Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er krisen overstået?

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan både i Danmark og USA se at folk begynder at rejser sig fra krisen.
Men er det en fest der foregår på dækket af Titanic eller er vi Back In Business?

Se med her:

Kom gerne med din kommentar :-)

De bedste hilsner

Martin

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:57

Krisen har hidtil været en bank- og finansverden krise...

Nu begynder den stille og roligt sit indtog i de private hjem, og det er pt umuligt at overskue konserkvenserne. Men der kommer til at ske en masse med forbruget i vesten, som vil blive lammet i mange år fremover...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:00

Enig i at man skal holde sine heste. Jeg tror ikke på verdens sammenbrud og kollaps. Jeg tror helt sikkert at vi vil se nogle dyk - og jeg tror også på at alt ikke bliver som før med overforbrug.

Jeg mærker ikke krisen da nethandel er i vækst og dermed er vi også. Men jeg mærker bestemt krisen hos nogle af vores leverandører. Det med at holde sine heste er ikke noget de bruger - tværtimod sættes der den ene redningsbåd ud efter den anden. Risikoen er et overflod af varer med efterfølgende høje nedsættelser på mængderne. Og det er faktisk den del som jeg er mest bekymret for. At der er for mange varer ude i handelen, og de derfor bliver sat ned i pris for at folk kan komme af med dem.

For mig er det derfor vigtigere end nogensinde før, at styre mine indkøb stramt så jeg ikke ender med at sidde i fælden med for mange varer. Måske det mest er dem som sælger sæsonvarer som mærker dette?

En langsigtet strategi tror jeg mere på. Men det er ikke det som der lægges vægt på mest for tiden.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 08:11

Danskerne er snotforkælede og har skyklapper på, de vil ikke erkende der er problemer.

Rigtig mange kommer til at miste deres hus, investeringer osv.
Men en krise er ikke en dårlig ting, der er bare markedet som retter sig op.

Jeg ser krisen som en situation. hvor store summer penge bare skifter hænder, det er op til en selv om man vil være taberen eller vinderen på krisen.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 08:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ingen tvivl hos mig om at boligmarkedet har været usundt og at det vil betyde at vi for første gang i nyere tid får en længerevarende periode med strammere økonomi.

Boligejerne vil dog ikke blive ladt i stikken, for det er der ingen indikationer på i hverken blå eller rød blok, - men der bliver en pris at betale.

Jeg er så til gengæld sikker på, at det vil gavne Danmark på den lange bane. Vi har haft modellerne med total offentlig pylren om den enkelte til forsøget på at enhver er sin egen lykkes smed, - og vi vil på typisk dansk manér lande blødt mellem de to modeller. 

Forretningsmæssigt vil vi se en opblomstring af firmaer som Beier chokolade og mikrobryggerierne - selv discountforretninger forhandler nu varer fra firmaer som ikke kan levere ubegrænsede mængder. Forbrugerne vil blive mere selektive med de penge de nu har til rådighed, - og jeg tror man vil fravælge det billige kinabras og i højere grad købe ting der knytter sig en historie til.

Det giver til gengæld muligheden for, at iværksættere som dem der findes på Amino får deres livs chance. De er historien og nu skal man ikke være Michael international corp. - men gerne bedstefar Michael eller lign. Det betyder, at får man den rigtige idé, - så er det ikke suspekt at have kontor i køkkenet, - men hyggeligt. Troværdigheden ligger ikke i antal fillialer, men i integreteten og holdbarheden af konceptet.

Det bliver en spændende tid.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:05

Hej Martin,

Du har 100% ret. Billedet med en fest på øverste dæk af Titanic er super godt beskrevet... desværre... Crying

Selvom den verdensomspændende finanskrise skulle være overstået, eller være overstået indenfor de nærmeste få år, så står vi altså med en vestlig krise, som kommer til at vare de næste 20-30 år, eller måske længere!

I den kommende generations tid, kommer vi slet ikke til at opleve den vækst, som de tidligere par generationer har oplevet.

De mennesker i vesten som bliver hårdest ramt er lønmodtagere og iværksættere, som sælger sin tid  (timebaseret salg).

