Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Photoshop tryk af logo.

Side 1 ud af 7 (64 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Feb 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen,

Er lidt lost sidder med logo jeg har sendt til et trykkeri, og det eneste svar jeg får tilbage fra hende er, at logoet skal være "Logoet i kurver i version CS3".

1. Spørgsmål:

CS3 må være photoshop CS3 jeg arbejder i CS5. Hvordan konventere jeg til det til CS3 ?

2. Spørgsmål

"Kurver" ved der er en funktion i photoshop der hedder "curve", men hvordan bruger jeg den så den opfylder de krav de stiller.

3. Spørgsmål

Før hun krævede at logoet skulle være "Logoet i kurver version CS3", ville hun have "outlinet" og vektoriseret uden baggrund. Der valgte jeg så at fjerne baggrunden og gemme det som en gif fil. Efterfølgende stillede hun så spørgsmål 1 og 2.

Er det normalt at der stilles så mange krav, når man skal have trykt et logo på 6 * 2 cm på en bold ?

Fra Struer
Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 19:50
Gennemsnit 1,1 stjerner givet af 7 person

hvis du arbejder med CS5, som koster spidsen af en jetjager, uden at vide hvad trykkeriet taler om, tvivler jeg stærkt på at din licens er i helt legal stand.

en fil til tryk skal være i en opløsning på 3-400 dpi og i CMYK. og leveres i 100% størrelse.

så er det sådan set underordnet om det er vektor eller ej, blot ovenstående basale krav overholdes.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 23. Feb 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 20:04

Arbejder som praktikant i markedsførings afdeling i en IT- virksomhed, så ja jeg har ikke licens, men det har de sjovt nok, da det er deres arbejds computer.'

Skulle du stadig være i tvivl tror jeg ikke der er mange unge iværksætter på 22 år der trykker logoer på bolde til et event. "trykt et logo på 6 * 2 cm på en bold ?"

Det er fixet.

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 22:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

SEO-manden:

hvis du arbejder med CS5, som koster spidsen af en jetjager, uden at vide hvad trykkeriet taler om, tvivler jeg stærkt på at din licens er i helt legal stand.

For det første, så koster Photoshop CS5 6.390 inkl. moms - og en spids til en jetjager koster 10.555 kroner. 

Dernæst, hvad er det så for en beskyldning at komme med? Du kender ikke manden og jeg synes nok det er groft at beskylde ham for at stjæle uden have noget som helst at have det i! 

En af mine bekendte, som er webdesigner og i øvrigt hamrende dygtig til det, han er vant til at arbejde med 72dpi grafik og har aldrig nogensinde leveret noget til tryk, men da han pludselig stod med udfordringen at skulle have tryk til tøj for en lokal sportsklub, så ante han ikke hvad han skulle. Han har købt og betalt Photoshop og alle opgraderinger siden version 6.0.

Men for at svare på OP's spørgsmål: 

Det virker mærkværdigt at de vil have en vectorbaseret fil, når der jo blot er tale om et tryk på 6x9 CM. Tryk på en bold lyder umiddelbart ikke til at være ligeså fint og præcist som f.eks. tryk på et visitkort, så jeg vil mene at 300 DPI er nok. 

Hvis du laver en trykfil der er 6x9 CM, 300 DPI og gemmer den som en PDF fil uden komprimering, så burde trykkeriet kunne bruge det. 

Hvis de brokker, kan du så evt. vise os hvordan det du skal have trykt ser ud?

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:41

Frederik:

Er det normalt at der stilles så mange krav, når man skal have trykt et logo på 6 * 2 cm på en bold ?

Ja. Og der er ingen vej uden om.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51

Frands:

Men for at svare på OP's spørgsmål: 

Det virker mærkværdigt at de vil have en vectorbaseret fil, når der jo blot er tale om et tryk på 6x9 CM. Tryk på en bold lyder umiddelbart ikke til at være ligeså fint og præcist som f.eks. tryk på et visitkort, så jeg vil mene at 300 DPI er nok. 

Hvis du laver en trykfil der er 6x9 CM, 300 DPI og gemmer den som en PDF fil uden komprimering, så burde trykkeriet kunne bruge det. 

Hvis de brokker, kan du så evt. vise os hvordan det du skal have trykt ser ud?

