Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt fragtfirma koncept. Kan det bruges?

Side 2 ud af 6 (52 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Fedt med et koncept, som er skræddersyet til afsender, men hvordan er tingene for modtager, som jo er kunden?

For det er vel det vigtigste for de fleste firmaer, da de lever af glade og tilfredse kunder ;D

Lige præcis. Hvis jeg ikke tog hensyn til modtager, ville jeg heller ikke tage hensyn til afsender og så ville samarbejdet aldrig komme i gang. Derfor kan modtager vælge et tidspunkt på dagen, hvor levering vil passe hende/ham bedst eller oplyse tlf. nr. så levering kan aftales. Desuden bliver både afsender og modtager adviseret om hvor langt forsendelsen er. Men nok vigtigst er det, at overholde det der loves. Det er muligt at jeg kan levere måske 60% fra dag til dag, men det er ikke leveringssikkerhed nok til at love levering fra dag til dag.

Jeg synes især også at det er vigtigt, at hjælpe hurtigt når der sker fejl. For fejl vil der ske. Det er derfor ikke acceptabelt at en reklamation kan tage op til 3 mdr. som jeg har været udsat for. Systemet er derfor lavet, så implicerede vil få direkte besked ved reklamation og tage affære med det samme. Det vil give en hurtig afklaring overfor både afsender og modtager.

Mvh., Kurt

Tilmeldt 8. Jun 10
Skrevet kl. 16:23

ExportInnovation:

Tror du er nødt til at sætte bedre billeder på dit koncept for ikke at miste flere læsere. Det er meget almindeligt når man selv har arbejdet med noget at man kan det hele selv i hovedet, men andre ikke lige fanger ideen, forskellen og fordele fra start.

Prøv evt. med en EFU og SWOT analyse, det kan være du ud fra dem kan beskrive det lidt mere sigende.

Jeg har det lidt som den forrige læser, stod af og tænkte "talk is cheap" men din grundbegreber lyder da spændende som udgangspunkt.

//

Det er helt korrekt, at det kan være svært at beskrive ideen fuldt ud og udover det kan alt ikke nævnes i dette forum. Håber du forstår?

Med udgangspunkt i min egen erfaring, har jeg udviklet et system som fuldt ud styrer hele processen. Systemet begrænser fejl, gør det nemmere at efterlyse en forsendelse og adviserer både afsender og modtager om hvor langt forsendelsen er. Desuden foregår faktureringen automatisk.

Mvh., Kurt

Tilmeldt 8. Jun 10
Skrevet kl. 16:42

Kirsten (tumulten):

Hvis du er erhvervs kunde der skal afsende 20-30 pakker om dagen, skal du så stadig ind og booke alle pakker?   Hvis ja, så må jeg indrømme at du nok ikke kan konkurrer med Post Danmark selv om de ikke er min livret ;0)

Booking systemet laves med mulighed for integration til webshops og andre systemer hvorfra oplysninger kan hentes. Når din kunde bestiller i din webshop, indtaster din kunde sine leveringsoplysninger direkte i booking systemet. Når din kunde godkender ordren, flyttes forsendelsen til din konto hos mig, hvorfra du kan godkende forsendelsen og printe et pakkelabel på alm. papir. Forsendelsen faktureres først ved afhentning, så skulle kunden fortryde sit køb i løbet af dagen, fjernes forsendelsen. Vognmanden godkender kun afhentning af de forsendelser som fysisk er til stede og det er kun disse som faktureres. Fortryder modtager senere, kan returforsendelse bestilles fra din konto. Ved modtagelse nægtet, sendes forsendelsen retur til afsender.

Mvh., Kurt

Fra Odense
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 134
Fra  KnowledgeDesign Skrevet kl. 17:26

Nu tænkte jeg ikke lige webshop pakker. Men der kan jeg godt se ideen. ;0)

Tilmeldt 8. Jun 10
Skrevet kl. 17:40

Kirsten (tumulten):

Nu tænkte jeg ikke lige webshop pakker. Men der kan jeg godt se ideen. ;0)

Hvis du har oplysningerne om modtager i dit system, vil disse også kunne overføres til booking systemet. Pointen er netop, at oplysningerne kun indtastes én gang.

