Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Blue Ocean Strategy

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

#Kim

Det var faktisk i mindre iværksætter virksomheder. F.eks. er der utroligt mange SEO folk herinde, en af dem må da køre med et Blue Ocean Strategy.

Generelt er jeg bare interesseret i alle de eksempler folk kan komme med. Som du skriver, så er BOS en tankegang - og den tankegang vil jeg gerne spores ind på, da jeg synes den er utroligt meget mere interessant end Porters tilgang hvor det handler om: more for less.

Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

#Ravn

Bogen er bestilt på biblioteket, jeg glæder mig til at læse den. Tak.

Jeg studerer til dagligt så jeg synes det er utroligt rart at få noget perspektiv på mange af de ting man læser - undervisningen er jo bygget op omkring Porters teorier, hvorfor der godt kan mangle noget variation en gang imellem.

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Blue Ocean Strategy blev brugt med succes i Jyske Bank, hvor de lavede helt om på deres interiør, værdier og kommunikationsgange.

Mange iværksættere starter fornuftigt nok inden for det arbejdsområde de kender. Det giver kr i kassen, men det højner ikke blue ocean tankegangen. Man kan derfor godt få den tanke, at mange iværksættere kaster sig i det blodrøde hav og slås med konkurrenter på prisen som det vigtigste parameter.

Mine to eksempler viser blot at både iværksættere og etablerede virksomheder kan have stor glæde af at bruge blue ocean strategien.

Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fandt denne artikel (eksternt linkhttp://marketcommunity.dk/Forside/Indhold/Artikler/MARKET-14---Blue-Ocean-og-positionering/Blue-Ocean-strategi-i-Jyske-Bank.aspx?login=true dog skal man oprette en bruger. Det er generelt en rigtigt interessant side med flere gode artikler!

Interview med Anders Dam (eksternt link)

http://marketcommunity.dk/Forside/Indhold/Artikler/MARKET-14---Blue-Ocean-og-positionering/Fire-skarpe-til-Anders-Dam.aspx

 

 

Ellers kan disse BOS artikler også anbefales (eksterne links)

http://marketcommunity.dk/Forside/Indhold/Artikler/MARKET-14---Blue-Ocean-og-positionering/Fremtidens-vindere-konkurrerer-ikke.aspx

http://marketcommunity.dk/Forside/Indhold/Artikler/MARKET-14---Blue-Ocean-og-positionering/Mod-de-bl%C3%A5-oceaner.aspx

http://marketcommunity.dk/Forside/Indhold/Artikler/MARKET-14---Blue-Ocean-og-positionering/Red-Oceans--for-konkurrenterne-Af-Michael-Moesgaard-og-Flemm.aspx (Af de samme forfattere som bogen: Return on Strategy)

Rigtigt spændende læsning, synes jeg.

 

Jeg troede faktisk at der var mange "herinde" der anvendte Blue Ocean Strategy, da en iværksætter for mig, opfinder noget/tilbyder noget som ikke kan fås hos de etablerede firmaer. 

Fra Horsens
Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Fra  OEB Consulting ApS Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Blue Oceasn Strategi er en glimrende bog der har mange gode værktøjer
som enhver virksomhed kan bruge i sin egen strategi planlægning. Man
skal nok ikke tage det at gøre konkurrencen irrelevant helt
bogstaveligt. Meningen er at skabe en værdi for kunden som andre på
markedet ikke laver. Det handler om værdiinnovation som alle i
princippet kan skabe, det kræver blot at man får den gode ide.

Et vigtigt budskab i bogen er at man ikke skal udvikle et helt nyt
og banebrydende produkt, men kan bruge eksisterende produkter /
ydelser i nye sammenhænge og skabe værdi for kunderne. For at man
kan gøre det skal man vide hvad der har værdi for kunderne og tænke
det ind i helt nye rammer. Man skal kigge på tværs af eksisterende
markeder og kunder og finde det der er fælles for dem. I traditionel
markedsføring deles markedet op i mindre enheder (segmenter) som man
designer et budskab til. I Blue Ocean Strategi forsøger man på
tværs af markedet og kundegrupperne at finde noget kunderne er
fælles om for at skabe et nyt marked. Her samler man i stedet for at
splitte.

Blue Ocean værktøjer kan med stor fordel bruges sammen med andre
værktøjer til at udvikle sin strategi med. Specielt kan anbefales
deres værktøj der kaldes strategikanvas. Det kan give et rigtigt
godt overblik over hvor man står i dag og hvor man så kan udvikle
sig hen.

Kan
mindre virksomheder bruge Blue Ocean Strategi?

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Som mindre iværksætter skal man især passe på ikke at blive alt for strategi fikseret og alt lægge sig alt for meget op af de vedtagne normer. Alt for ofte skal budskabet om strategier sælges på succes - og mantraet er at desto større succes man kan henvise til - desto bedre for markedsføringen af strategien. Derved bliver strategien også en uinteressant tidsrøver for den mindre iværksætter.

Den mindre iværksætters største fordel, er evnen til at skifte retning - hurtigt. Det betyder ikke at man skal flakke fra det ene til det andet med hovedet under armen, - men omstillingsparathed.

Jeg blogger lige nu om et eksempel på hvordan man kan flette noget sammen, som traditionelt har været adskilt fordi de vedtagne strategier altid har været båret af normer.

