Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det spam når man sender mails til en webshop, men ikke vil sælge dem noget

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:
Brian Schou Larsen:

Indhold er uvæsentligt i denne forbindelse. Det vil stadig være at betragte som spam.

Så reglerne er ret entydige. Heldigvis, for ellers var der rigtige mange, der nok skulle finde på gradbøjninger...

Men du må ringe og få en aftale, om at du må sende en mail...

Må en tekstforfatter / programmør eller sådanne typer heller ikke skrive en venlig besked om at de har fundet en fejl på ens hjemmeside?

Det har jo ikke noget med afsætningen at gøre, men lidt diskret reklamere man jo for sin virksomhed alligevel, pga. sin firma email.
Det ville ikke være at betragte som spam, da det er en specifik personlig mail uden salg med øje, ligesom f.eks. en forespørgsel

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:12

Jeg uddyber det i dette blogindlæg:

http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2010/05/20/er-det-spam-hvis-jeg.aspx

Hovedbudskabet er, at hvis du tror, det kan være spam... så er det sandsynligvis spam.

Reglerne er meget stramme.

Faktisk vil jeg også mene, at man kan risikere at få en spamsag på nakken, hvis man som tekstforfatter  eller programmør henvender sig om fejl på en side. Det vil være vanskeligt at bevise, at man IKKE havde til hensigt at indlede et forretningsmæssigt forhold.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24

Hans Stokholm Kjer:

Jeg uddyber det i dette blogindlæg:

http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2010/05/20/er-det-spam-hvis-jeg.aspx

Hovedbudskabet er, at hvis du tror, det kan være spam... så er det sandsynligvis spam.

Reglerne er meget stramme.

Faktisk vil jeg også mene, at man kan risikere at få en spamsag på nakken, hvis man som tekstforfatter  eller programmør henvender sig om fejl på en side. Det vil være vanskeligt at bevise, at man IKKE havde til hensigt at indlede et forretningsmæssigt forhold.

mvh Hans

Godt indlæg fra din side igen, HansYes

Ret lige "instistere"Smile

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 20:49

Hvis han SKAL sælge noget, for at må rette kontakt, kan han vel juridisk set sige at han vil sælge dem "adgang" til hans side i form af tilbud, for.. 1 kroner,- ?

Så er det vel ikke ulovligt længere? eller :D?

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:01

Claus von Arenstorff:

Hvis han SKAL sælge noget, for at må rette kontakt, kan han vel juridisk set sige at han vil sælge dem "adgang" til hans side i form af tilbud, for.. 1 kroner,- ?

Enten forstår jeg ikke hvad du skriver (måske fordi det er humor?).

Ellers trænger du vist ti lat læse markedsføringslovens § 6 én gang til.

mvh Hans

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 21:16

Hans Stokholm Kjer:

Claus von Arenstorff:

Enten forstår jeg ikke hvad du skriver (måske fordi det er humor?).

Ellers trænger du vist ti lat læse markedsføringslovens § 6 én gang til.

mvh Hans

Nej, det var ikke noget dårligt forsøg på at være sjov, jeg havde bare læst for hurtigt. Jeg læste det som, at man ikke måtte rette henvendelse med mindre man ville sælge noget. Men vil det sige, at hvis man har et koncept man vil høre hvorledes diverse forretninger vil deltage i, så skal man ringe dem op? Man må ikke bare sende dem en email, og høre om det har interesse før man har ringet dem op?

Anmeldelser af Slyngevugger - Moonboon Slyngevugge, Membantu Slyngevugge, Nonomo Slyngevugge - Slyngevugge Motor, Slyngevugge Stativ. Alt om slyngevugger!

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:43

Claus von Arenstorff:
Men vil det sige, at hvis man har et koncept man vil høre hvorledes diverse forretninger vil deltage i, så skal man ringe dem op? Man må ikke bare sende dem en email, og høre om det har interesse før man har ringet dem op?

Helt korrekt.
Du må ringe eller sende gammeldags papirpost, hvis virksomheden ikke er reklamebeskyttet.

Denne regel er hovedårsag til, at du trods alt ikke har flere spammails i din indbakke og dit spamfilter end du kan håndtere.

mvh Hans

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:55

Hans Stokholm Kjer:

Hvis man blot sender en mail med besked om at der er fejl på en side så vil man aldrig kunne blive dømt for spamming.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:13

Niels Henriksen:
Hvis man blot sender en mail med besked om at der er fejl på en side så vil man aldrig kunne blive dømt for spamming.

Det er en meget kategorisk udtalelse, Niels, og jeg er ikke sikker på, at du har ret.
Hvis jeg bliver mistænkt for forsøg på afsætning af ydelser ved en sådan mail, vil der kunne rejses sag efter markedsføringslovens §6, og jeg vil formentlig være fristet til at indgå forlig frem for at bruge penge og energi på en sag, som man risikerer at tabe.
Hvis sagen kommer for retten, vil det formentlig blive op til mig at bevise, at jeg ikke havde til hensigt at afsætte noget. Det vil være temmelig vanskeligt, da man jo ikke kan spole tilbage i min hjerne og aflæse, hvilke tanke jeg havde, da jeg sendte mailen.

I Forbrugerombudsmandens spamvejledning står der bl.a.:

Henvendelser, der ikke nævner konkrete produkter eller tilbud, er imidlertid også omfattet § 6, hvis de har til formål før eller siden at afsætte den erhvervsdrivendes produkter.

Jeg skal altså ikke nævne en bestemt vare eller ydelse for at overtræde §6 - jeg skal henvende mig "med henblik på afsætning..." som det hedder.

At det så i praksis vil være yderst sjældent at en venlig formuleret "jeg fandt lige en fejl på din side"-henvendelse vil munde ud i en sag, er en anden sag.
Men risikoen er til stede.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27

Hans Stokholm Kjer:

At det så i praksis vil være yderst sjældent at en venlig formuleret "jeg fandt lige en fejl på din side"-henvendelse vil munde ud i en sag, er en anden sag.
Men risikoen er til stede.

Så er vi vel også ved at nærme os amerikanske tilstande, hvor man kan sagsøge for næsten hvad som helst? Wink

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)