrag til og fra arbejde. (Det er vist det som skattefolk bruger mest tid på).

Fuld fradrag for repræsentation. Gerne en max. på kr. 1.300 pr. kuvert. (Indførelsen af denne misundelsesafgift kostede 10.000 arbejdspladser).

Fuld fradrag for gaver til kunder op til Jul, ved jubilæer og runde fødselsdage. Gaverne skal også være fritaget for skat for modtager op til det beløb medarbejdere må modtage skattefrit.

Hav en god dag

Flemming Hasselriis

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:38
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Noget, som rammer de små iværksættere meget hårdere end etableringsgebyret på 670 kr., er de rykkergebyrer, som staten pålægger for sent angivet moms på 800 kr. pr. rykker.

I princippet kan en nyetableret iværksætter betale 800 kr. i kvartalet, hvis momsen ikke angives til tiden, eller svarende til 3.200 kr. årligt i rykkergebyrer på udelukkende moms.

Andre rykkerbegyrer fra SKAT ligger konsekvent på 250 kr. pr. rykker.

Jeg synes det er urimeligt, når man tænker på, at private virksomheder (og iværksættere) maksimalt må pålægge 100 kr. i gebyr på de rykkere som sendes fra virksomheden.

Der er noget som ikke hænger sammen i dét regnestykke!

Mit forslag går derfor på, at det offentlige ikke burde kunne pålægge et rykkergebyr større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31

Martin E. Jensen:
Mit forslag går derfor på, at det offentlige ikke burde kunne pålægge et rykkergebyr større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker.

Det lyder som er rigtig godt forslag Martin. Det er røget ind på listen, som nu ser sådan ud:

Konkrete ønsker:

1.    Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.

2.    Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.

3.    Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.

4.    Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.

5.    Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.

6.    Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.

7.    Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker altså ca. kr. 100-150.

Flemming Hasselriis

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:14

Forfatter:

Martin E. Jensen:

Det lyder som er rigtig godt forslag Martin. Det er røget ind på listen, som nu ser sådan ud:

Konkrete ønsker:

...... [ snip ] ......

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker altså ca. kr. 100-150.

Flemming Hasselriis

Der bør ikke nødvendigvis angives et loft i forslaget. Bare niveauet udlignes, så der ikke længere er en urimelighed i forskellen på rykkergebyrer imellem det offentlige og det private.

Især rykkergebyret på momsen, hvor jeg har set flere små iværksættervirksomheder (når jeg udarbejder deres årsregnskab), hvor de har fået rykkergebyrer på 800 kr.

Evt. for at glemme at 0-angive deres moms, hvis de hverken har haft køb eller salg i momsperioden.

Oven i rykkergebyret følger der i øvrigt en skønnet momsangivelse på 10.000 kr., og den totale regning lyder på 10.800 kr., hvoraf de 10.000 kr. først kan modregnes på næste momsopgørelse.

Et næste forslag kunne i øvrigt være:

At renter og gebyrer fra det offentlige bliver fradragsberettiget.

Når en virksomhed har fået en rykker, eller pålagt renter i virksomheden, så kan de ikke fradrages i regnskabet, og skal derfor betales af den private lomme (altså af penge, som allerede er beskattet).

Dvs. at får man en rykker med 800 kr. i afgift, så koster det reelt personen 1.333 kr., ved en beskatning på 40%, eller 1.066 kr. ved en beskatning på 25% (selskaber).

Så ikke nok med at man har fået en regning på 800 kr., det koster reelt meget mere at betale den regning privat, selvom den egentlig vedrører virksomheden.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27

Martin E. Jensen:
renter og gebyrer fra det offentlige bliver fradragsberettiget.

Tak Martin for et godt forslag, det er gået ind på listen. Det er dumme ting som disse, der gør hverdagen sur for iværksættere. Håber det kan inspirere andre.

Hav en fortsat god dag

Flemming Hasselriis

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:15

Martin E. Jensen:

Yes JEPS !

Og når bl.a. kommuner er længe om at betale og sjældent til tiden. Betaler disse ikke hverken rykkergebyrer eller renter.

Ib Abildgaard

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Og når bl.a. kommuner er længe om at betale og sjældent til tiden. Betaler disse ikke hverken rykkergebyrer eller renter.

Hej Ib

Vil du foreslå at det skal være muligt at pålægge stat og kommune rykkergebyr og renter?

Her er listen over de foreløbige forslag:

Konkrete ønsker
1.    Mulighed for at fordoble virksomhedens kassekredit i en bank. Den ekstra kassekredit skal forrentes som normalt (eller lavere, da der vil være en stats/forsikringsgaranti bag). Der betales en ekstra præmie for en stats/forsikrings garanti på ca. 1½ - 2% p.a. af det til enhver tid skyldige beløb.

2.    Fjerne renterne på restskatten frem til 1. juli for alle erhvervsdrivende.

3.    Affaldsafgiften ønskes nedsat eller gjort gratis de 3 første etableringsår.

4.    Beløbet for etableringskonti ønskes uden en minimum grænse, men gerne et maksimum. Det skal være muligt at benytte halvdelen af det opsparede beløb på ikke afskrivningsberettigede enheder.

5.    Afgiften for etablering af et ApS og A/S ønskes fjernet.

6.    Mulighed for at tilbageholde retsgyldige tilgodehavender i private skyldneres løn, ligesom det offentlige kan trække deres tilgodehavender i skyldneres løn eller sociale ydelser.

7.    Det burde være muligt at komme på iværksætter efterskole, hvor man kunne tage 9. - 10. klasse og få undervisning i iværksætteri, eller noget andet, som f.eks. en iværksætter linje på lige fod med gymnasium, teknisk skole og handelsskolen.

8.    Det offentlige bør ikke kunne pålægge et rykkergebyr meget større end det de private erhvervsdrivende må pålægge en rykker - altså pt. kr. 100. Momsrykkeren er speciel høj.

9.    Renter og gebyrer fra det offentlige bør være fradragsberettiget.

Hav en god dag

Flemming Hasselriis

Side 7 ud af 23 (223 indlæg)