Her var det under mit arbejde med kunstig intelligens som startede med at jeg undrede mig over at man kunne spille med et-fingersystem på et el-orgel som mit barn havde fået i gave. Under min research fik jeg kontakt til producenten af el-orglet og ad den vej kom et samarbejde hvor der blev lagt vokal på. (Min hustru er sangerinde og vi har lydstudie til rådighed). Det gjorde det muligt både at implementere software i en telefonsvarer, men også en interaktiv voiceresponder.

Den kunstige intelligens som udvikler sig neuralt, kunne skabe 3D billeder og på den måde kunne det som startede som et processorgeneret elektronisk kredsløb løbe over Smartphone- 3D TV - Robotsyring- og tilbage til et elektronisk kredsløb hvis processor er styret af kunstig intelligens. Altså et loop under hvilket den innovative tilgang har været det styrende.

Taktikken er, at komme hurtigt ind og hente ny viden - og så ud igen for at bringe den viden videre til et sted hvor den ikke naturligt har hørt hjemme. Den har ikke været fremmed, blot ikke brugt sådan før.

I det øjeblik man laver strategier for at blive den store iværksætter, så vil man for hvert succesfyldt skridt fjerne sig mere og mere far sin absolutte styrke, og blive en svag upcomimg større iværksætter. Simpelten fordi lille er forholdsvis smalt, - mens stort er universelt stort.

uanset alle de rigtige punkter som beskrevet i strategien og konklusionerne som anført i de tidligere indlæg, så skal man huske på at strategier er teoretiske spekulationer med en styrende funktion. Holder teorien bag strategien så ikke, - så dumper man. 

Den største forhindring for at få succes i BOS - er at lytte til dem der følger den. Det er logisk - men det opdager du kun hvis du kan tænke selv og ike lader dig forføre af dem der vil sælge dig strategien.      

 

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Blue Ocean Strategy er egentligt bare en omskrivning af Abell 3-dimensionelle forretningsdefinition (http://www.12manage.com/methods_abell_three_dimensional_business_definition.html), der bliver oprettet med udgangspunkt i at løse et problem. Tankegangen er at det mest optimale er at barbere omkostningstunge features fra og holde sig til resourcer haves og er billige. Helt ifølge hvad Peter Drucker har skrevet om i "Innovation and Entrepreneurship" (http://www.amazon.com/Innovation-Entrepreneurship-Peter-F-Drucker/dp/0887306187).  

"The characteristic of the innovator is the ability to envisage as a system what to others are unrelated, separate elements."- Peter Drucker

Et andet tip til at kreativt at løse et problem er at bruges Kotler's Product Model. Brug den til at tænke i løsninger, delløsninger og alternative løsninger. Kan fint bruges hvis man har en stor dyr og og tidskrævende idé, så man kan finde kreative veje til at tage et skridt ad gangen. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael,

Ja, præcis. Som mindre iværksætter gælder det mest om at drage fordel af de chancer der byder sig. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Magnus:

Peter:
er der nogen der har læst bogen der kan fortælle mig hvorledes de har brugt i deres koncept/produkt?

Jeg har et lidt ambivalent forhold til Blue Ocean-strategien netop fordi, at den nærmere beskriver en virksomheds konkurrencesituation fremfor, hvordan denne konkurrencesituation kan opnås. Samtidig er jeg af den opfattelse, at man aldrig kan tale om et decideret "blue ocean" og at "konkurrence er irrelevant". Tag Circus de Soleil som eksempel - selvfølgelig havde/har de konkurrenter. Det afhænger alt sammen af, hvor bredt man definerer konkurrence samt behov/behovsopfyldelse.

Det eneste sted jeg mener, at Blue Ocean bidrager med noget, er det med at "skabe fremfor at konkurrere om efterspørgsel", men det handler jo i bund og grund bare om markedsudvikling og innovation.

Blue Ocean strategy er ældgammel vin på nye flasker. Andre kalder det differentiering, positionering, salgsargumenter...

Blue Ocean Strategy er en af de teorier som ikke er funderet i realiteter. At påstå at Jyske Bank ikke har nogen konkurrenter fordi de har ændret indretningen i banken og giver gratis kaffe er direkte dumt. At påstå at ingen af de folk/firmaer der går ind og ser Circle du Soleil overvejede at se noget andet er virkelighedsfjernt.

For at overleve som firma skal du tilbyde noget der gør at folk vælger at handle hos dig - Amazon er en af de mest succesrige nyfortolkninger af detailhandlen, men de har stadig konkurrence og vil altid have det.

Blue Ocean Strategy tillader konsulenter, proffessore med videre at tale i absolutte termer. Ifølge Blue Ocean Strategy burde der ikke findes andre computerproducenter end Apple - og man kan med rette sige at konceptet med at fremstille problemfrie produkter der ikke går ned dagligt vel næppe er komplet nytænkning men kun en god udførelse. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:

Bogen er bestilt på biblioteket, jeg glæder mig til at læse den. Tak.

Jeg studerer til dagligt så jeg synes det er utroligt rart at få noget perspektiv på mange af de ting man læser - undervisningen er jo bygget op omkring Porters teorier, hvorfor der godt kan mangle noget variation en gang imellem.

 

Hej Peter

Fik du nogensinde fat i bogen og har du evt. fået den læst?

 

Mvh

Ravn

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)