Jeg er uddannet frisør og overvejede at starte en kørende forretning og hvis det kan komme op at køre så ansætte min veninde som også er dygtig frisør. Og så uddanne mig eller min ansat til kosmetolog ved siden. Denne uddannelse koster næsten 100000 kr som man så kan betale i rater.
Men kan dette så indgå i virksomhedens regnskab? Således at momsen kan trækkes fra?
Jeg har en masse faste kunder som jeg har talt med om min idé og de vil fortsætte med at være mine kunder. Men er der noget ulovligt i det? De kommer fast i den salon jeg arbejder i og bliver altid klippet af mig.
Kosmetiker er vidst stort set det samme som kosmetolog, hvis jeg ikke tager meget fejl. Kosmetikeruddannelsen er så vidt jeg ved SU-godkendt. Dette kunne du måske overveje i stedet, hvis du synes det er mange penge at skulle af med :)
Kan man heller ikke trække et kursus fra, der skal supplere det man kan nu - eks: jeg kan skrive, men vil gerne blive bedre til at fotografere - kan sådan et kursus trækkes fra?
Hvis jeg i stedet ansætter en fotograf, kan hans videreuddannelse inden for fotografering så trækkes fra?
Er det nu helt rigtigt - Jette taler om et kursus (ved godt det er uddannelse), men der er tale om en udvidelse af sin forretning. Introduktion, kursus samt materialer hertil mener jeg godt kan trækkes fra, idet det relaterer til hendes (igangværende) virksomhed. Hvis det havde været et "joan Ørting-kursus" ville SKAT nok kunne se at forskellen herefter
Det er desværre helt rigtigt, - hvor fjollet man så end synes det er.. Men man må ikke trække udgifter til "ny viden" eller ny uddannelse fra.. Men drejer det sig om at vedligholde den uddannelse man nu har - i det her tilfælde måske kursus i nye klippeteknikker eller lign. - så kan det trækkes fra.. Eksemplet med en jounalist som gerne vil lære "noget nyt" med at fotografere kan ikke trækkes fra.. Desværre - ellers tjek med SKAT..:)