Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi fastsættelse af projekt/aktiver til brug som indskud i nyt Aps

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det er da en god diskussion og det er super med dine spørgsmål Søren..

Ja "bløde værdier"...medmindre de kan dokumenteres på en eller anden vis,

så vil det blive "et skøn".

Men er der en sund drift for øje i fremtiden....vil skønnet jo kunne være realistisk nok.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53

Ja..det er for stiftelse via apportindskud inkl. vedtægter, stiftelsespapirer, vurdering

og åbningstal.

MvH

Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 23:00

Hej Peter

Ja synes det er super gode input der kommer fra dig og Søren - tak for det.

Jeg prøver lige og stille endnu et eksempel op:

Jeg smider 80.000 kr. ind som indskud + diverse stiftelses omkostninger.

Dag 1 i virksomheden sørger jeg for følgende:

Faktura til kunderne = 30000 kr

Jeg får gavekort mv. samt sponsorat indbetalt til virksomhedens konto = 20000 kr.

Jeg har en hjemmeside til en faktura værdi på 20000 kr.

Så har jeg vel en værdi på 70.000 kr. i virksomheden, når jeg så har tjent 10.000 kr mere - så kan jeg vel godt betale mit lån tilbage? her tager jeg så ikke nogen goodwill i betragtning - men blot rene fakta tal.

Hænger det sammen, eller?

Bendtsen

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:06

Bendtsen:

Hej Peter

Ja synes det er super gode input der kommer fra dig og Søren - tak for det.

Jeg prøver lige og stille endnu et eksempel op:

Jeg smider 80.000 kr. ind som indskud + diverse stiftelses omkostninger.

Dag 1 i virksomheden sørger jeg for følgende:

Faktura til kunderne = 30000 kr

Jeg får gavekort mv. samt sponsorat indbetalt til virksomhedens konto = 20000 kr.

Jeg har en hjemmeside til en faktura værdi på 20000 kr.

Så har jeg vel en værdi på 70.000 kr. i virksomheden, når jeg så har tjent 10.000 kr mere - så kan jeg vel godt betale mit lån tilbage? her tager jeg så ikke nogen goodwill i betragtning - men blot rene fakta tal.

Hænger det sammen, eller?

Bendtsen

Njaaa sådan hænger det ikke sammen :-D

De 80.000 kan du ikke få ud igen medmindre du køber varer m.v. eller udbetaler løn eller udbytte.

- og nogen skal jo betale skatten for gaverne, sponsoratet og websiden og hvad med momsen :-)

/Søren

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 23:13

Hej Søren

Nu har jeg aldrig benyttet mig af denne løsning, derfor jeg spørger.

Alle de fiktive beløb er selvfølgelig ex. moms - dog på gavekortene er 25% af værdien jo moms.

Har heller ikke prøvet og have sponsorer før, der forære mig X kr værdi - skal min virksomhed betale skat af disse beløb?

Dog kan jeg ikke forstå hvorfor jeg ikke kan trække 80.000 kr. ud igen, når jeg har opbygget en værdi på 80.000 - for hvis jeg lader pengene stå og så opbygger samme værdi - ja så vil egenkapitelen jo være 160.000 kr. og alt over 80.000 kan man jo trække ud igen, og det er jo skattefrit ned til holding selskabet - jeg trækker dem jo ikke ud privat.

Det der kunne komme på tale er at jeg eventuelt lånte holdingselskabet dette beløb fra privat lomme - men så snart de er tilbage i holding selskabet kan jeg jo trække dem ud skattefrit, da der er tale om et lån - og jeg kan jo endda beregne rente af beløbet

Måske du lige missede at jeg ikke skulle eje det nye aps privat?

Bendtsen

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:25

Hej Bendtsen

Nu kender jeg ikke de nærmere betingelser omkring dit selskab men umiddebart vil selskabet blive beskattet af 'sponsorgaver'.

Du kan modtage udbytte skattefrit til dit holdning selskab.

Men din kontruktion har lidt huller og du bør tale med din revisor om en model der holder.

Hej fra Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26

Bendtsen..du skal lige holde de private aktiver...og de aktiver du vil få i selskabet

adskilt.

Hjemmesiden..hvad består værdien af......arbejdstimer?

Debitorer er vel aktiver i selskabet?

Som Søren skriver...en eller andet skal betale skatten i sidste ende..hvis vi

taler ubeskattede aktiver.

MvH

Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 23:52

Hej Søren

Det er netop disse huller jeg lidt prøver helt generelt og få styr på - jeg ved godt jeg i sidste ende skal have fat i min egen revisor, men det er jo meget godt og være lidt klædt på inden med en løsning som jeg ikke har prøvet før.

Peter:

Jeg skal slet ikke have noget privat og gøre med dette nye selskab - derfor er der ingen private aktiver - og så forstår jeg ikke hvad jeg skal betale skat af (andet end overskudet)??

lad os sige jeg låner mit holdingselskab 80.000 kr - holdingselskabet vælger så og oprette et nyt aps. Dvs. disse 80.000 kr. ligger i Nyt Aps.

Ud over de 80.000 kr. - så får jeg lad os sige gavekort for 6000 kr. - samtidig sender jeg en faktura til en sponsor på den udgift jeg får på hjemmesiden - lad os sige 14.000 kr. (= 20.000 kr totalt)

Jeg sender på 1. dagen faktura til kunderne på 30.000 kr. totalt.

Lad os så antage at jeg betaler 10.000 kr. for hjemmesiden - og jeg har fået 50% rabat fra programmøren.

Så har jeg umiddelbart indtægter på 50.000 kr. - værdien af hjemmesiden = 20.000 kr. = totalt 70.000 kr.

Udgift 10.000 kr

Så har jeg et overskud på 60.000 kr, det skal der så betales skat af - så er der 45.000 tilbage ca. Så kan jeg vel efter det første år trække 45.000 kr. ud som skattefrit udbytte til holdingselskabet - og så kan holding selskabet betale dette retur til mig skattefrit da det jo er et lån.

-------------------------------------------

Hvis vi nu antager, som jeg tidligere har skrevet at jeg i løbet af disse 12 måneder har en indtægt på 100.000 + værdien af hjemmesiden 20.000 kr (måske endda + goodwill??) - så hedder min egen kapital lige pludselig

100.000 + 20.000  hjemmeside + 20.000 gavekort samt sponsorat = 140.000 kr ud over de 80.000 holding selskabet skyder i fra start.

det skal der så betales skat af så er vi nede på ca. 105.000 kr efter skat og så lidt udgift til revisor mv - men igen det burde være et stykke over 80.000 kr. - så burde jeg vel uden problemer trække disse 80.000 kr tilbage i holding selskabet og igen derfra udbetale dem til mig selv, da det i første moment var et privat lån ind i holding selskabet?

Konklusion.

Tallene er ikke det vigtigste - jeg tænker mere på det rent teoretiske - for at eller andet sted skal jeg vel bare sørge for at tjene mere end 80.000 efter skat det første år, før jeg kan trække de indskudte 80.000 kr retur til holding selskabet?

Bendtsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 23:56

Og så lige en lille side bemærkning

Hvis jeg kan se efter 3 måneder at det går endnu hurtigere end mit meget forsigtige estimat - så kan jeg vel godt føre et aconto udbytte ned i holding selskabet?

Så længe det hele så holder til regnskabs afslutningen - at der er likvid beholdning/aktiver for 80.000 + efter skat?

Bendtsen

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)