Hej Sussi.
Først og fremmest hjerteligt velkommen til Amino.
En ting er helt sikkert, og det er at en af de hurtigste veje til fiasko, er hvis du lytter alt for meget til alle "nej-sigerne" (uanset hvor velmente deres bekymringer måtte være), og dermed giver dem for stor magt over din tanke- og beslutningsproces. I så fald kommer du nemlig højst sandsynligvis aldrig i gang!
Det er absolut klogt at lytte til, og tage alle de gode råd til dig som du kan få, men tag imod dem fra folk der ved hvad de i realiteten taler om. Du skriver at du har mindst 7 mennesker i dit nærmeste netværk der selv er selvstændige. Først og fremmest tillykke med det, det må da være dejligt. Spørg dem til råds og lyt til deres konstruktive kritik og idéer. De ved helt sikkert mere hvad de taler om, end Tante Olga der synes at "det der med at være selvstændig erhvervsdrivende er alt for usikkert", uden i øvrigt nogensinde at have haft nogen personlige erfaringer med det.
Jeg kan desværre i skrivende stund ikke huske hvem, men jeg læste engang om en der sagde at man skulle "brænde sine broer". Så er der nemlig ingen vej tilbage, og man har en langt større målrettethed og beslutsomhed i forhold til at lykkedes. Lidt som Cortes da han i sin tid erobrede og koloniserede Aztekernes rige, og lod alle deres skibe synke da de gik i land. Så var der nemlig kun én vej, og det var frem.
Det tror jeg at der er en vis sandhed i, men man er selvfølgelig også nødt til at være realistisk. De fleste af os har jo en hverdag der skal hænge sammen, med familie vi har et ansvar for, regninger der skal betales hver måned etc. Så det er nok en ganske klog beslutning at beholde dit faste job lidt gennem opstartsfasen. Så slipper du i hvert fald for at skulle stresse over at få økonomien til at hænge sammen, og kan i stedet koncentrere dig udelukkende om at få din virksomhed stablet på benene. Jeg har selv valgt at gøre det samme. Men sæt dig gerne et mål for, hvornår det i så fald vil være tid til at springe ud i det på fuld tid og sige dit lønmodtager job op, så du ikke kommer til at "hænge fast i det" for evigt, bare for tryghedens skyld.
Hvad angsten og spekulationerne angår, kan jeg sagtens følge dig, jeg har dem selv. Og det tror jeg at langt størstedelen af selvstændige har, lige inden de tager springet for første gang, det er vist ganske naturligt. Jeg går selv med mange af de samme tanker som du. "Hvad nu hvis det går galt, hvad skal jeg så foretage mig og mene om mig selv?", "Hvad nu hvis de (i forhold til kommunikation med min målgruppe) synes at det jeg laver er dumt?", "Hvad nu hvis de tænker at jeg ikke aner noget som helst om mit emne?", osv osv.
Men den eneste måde man finder ud af det på, er netop ved at prøve. Og som man siger, så er det alle de ting man ikke fik gjort, som man fortryder mest i sidste ende, det synes jeg er vigtigt at huske på.
Jeg er slet ikke i tvivl om at det er hårdt. Ikke i tvivl om at jeg kommer til at arbejde afsindigt meget (i hvert fald i opstarten), ikke i tvivl om at jeg kommer til at lave fejl, og heller ikke i tvivl om at der kommer dage hvor det bare er hårdt og træls. Men jeg brænder så meget for min drøm og mit emne, at det absolut er det hele værd. Man lærer jo af sine fejl og bliver klogere. Og den eneste måde hvorpå man vokser som menneske, er ved konstant at udfordre sig selv, og ind i mellem se sin frygt i øjnene og gøre tingene til trods for alle "hvad nu hvis'erne".
Så jeg synes absolut at du skal tage springet og udleve din drøm. Ud fra det du skriver foroven, lyder det i som om du også i høj grad brænder for dit emne, og vil fortryde det bittert senere, hvis du ikke i det mindste prøvede.
Så held og lykke med det, og velkommen til Amino, det er helt sikkert det rigtige sted du har fundet hen i denne sammenhæng =)
De bedste hilsener
Amaris