Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal bruge HJÆLP til annonce !!

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Thumbs up for dit svar :D
Og som sagt ovenover så er det altid hyggeligt med lidt læsning :)

Alas jeg er nok webmand for evigt Cool

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 12:15

Der kan godt arbejdes i ren RGB workflow og derefter lave en Pdf klar til tryk.

Når jeg læser med her, lyder det som om, at alt skal leveres i CMYK, men det er ikke tilfældet.

Der findes udtryk som Trykklar PDF og PDF klar til tryk.

Hvis man bruger PDF/X-3 (ISO 15930-2:2003) eller PDF/X-4 (ISO 15930-7:2008), så lader man trykkeriet om at konverteren til CMYK og man beholder sit RGB workflow intakt.

Ulempen er at man bliver afhængig af sit trykkeri, da det så er dem som leverer de ICC profiler man skal arbejde med, da de er tilpasset Trykkeriet opsætninger.

Fordele er, at man kan bruge sine grafiske programmer og bibeholde sit  RGB workflow arbejde.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Teoretisk set ja - men det vil jeg absolut ikke anbefale.

Både vi og de fleste af vores kolleger i branchen vil smide dokumentet retur til dig såfremt du afleverer noget i RGB-farver - Især hvis vi snakker om offsettryk eller headset/rotation.

I digitaltryk kan vi snyde lidt og slippe godt fra det, men det er altså noget mere tricky i offset.

Om det er den ene eller den anden version af PDF-formatet har intet at gøre om trykkeriet styrer konverteringen eller ej. DU styrer konverteringen når du genererer PDF'en. En fejl-konverteret PDF kan være rigtig svær at redde for os i den anden ende, da alle farveinformationer er ændret og de oprindelige ikke fremgår af dokumentet. Så det er også derfor jeg i mit tidligere svar skrev at al farvekonvertering skal slåes fra i den pågældende situation. Så har trykkeriet nemlig en change for at korrigere hvis der er behov for det.

Et godt eksempel er sort tekst som vil optræde som 0,0,0 i RGB-værdi. Hvis den konverteret til CMYK, så bliver CMYK-værdien noget i stil med 68,78.65,72 i stedet for en ren sort på 0,0,0,100 som det burde være. Det vil sige at når vi som trykkeri trykker den sorte tekst, så består den ikke bare af sort, men også af en hel del cyan, gul og magenta. Og hvis det er en fin lille sort tekst på et visitkort, så vil der være en risiko for at teksten bliver ulden i kanten pga. farvemætningen, eller man decideret kan se en tynd svag cyan eller magenta skygge hvis der er en lille smule mispasning.

Og lige en sidste detalje: Der er milevid forskel på en RGB ICC-profil (til skærm, scanner m.m.) og en ICC-profil til tryk (CMYK, Octa eller Hexa) - det er næsten som at sammenligne en gulerod med en kartoffel - de kommer begge fra jorden, men både ser ud og smager forskelligt Geeked.

/Jesper

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 13:09

Hej Jesper

Jeg vil ikke gå i stor diskussion omkring RGB workflow, da de fleste stor virksomheder som arbejder med (in house) grafisk arbejde, faktisk har en ren RGB workflow og lader trykkeriet om at konverterer til korrekt CMYK.

Jeg er klar over at der forskel på forskellige trykkermodus (som du selv skrev offsettryk eller headset/rotation), men det ændrer ikke ved de ISO-standarder jeg henviser til.

Jeg henviser til en god bog, som Grafisk Arbejdsgiverforening udgav i 2008. Lidt om PDF/x-3 PDF/x-4 (rettet)
http://www.trykkvalitet.eu/pdfx.html

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:28

Jeg tror også at vi parkerer diskutionen hér.
For jeg kan godt se at vi lander i noget langhåret imellem teori og praksis Smile

/Jesper

---
Og hvad pokker sker der pt. for diverse smilees? #Fail

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)