Fremtidens rige i vesten bliver iværksættere, som har en større virksomhed, eller som sælger produkter eller ydelser (eventuelt internetbaserede ydelser), som kan sælges i større mængder uden at øge de faste omkostninger.

Ikke engang de større koncerner går fri for denne krise.

Der vil uden tvivl være store gamle hæderskronede vestlige firmaer, som ikke kan følge med, og tilpasse sig situationen. De vil gå konkurs, eller blive opkøbt af nye yngre asiatiske virksomheder. Vi har allerede set, hvordan gamle hæderskronede Volvo er blivet solgt til kineserne.

Så der kommer til at ske rigtig meget i de kommende mange år. Det meste vil dog ske udenfor vesten, og vi vil blive presset rigtig meget på vores økonomi.

Det vil ikke undre mig, hvis huspriserne ikke ville stige nævneværdigt i de næste 20-30 år.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 09:07

Michael:
Det giver til gengæld muligheden for, at iværksættere som dem der findes på Amino får deres livs chance. De er historien og nu skal man ikke være Michael international corp. - men gerne bedstefar Michael eller lign. Det betyder, at får man den rigtige idé, - så er det ikke suspekt at have kontor i køkkenet, - men hyggeligt. Troværdigheden ligger ikke i antal fillialer, men i integreteten og holdbarheden af konceptet.

Michael:
Forretningsmæssigt vil vi se en opblomstring af firmaer som Beier chokolade og mikrobryggerierne

Du mener simpelthen at globaliseringen er tilbagegående? 

Er enig i at troværdigheden ikke ligge i antal filialer, men generelt har det da længe handlet om at have en god ide for at skabe salg, hvis man skal tilbage til termen at alt kan sælges, det et spørgsmål om marketing, så skal man vel tilbage i 70'erne som det seneste tidspunkt denne strategi er blevet benyttet i.

Globalisering er kommet for at blive, og den bliver kun større i den nære fremtid - hvis man ikke ser udenlandske udbydere som konkurrenter i lige så høj grad som danske udbydere så skyder man imo sig selv i foden. 

Derudover vil jeg betvivle at folk som følge af en strammere økonomi, i højere grad vil gå efter kvalitetsprodukter som kvali-chokolade, og special øl. Det går ihvertfald imod alt hvad jeg har lært. 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:12

Michael:

Forretningsmæssigt vil vi se en opblomstring af firmaer som Beier chokolade og mikrobryggerierne - selv discountforretninger forhandler nu varer fra firmaer som ikke kan levere ubegrænsede mængder. Forbrugerne vil blive mere selektive med de penge de nu har til rådighed, - og jeg tror man vil fravælge det billige kinabras og i højere grad købe ting der knytter sig en historie til.

Det giver til gengæld muligheden for, at iværksættere som dem der findes på Amino får deres livs chance. De er historien og nu skal man ikke være Michael international corp. - men gerne bedstefar Michael eller lign. Det betyder, at får man den rigtige idé, - så er det ikke suspekt at have kontor i køkkenet, - men hyggeligt. Troværdigheden ligger ikke i antal fillialer, men i integreteten og holdbarheden af konceptet.

Det bliver en spændende tid.

Dette er noget som sker i en tid, hvor der er masser af penge imellem hænderne på folk. Det er noget, som skete i årene før finanskrisen.

Luksusvarer kan sagtens sælges i fremtiden, men det bliver ikke i stor stil i mennesker i de vestlige lande. Luksusvarer skal sælges til Østen i de kommende rigtig mange år.

Mennesker i vesten vil simpelthen ikke have råd til luksusprodukter.

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 10:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er delvis uenige med d´herrer Martin & Martin Jensen

Jeg har tit hørt historien om asien - men efter min overbevisning glemmer man fuldstændig at tage hensyn til de kulturelle forskelle. Vi i vesten har opført os som "herrefolket" som har lagt vores produktionsordrer og byttet med glasperler - asiaterne vil efterspørge noget helt andet end vi vesterlændinge tror i takt med deres øgede velstand Og de vil selv kunne levere det!

Jeg har oplevet udviklingen i Irland, og jeg kommer i år til at tabe rigtigt mange penge på det marked, og det er nu kun et spørgsmål om tid inden den udvikling kommer til Danmark fsa detailhandel og konsum. En langt større del af handelen vil ligge i discountsektoren, men populært sagt bliver Netto-plastposen udskiftet med Irma-stofnettet, når varerne skal bæres hjem.

Gklobaliseringen bliver meget anderledes end jeres lærere på Business-skolerne har lært jer. Al lærdom har taget udspring i vestlig tankegang - og det har været os vesterlændinge der har skullet kolonisere verden jf teoretikerne. Vi kommer til at opleve nogle meget mere nære markeder - også af energimæssige årsager. Det har været et udtryk for vestlig kultur og arrogance, at fragte billige hårbånd produceret under slavelignende forhold tværs over jordkloden, - og der bliver en pris at betale.

Der bliver ingen efterspørgsel på europæiske varer til asien, containerskibene kommer ikke til at sejle den modsatte vej. Vi vesterlændinge tror vi har en hjernetrust, men kig dig omkring på Amino. Unge mennesker med en uddannelse til 800.000 kr. kaster sig over affiliate

So, jo vi europæere kommer til at skulle servicere hinanden, - og det bliver på kvalitet og ikke kvantitet.

Hvem af os der har ret kan kun fremtiden vise, - men jeg er så gammel og har haft forretninger over hele verden at jeg har set det ske før. Det er blot aktørerne der skifter.

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 10:33

Hej Martin

Udmærket input og kunne ikke være mere enig.

Hvorvidt krisen er global eller regional/kontinental bestemt er jo en anden spændende snak, da vi som verden som helhed er blevet rigere.

Vores egen vestlige del af verdenen er derimod anderledes mærket. Vi har jo i mange år levet over evne, nogen mere end andre. Ligeledes er vores egen lille andedam også skruet sammen som en demokratisk velfærdsstat, der tager vare på meget og mange på rigtig mange områder. Nå, men uden, at det skal blive for politisk, – vil jeg hellere drage sammenligningen til GM. Engang verdens største virksomhed som gik konkurs, da krisen indtraf. Årsagerne var mange, men generelt var organisationen blevet så stor og ufleksibel, at man ikke kunne justere den til et globalt marked, dette både mht. til innovation, lønninger, ledelse etc.. En struktur og sammenligning, som jeg mener man i mange tilfælde kan drage til vores egen lille andedam.

DK Eksport er jo ikke noget væksttog som Martin nævner, og vores egen vækst var sidste år på højde med Botswana (ikke særlig høj). Nu findes der jo andre Afrikanske lande, der har vækst rater 6-7 gange større end Kina vel og mærke. Hvilket varsler nye udforinger på ressourcefronten, da vi jo har 2-3 mia. asiater, som indenfor de kommende år også vil have 2 LED fjernsyn, 2 biler, 2 huse, samtale køkkener, popcorn og ismaskiner m.m., hvilket jo vil give et enormt pres på verdens ressourcer. Et tegn på dette er eksempelvis, at man estimerer, at 1 mio. kinesere allerede har taget deres indtog i Afrika for at købe og dyrke Jord, godt støttet op af Syd Korea, der decideret har lavet en mere eller mindre politisk plan for dette. De tal man opererer med i asien er jo enorme i forhold til vores egen lille andedam. Et sjovt eksempel hørte jeg på et BRIC seminar, at der blot i Kina fandtes 9 mio. fodterapeuter og i DK estimeres det til 2-300.

Rent mentalt er folk ikke gearet til denne krise. De lever i en ønske verden, der ikke er realistisk, ligesom en bodybuilder der er pumpet er steroider. – Det varer kun ved, så længe man indtager udefra kommende stimulanser. Ligesom vi har set det med bank pakker, kriser pakker, valuta barriere og en overproduktion af ikke mindst amerikanske dollars.

Da krisen brød ud godt hjulpet af Lehmann Brothers konkurs, var jeg bosiddende i Spanien (der er endnu hårdere ramt end DK), og min bedre halvdel definerede forskellen i vores mentale tankesæt vældig fint. Sådan er det jo bare, det er ikke noget nyt, jeg et født med en national krise – hun er af argentinsk afstamning.

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)