Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad bør mit næste træk være (registrering af ny "virksomhed")?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 06:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg overvejer opstart af et månedligt kursus/foredrag. Nærmere information herom er ej nødvendigt ;)

Rent praktisk er jeg alene om stort set alt. Dog har jeg set mig nødsaget til at leje mig ind i lokalerne på et hotel. I forbindelse med opstarten vil jeg blot have få udgifter, da jeg i forvejen er i besiddelse af det mest nødvendige. Jeg forventer en mulig månedlig omsætning på omkring kr. 5.000,-

Hvordan og hvorledes bør jeg bære mig ad? Hvad er lovpligtigt og hvad kan være mig en fordel? Kort sagt søger jeg svar og gode råd omkring mit næste træk.

Det kan sagtens komme på tale, at jeg fremadrettet, udover leje af lokaler, vil have udgifter til materialer af forskellig art i forbindelse med udførelse af kurserne.

Jeg har ladet mig fortælle samt læst, at der hersker særlige regler for enmandsbaserede kursus/foredrag? Og er det relevant om der er tale om et kursus eller foredrag, hvis man ser bort fra ordets egentlige betydning?

På forhånd mange tak!

Mvh

Cbovergaard

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:33

Ingen der kan hjælpe med ovenstående? :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:00

Hej Cbovergaard,

Det er faktisk svært at svare på dit spørgsmål ud fra de oplysninger du giver.

Rent skattemæssigt kan du blive vurderet som honorarmodtager, eller som selvstændig erhvervsdrivende. Det afgørende her er, hvorvidt du har en risiko i forbindelse med driften af din virksomhed.

Du kan læse om at være honorarmodtager her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716017&vId=201738

Hvis du har risiko for at ende op med underskud på din kursusvirksomhed (pga. lokaleleje, markedsføring, mv.), så er du almindelig selvstændig erhvervsdrivende, og skal derfor momsregistreres, da du forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. / 12 måneder.

Så dit næste træk bør være, at vurdere om du falder indenfor den ene eller anden kategori.

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 13:11

Enig med Martin. Noget der også kan have betydning for denne vurdering er, hvordan salget foregår.

Bliver du hyret af en arrangør til at komme og holde et foredrag, for nogle mennesker, som arrangøren samler, vil du nok blive regnet som honorarmodtager.

Hvis du derimod selv udbyder et kursus, hvor de enkelte deltagere betaler et kursusgebyr til dig vil du efter min mening kunne regne det som selvstændig, momspligtig virksomhed.

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:38

Helt enig med Michael. Yes

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)