Hej Frands

Først, så har det noget med tryk princippet at gøre at man forlanger den type grafik. Da sådan et tryk enten skal laves via serigrafi eller tampon, og der er det altså den type grafik der bruges.

Det som der sker her, er at det firma, som der får opgaven vil tilpasse grafikken til deres produktions udstyr, og derfor skal de have fuld råderet over alt. Outliner man fx ikke tekst, så vil det ikke komme med i trykket, såre simpelt.

/Kenneth

Fra Struer
Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 00:11

Frands:

For det første, så koster Photoshop CS5 6.390 inkl. moms - og en spids til en jetjager koster 10.555 kroner. 

Ja jeg beklager min hurtige udtalelse overfor FrederikSad, CS5 fåes faktisk også som en gratis 30 dages tryout...

Men de fleste som arbejder med photoshop, kender begreber som vector osv, og desuden kom jeg jo også med en løsning

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 00:19

Faktisk giver det meget god mening hvis de fleste novice PS brugere "ikke" kender til vektorbegrebet da PS er det eneste program der ikke 100% har indarbejdet vektor ind i programmerne som Indesign og Illustrator har ;) 

Der findes selvfølgelig smart objects som hjælper lidt på det.. Men vektor i PS.. iiiikkke helt endnu.. 

Når det så er sagt..

Topicstarter.. Hiv fat i trykkeriet og få en checkliste som du kan gå efter.. for hendes spørgsmål er lidt irriterende .. 

Men som der bliver nævnt.. de fleste trykmetoder kræver outlined tekst, 300 dpi for det meste.. og cmyk konverteringer.. hvis de ikke selv kan gøre det.. Hvis du selv vil have fuld kontrol.. så får du fat i deres ICC profil .. 

Men som sagt.. få en checkliste fra dem og evt ring dem op og gå det igennem med dem :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:39
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Dennis Møller:
Topicstarter.. Hiv fat i trykkeriet og få en checkliste som du kan gå efter.. for hendes spørgsmål er lidt irriterende .. 

Men som der bliver nævnt.. de fleste trykmetoder kræver outlined tekst, 300 dpi for det meste.. og cmyk konverteringer.. hvis de ikke selv kan gøre det.. Hvis du selv vil have fuld kontrol.. så får du fat i deres ICC profil .. 

Men som sagt.. få en checkliste fra dem og evt ring dem op og gå det igennem med dem :)

Hej Dennis

Som en af dem der sidder som den "irriterende" dame, så vil jeg sige at din og andres misforståede viden om forskellig tryk metoder, er med til at vi der skal arbejder med sådan noget til daglig skal spilde tid på at sende mails til jer.

Der er ingen grund til at få fat i hende, der er sagt hvad de vil have, og da de har opgivet at få det, så beder de om en ældre udgave for selv at kunne lave det.

Men normalt til serigrafi/tampontryk der skal man bruge vektorgrafik, og det kommer man ikke uden om. Og så er det lige meget hvor meget I råber op om 300 dpi ICC profiler, for det bruger man ikke.

Det man gør inden for de tryk metoder er at man typisk trykker i rene farver. Det vil sige at bestiller man en rød farve, så får man en rød farve, og ikke en kombination af CMYK. Og selve trykket består så heller ikke af små prikker, som man ser i offset eller digital tryk, eller din printer derhjemme.  Og har man 2 farver fx Rød og sort, så trykker man det 2 gange. Først den ene farve og så den anden.

/Kenneth

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 07:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth:
Som en af dem der sidder som den "irriterende" dame, så vil jeg sige at din og andres misforståede viden om forskellig tryk metoder, er med til at vi der skal arbejder med sådan noget til daglig skal spilde tid på at sende mails til jer.

Der er ingen grund til at få fat i hende, der er sagt hvad de vil have, og da de har opgivet at få det, så beder de om en ældre udgave for selv at kunne lave det.  

Sådan er det jo alle steder, du kan da ikke forvente at dine kunder ikke har en "misforståede viden om forskellige tryk metoder". Eller du vil måske kun have proffesionelle fagfolk som kunder?

Det ville være det samme som når Erna ringer til sit teleselskab, fordi hun ikke kan finde ud af sin telefon. Skulle teleselskabet så også bare svare kunden, at nu skal de til at spilde tid på hende, det står jo i manualen til telefonen.

Det hedder kundeservice, og er rent faktisk det der oftest afgøre folks valg.

Side 1 ud af 7 (64 indlæg)