Jeg undrer mig nogle gange over, hvorfor folk investerer gennem såkaldte investeringsselskaber. Jeg går primært ud fra, at det er en fordel at lave et investeringsselskab, hvis man i forvejen har et driftsselskab, der genererer indtjening - hvorefter man kan hive pengene op i et holdingselskab og eventuelt ned i et investeringsselskab uden om Skat. Jeg undrer mig blandt andet efter at have læst artiklen, der gemmer sig under nedenstående link. I artiklen siger ejendomsinvestoren Michael Goldschmidt følgende om sin søn: "Min søn har allerede i en alder af 21 år påbegyndt en selvstændig karriere som investor samtidig med, at han læser HD,” påpeger Mikael Goldschmidt og henviser til, at sønnen Daniel Goldschmidt allerede i 2008 stiftede sit firma DG Invest, der ejes via hans eget holdingselskab Daniel G. Holding Aps. Men hvorfor investerer sønnen Daniel gennem et selskab? Det forekommer mig underligt, hvis han har smidt sin private formue ind i et selskab, hvor han skal betale skat, når han skal have pengene ud igen. Og jeg kan ikke se nogen steder, at han skulle have et driftselskab, hvor pengene kommer fra. Jeg investerer selv, men kan ikke umiddelbart se fordelen ved at gøre det gennem et selskab så længe jeg ikke har andet end min løn. Hvis jeg derimod havde et driftsselskab kunne jeg se fordelen. Er der nogen, der er kloge på investeringsselskaber? Hvad er fordelen og hvad er ulemperne. Kan det betale sig for en almindelig privat investor med lønindkomst at investere gennem et selskab? vh. Christian |
Prøv at spørge Martin E. Jensen her fra Amino. Han investerer i aktier, og er revisor, så han ved det helt sikkert :=)