Min søn driver ApS og er eneste ansatte. Selskabet skal betale hans telefon og internet og stiller computer til rådighed – alt sammen helt nødvendigt for driften. Dermed skal han betale multimedieskat. Ved skatterådsmøde i Gladsaxe erhvervsråd fik vi at vide, at man helt enkelt tager 250 kr. til indtægt i virksomheden per måned og derved bliver der skattet af 3000 kr. per helår. Jeg forstår at dette vil virke i personligt ejet selskab under virksomhedsordningen, men hvad med et ApS hvor sønnen er ejer og eneste ansatte. Kan han bruge samme nemme metode og tage 250 kr./mdr. = 3000 kr./år til indtægt i selskabet, når det betaler hans telefon? Eller skal han forskudsregistrere at han har fri telefon i den personlige indkomst – og i hvilken rubrik i forskud i så fald? ----------------------------- Hvis vi taler summasumarum, hvorledes (på hvilke konto numre) skulle i så fald indtægten på de 250 kr tages - det er jo ikke omsætning? Det rækker vel ikke at bare tage de 250 kr per måned = 3000 kr per år som personlig andel telefon på 7640 og resten som telefon udg på 7600 for at han derved skal betale medieskat Er vi der, at han SKAL oplyse skat om at han har medieskat at betale i forskud, og så bare tage telefonen fuldt ud i virksomhedsregnskabet? Håber jeg fik det forståeligt - jeg ved faktisk heller ikke hvordan han opgiver at han har medieskat i forskud - og går så også ud fra, at virksomheden faktisk skal opgive det til skat - men hvordan? venligst John H
|
Hej John H
Hvis din søn er ansat i selskabet og modtager løn hver måned, så tillægges multimediebeskatning til beregningsgrundlaget for AM-bidrag med kr. 250 pr. måned. Efter beregning af AM-bidrag og A-skat mv. fratrækkes beløbet igen. Dermed er din søn blevet beskattet.
Hvis han anvender et lønbehandlingsbureau (Danløn, Multidata eller lignende) så har de specifikke rubrikker hvor multimediebeskatningen skal fremgå.
Der er ikke krav om, at beløbet skal forskudsregisteres, men da det jo er en indtægt kan han jo godt gøre det og dermed undgå restskat af beløbet omend skatten af kr. 3.000 er begrænset.
Når din søn beskattes af multimedier tager i naturligvis telefonen fuldt ud i selskabets regnskab.
Med venlig hilsen