Jeg er journaliststuderende på Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus. I den forbindelse er jeg i gang med at lave en problemudredende artikel omkring mangel af arbejdspladser i Danmark kontra færre og færre incitamenter til at starte egen virksomhed.
Når jeg skriver færre og færre incitamenter til at starte egen virksomhed, hentyder jeg til den mængde af skatte, afgifter og gebyrer, som iværksættere i dag skal betale, når de starter egen virksomhed. Antallet af disse afgifter og gebyrer er muligvis steget de seneste år.
Jeg vil gerne have svar på et par spørgsmål omkring jeres erfaringer med iværksætteri.
#1 Hvad var/er den største udfordring ved at være iværksætter? (udover at få en god idé etc.)
#2 Hvordan kan reglerne ændres, så det bliver nemmere at blive iværksætter? (realistiske ændringer)
Nu har jeg en enkeltmands virksomhed, og kan ikke helt forstaa hvilke skatte, afgifter og gebyrer du henviser til?
Den eneste afgift der muligvis kommer til at paavirker mig er affaldsgebyret, men aarhus komune har helt af sig selv sendt den formular man kan bruge til at soege undtagelse saa det bliver nok ikke noget problem.
1: Cash-flow - Altsaa det problem at der ofte gaar lang tid fra man udfoere arbejdet til man faar pengene.
ps: Jeg er software udvikler, med speciale inden for mobile websites. Men de svar du faar afhaenger nok meget af hvilke felt dem du spoerger arbejder inden for.
Hovedudfordring ved en start-up er at tjene penge NOK
ad2#
Meget godt i tråd med svar på 1#, så vil det være fordelagtigt at du bliver fredet fra a-kasse, jobcenter mv, så du de første 2 år, kan få suppleret op på din indtægt fra selvstændig virksomhed. Så du ikke skal i meningsløs aktivering, el. absolut tage imod jobtilbud, men kan bruge energi på at opbygge virksomhed.
ad3#
At den skat du skal betale de første 2 år, reduceres til 20 %. Tror jeg vil hjælpe rigtig MANGE.
#1 - at stifte firma. Puhh alle de papirer, konti der skal oprettes osv. Og når man er under 18 år forstår jeg godt det tager pusten fra de fleste. Og nu kommer der så også gebyrer på det stiftelse af virksomheder..
#2 - først og fremmest ingen gebyrer på virksomhedsoprettelse.
#3 - skriv endelig en mail (mail @ casperblom,dk) hvis der er andet jeg kan hjælpe med. Jeg var hele møllen igennem som ung iværksætter, og det var sku' en kamp.
#1 - forrretningsmodel, markedssegmentering og INDTJENING NOK.
#2 - Mulighed for at kunne opspare skattefrit, hvis pengene skal indgå i eks et APS
#3 - Sænk skatten for virksomheder med fx. under 3 ansatte det første år, så man kan få en egenkapital der kan fordre videreudvikling af ens virksomhed (hvis de udbetales som overskud skal de naturligvis beskattes som ellers - dette er møntet i at skabe mere solide virksomehder)
Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk