der er styr på den del af processen. Konkurrenten er ca. 1,/2 gange større end min virksomhed, men det er produkterne der passer sammen, og de besparelser der er ved at flytte produktionen til et sted hvor kapaciteten alligevle er tilstede. Det betyder at jeg kan lukke min egen del ned og spare på den front.
der er ikke noget at være skeptisk overfor mht. afvilingsforholdene - disse er alle afklarede og nedfældet i diverse kontrakter der ligger i mit selskab. Derfor ved jeg nøjatigt hvornår disse besparelser kan realiseres.
NDA´en har vi ikke brugt tid på endnu. Sælger har været åben omkring mange ting - udleveret interne regnskaber etc. uden en NDA.
Mht. beregningerne og synergierne så er de meget professionelt anslået. Jeg skriver anslået da vi kun har taget dem der ligger lige for. Dertil kommer andre muligheder for besparelser.
Det kan godt være at jeg har solgt ideen til mig selv, men det er jo også relevant, for hvis ikke jeg troede på det så kunne jeg ligeså godt droppe det hele.
Jeg tror jeg vil se mere på småinvestorer, da dette har været det bedste bud indtil videre. Disse vil selfølgelig blive informeret i detaljer omkring sammenlægningen, således de kan træffe den endelige beslutning. Det bliver en mindre investor da det nok ikke re interessant for business angels og andre i den kategori. Det er inesteringen nok alligevel for lille til.
Hej du skulle prøve at ringe til Væksthus københavn hvis du ikke bor i København så har de afdelinger over hele landet - det er en offentlig inst. som ikke er helt tosset - Spørg efter Carlo Chow han er tidligere bankmand, Steen Kaas er også god han hjalp mig med at sælge en lille virksomhed - bare vær opmærksom på at han er hudløs ærlig og kalder en spade for en spade
Uden at kende detaljerne i din plan vil jeg kun sige at overordnet en rigtig god ide du har gang i - lad en del af pengene være afhængig af at sælger hjælper dig 6-8 mdr.
jeg har lige fået besked fra banken. De synes at ideen er rigtig god, men engagementets størrelse er for stort for dem ( ja det er en lille bank / sparekasse).
jeg forventer dog at fortsætte arbejdet på sagen. Sælger har tilbudt at være behjælpelig i 3 år ( så længe earn-out kører), og han er guld værd for mig - det er der ingen tvivl om.
Min revisor og jeg drøfter følgende scenarier - ny bank, successiv overtagelse og evt. at sælger hjælper med at få sin bank med på idéen....
Det er bestemt ikke slut endnu. Sideløbende har min revisor tilbudt at spørge i hans netværk, hvor der findes en del investorer der gør sig i netop sådanne cases.
de foreløbige beregninger, som er lavet af min revisor i samarbejde med mig, viser en stor synergibesparelse. Dertil kommer den forventede øgede omsætning, som ikke er kalkuleret ind. Konservativt sat er besparelsen ca. lige så stor som konkurrentens firma give nu før skat. En del af dette skyldes at vores to organisationer ligner hinanden meget, og kan derfor reduceres kraftigt. Dertil kommer andre besparelser på maskiner etc.
Vi har ikke lavet en dybdegående beregning endnu, hvilket bl.a. skyldes sælgers ønske om fortrolighed. Vi er jo på samme marked og derfor vil han ikke åbne alt for meget op endnu. Det sker først når vi er nået et skridt eller to videre med finansieringen.
1 mio. er mange penge, men selv den grove beregning burde kunne overbevise selv den største skeptiker ( måske bortset fra banken), men jeg erkender også at hvis det var mig der skulle skyde penge ind, så ville jeg have vished for at der var guld for enden af regnbuen. Det ser det så også ud til at være :-)
Hej Peter,
OK det bliver man jo ikke meget klogere af, jeg leder efter en eller to virksmomheder jeg kan investere i og indtræde i bestyrelsen. Hvis du på et tidspunkt vil ud med hvilken brance det drejer sig om, må du meget gerne kontakte mig.
Hej, Det var ikke den sjoveste besked jeg måtte give sælger... Sjovt nok så siger han at vi nok alligevel skal tage et skridt videre. Han har nu meddelt at han gerne vil øge sit engagement betydeligt mod en anderledes earn out. Der er aftalt møde i næste uge hvor min revisor, sælger og jeg selv deltager. Sjovt nok har min bank medvirket til at sælger har rykket sig en betragtelig del, men banken kan risikere at stå tilbage uden del af det totale engagement nu... Dejligt at være tilbage på sporet.
Som skrevet før har sælger indvilget i at bidrage med en større pose penge. Sælgerfinansieringen er nu på 30 % af det samlede beløb.
Min revisor er pt. igang med at lave 3 budgetter for sammenlægningen. Der er tale om et pessimistik budget, et budget på virksomheden som den ser ud nu, og et hvis salget stiger.
Vi har også besluttet at rette henvendelse til 4 banker, for at fremlægge vores beregninger og opstillede synergier. Så må vi blot håbe at bankerne kan se de samme gode takter som vi selv kan - det er jo desværre det springende punkt.
Vi går ikke til sælgers bank da sælger ikke vurderer det realistisk. Det skyldes andre eksterne omstændigheder der ikke har noget direkte med virksomheden at gøre.
Vi tager fl.a. fat i FIH Erhvervsbank, som vi også vurderer til at være en oplagt mulighed. Påsken ødelægger tidsplanen lidt, men sådan er det jo.
Såfremt det skulle være nødvendigt har min revisor allerede taget kontakt til et par velbeslåede personer der måske kunne være interesseret i at skyde penge i projektet. Dette holder vi på sidelinjen indtil vi har noget konkret fra banken (erne).