Hej. Jeg har nogle sprøgsmål, jeg håber, I kan hjælpe mig med at besvare. Jeg arbejder som musikunderviser, som freelance webmaster og så driver jeg nogle hjemmesider med indtægter fra AdSense. PT er min virksomhed ikke registreret nogle steder - jeg har blot fået en udvidet selvangivelse fra Skat. Jeg har en momspligtig omsætning på under 50.000 årligt, men jeg vil gerne momsregistreres, da mit arbejde som freelance webmaster primært udføres for firmaer. Mine spørgsmål lyder således; 1) Hvor meget (mange timers) arbejde vil I vurdere, at der ligger i at indberette momsregnskab hvert kvartal (vi taler måske 5-10 poster på hver af købsmoms og salgsmoms)? 2) Hvis min købsmoms er højere end min salgsmoms, kan jeg så overføre balancen til næste år? 3) Hvis min salgsmoms er højere end min købsmoms, så skal jeg betale differencen til Skat. Kan jeg få fradrag for det beløb ved; a) udgifter i forbindelse med den momspligtige aktivitet ; b) udgifter i forbindelse med den ikke-momspligtige aktivitet 4) Kan jeg trække udgifter i forbindelse med den momspligtige aktivitet fra indtægter fra den ikke-momspligtige aktivitet? Lad os antage at jeg har en salgsmoms på 0,-. Jeg køber en vare til 10.000 inklusiv moms (8.000 eksklusiv moms) i forbindelse med mit arbejde som webmaster. Kan jeg trække alle 10.000 fra, fra mine indtægter som musikunderviser, eller kan jeg kun trække 8.000 fra, og så overføre de 2.000 i negativ moms til næste år? Håber ikke det blev for rodet, og at det er til at forså :-) |
ad 1:
Hvis bogføringen er foretaget korrekt tager selve momsindberetningen ikke mange minutter. Med de tal du angiver vil jeg tro, at bogføringen kan laves for omkring 1-1½ time inkl. diverse afstemninger. Dertil lidt ekstra i forbindelse med det årlige årsregnskab.
ad2: