Denne tråd berører mange interessante aspekter, så jeg kan ikke modstå fristelsen til at kommenterer. Samtidig virker det som om mange kommentarer er afgivet på et lidt spinkelt grundlag, så lad os prøve at løfte overliggeren lidt. Som udgangspunkt er der tale om at Michelin, der opretholder visse varemærkerettigheder - blandt andet i Danmark, besværer sig over at navnet "Michelin" indgår i domænenavnet for en social klub (det primære formål med domænet er at skaffe email-adresser til medlemmerne). Domænenavnet er "www.clubdemichelin.com". Først kan man bemærke at ".com" domæner ikke kan behandles i "Klagenævn for internetdomæner" (der er etableret i medfør af Domænelovens § 14, stk. 1) - dette følger af Domænelovens (Lov nr 598 af 24/06/2005) §2 & §3, stk. 1:
Som udgangspunkt har Klagenævnets praksis derfor kun begrænset interesse i denne sag. Til gengæld er ehandelsloven (Lov nr 227 af 22/04/2002) og det tilsvarende EU ehandels-direktiv muligvis relevante - afhængigt af hvorvidt man kan identificere et "kommercielt sigte" for klubben:
Det fremgår af denne lov, at dansk lov vil være gældende for et .com domæne med en registrant i danmark. Det samme krav om et kommercielt formål genfindes i varemærkeloven (LBK nr 90 af 28/01/2009):
Varemærkerettens indhold fremgår af §4:
I den foreliggende situation ser det ud som om §4 stk. 2 er det eneste Michelin vil kunne støtte sig på. Hvis man tydeligt gør opmærksom på - på hjemmesiden - at der ikke er nogen forbindelse til Michelin som sådan, vil det vel være svært at argumentere for skade på renomme osv. Som situationen er beskrevet, er der vel nærmest tale om en "fan-klub", hvad der vel nærmest er en støtte til varemærke-indehaver. Det må vel også være svært at argumentere for et kommercielt sigte for en forening hvis eneste formål er at bruge penge på restauranter der har fået tildelt Michelin-stjerner?! Så umiddelbart tror jeg ikke Michelin har nogen stærk sag. Men selvfølgelig gælder det gamle ordsprog "en ting er at have ret, noget andet at få ret", i den forstand, at det ikke nytter meget at have haft forkørselsret når man ligger (med sin cykel) under en 10 t lastvogn der er kørt over for rødt. At havne i en retssag med Michelin kan vel nemt komme til at minde om et sådan sammenstød ;-) Men jeg tror godt jeg kan love, at udgiften, såfremt det franske firma skal hyre en dansk advokat til at skrive et pænt brev, allerede vil overstige de 800$ der blev nævnt i tråden. Så jeg tror godt man vil kunne klemme dem en del mere - hvad med gratis guider til medlemmerne, eller sån' - hvis i ændrer navnet. Mit forslag er at i skriver et brev, gerne på dansk - men hvis i vil være flinke på engelsk (endeligt ikke på fransk, det var deres brev oprindeligt skrevet på, ikke?), og forklarer jeres sag. Det kan da være de er til at snakke med. Men tænk jer om og undersøg tingene - regningerne kan blive meget store inden man får set sig om ... Nu er dette indlæg allerede rigeligt langt, så de ting jeg havde tænkt mig at skrive om interessante domme vedrørende forvekslelighed af varemærker, hjemsted for ehandel-udbydere (se loven omtalt ovenfor) og tvangsoverførsel af domænenavne må vente til en anden god gang. |
Nu er det en gammel sag men jeg må lige blande mig. Gentage noget andre har sagt, og irettesætte noget en del har sagt...
Da jeres hjemmeside og interesse har med restauration, dvs mad at gøre, og påkravet kommer fra en bildækproducent, er der tale om to forskellige interesser.
Det vil medføre at Michelin vil få MEGET svært ved at vinde en sådan sag, for varemærker er registreret indenfor bestemte brancher. Og da der ikke er konkurrence imellem mad og bildæk (forhåbentlig!) - vil de stå særdeles dårligt, både efter dansk og EU varemærkelovgivning.
I øvrigt forstår jeg heller ikke hvorfor Bildækproducenten så ikke har retsforfulgt de, der står bag denne restaurantmærkning. Men det er sikkert fordi de har en del flere penge og dermed større modstandsdygtighed.
SKAM JER, Michelin...