Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af billeder af ophavsretsbeskyttet arkitektur

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet kontaktet af en hotel-ejer i København, som gerne vil bruge nogle af mine billeder fra København (både eksisterende og nye) som udsmykning på gangene.

På meget nyere arktektur bliver ophavsretten til "kunstværket" håndhævet, ligesom det er tilfældet med visse kunstværker. Den lille havfrue er et godt eksempel. Der har været kørt adskillige sager om misbrug af hendeSmile

Er der nogen, som kender reglerne for denne type brug af billeder af ophavsrets- og varemærkebeskyttede ting i bybilledet?Det gælder jo strengt taget også varemærker, såsom seven-eleven skilte, McDonalds gule "M" osv.

I sidste ende er det brugeren af billedet (hotel-ejeren), der hæfter for en eventuel erstatning, men der har gennem tiden været en del eksempler, hvor den er faldet tilbage på fotografen.

Adskillige tråde her på Amino har vist, at man ikke kommer langt med holdningen "øhh, det var jeg ikke klar over" og at erstatningernes størrelse kan smadre de fleste enkeltpersoners økonomi, når det gælder ophavsret.

Med venlig hilsen

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Feb 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:37

Uhhh..... så vidt jeg husker (og kan godt huske forkert) så er der et afsnit om det i lov om ophavsret.

Mvh. Henrik

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Skrevet kl. 20:54

Shit.....skal jeg virkelig til at læse set tørre stads igenStick out tongue

Hvis hovedmotivet på billederne var den beskyttede arkitektur og jeg solgte dem som postkort, så var sagen klokkeklar.

Problemet er, at jeg ikke ved, om den nævnte anvendelse hører ind under kunst eller kommerciel.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 09:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Carsten

Svaret kommer bl.a. an på om der er tale om fx en skulptur eller en bygning. Der gælder varierende regler.

Jeg citerer fra ophavsretslovens § 24 (stk. 2 og 3)

Stk. 2. Kunstværker må afbildes, når de er varigt anbragt på eller ved en for almenheden tilgængelig plads eller vej. Bestemmelsen i 1. pkt. finder ikke anvendelse, såfremt kunstværket er hovedmotivet og gengivelsen udnyttes erhvervsmæssigt.

Stk. 3. Bygninger må frit afbildes.

Hvad angår varemærkerne:

Her er det min vurdering, at du som udgangspunkt godt kan fotografere varemærker i bybilleder medmindre varemærket har en så central position (fx close-up) at du selv bruger varemærket som hovedmotiv og dermed reelt som dit eget varemærke.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Skrevet kl. 10:02

Hej Kristian,

Tusind tak for præcist svar - som altid.

Det overrasker mig med bygninger. Nu har jeg også mest fuldt med i diskussioner om amerikanske forhold. Her nævnes Impire State Building ofte som eksempel på en bygning, hvor ophavsretten bliver håndhævet - og det med hård håndSmile

Jeg skal lige have gennemlæst de paragraffer i ophavsretsloven.

SmileCarsten

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)