Er det svar på det du tænkte? 

Mvh., Kurt

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:50

Parcel Transport:

Lige præcis. Hvis jeg ikke tog hensyn til modtager, ville jeg heller ikke tage hensyn til afsender og så ville samarbejdet aldrig komme i gang. Derfor kan modtager vælge et tidspunkt på dagen, hvor levering vil passe hende/ham bedst eller oplyse tlf. nr. så levering kan aftales. Desuden bliver både afsender og modtager adviseret om hvor langt forsendelsen er. Men nok vigtigst er det, at overholde det der loves. Det er muligt at jeg kan levere måske 60% fra dag til dag, men det er ikke leveringssikkerhed nok til at love levering fra dag til dag.

Jeg er ked af at sige det, men dit setup er mere eller mindre dødsdømt på forhånd...

Du kan ik både lave kurekørsel, hvor modtager bestemmer leveringstidspunktet, og så samtidig være billigst på priserne.
Vi har set masser af forsøg og eksempler på dette, men hvergang ender det med, at pengekassen er tom...

Enten er man billigst, med dertilhørende service, eller også har man den bedste leveringsservice med dertilhørende priser.
Nægter at tro på, at noget af det andet kan hænge sammen, desværre...

Så lav en segmentering af markedet, og find den ENE niche, som du vil erobre. Så undgår du alle de børnesygdomme, som alle andre har været ramt af!

Tilmeldt 8. Jun 10
Skrevet kl. 18:28

Fashion-Seller:

Parcel Transport:

Jeg er ked af at sige det, men dit setup er mere eller mindre dødsdømt på forhånd...

Du kan ik både lave kurekørsel, hvor modtager bestemmer leveringstidspunktet, og så samtidig være billigst på priserne.
Vi har set masser af forsøg og eksempler på dette, men hvergang ender det med, at pengekassen er tom...

Enten er man billigst, med dertilhørende service, eller også har man den bedste leveringsservice med dertilhørende priser.
Nægter at tro på, at noget af det andet kan hænge sammen, desværre...

Så lav en segmentering af markedet, og find den ENE niche, som du vil erobre. Så undgår du alle de børnesygdomme, som alle andre har været ramt af!

Nej, du har ret i, at kurerkørsel og billig fragt ikke kan kombineres. Og det gør jeg heller ikke. Jeg tilbyder ikke kurerkørsel. Meningen er, at modtager kan oplyse et tidspunkt på dagen hvor levering vil passe bedst. Hvis det ikke kan imødekommes fra vognmandens side, aftales et andet leveringstidspunkt via telefonen (fik det ikke beskrevet helt så godt i første omgang).

Ved at udbyde en leveringstid på op til 2 hverdage, har jeg allerede segmenteret markedet, da hovedparten formentlig ønsker dag til dag levering. Men netop den lidt længere leveringstid gør, at prisen kan holdes på et konkurrencedygtig niveau (ikke nødvendigvis billigste) og samtidig holde servicen på et højere niveau end hos konkurrerende billige dag til dag fragtfirmaer. Så, med andre ord, får både afsender og modtager konkurrencedygtige priser og et højere service niveau til prisen, hvis de kan acceptere op til 2 hverdages levering.

IT-systemet er ligeledes udviklet, så det udfører mange processer automatisk, hvilket sparer administration. Systemet har også andre features, som bl.a. gør kørslerne mere effektive, hvilket sparer brændstof. 

Mvh., Kurt

Fra Odense
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 134
Fra  KnowledgeDesign Skrevet kl. 19:05

Ja tak så fes den ind ;o)

Tilmeldt 17. Feb 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:46

Jeg er selv i transportbranchen og har været der i mange år, men jeg kan ikke helt

se hvor du adskiller dig fra øvrige som Link? IRS? TNT? DPD? Post DK?

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:18

Har nu læst lidt frem og tilbage, og måske er jeg ikke den skarpeste kniv i aminoskuffen,,,

Men. Jeg forstår ikke en hujene f.. af det her.

Jeg har arbejdet i transportbranchen i 12 år, og set mange forsøg på alt muligt, og jeg har selv ,indrømmet, gået konkurs med et ordentlig brag inden for den branche. Konkurencen er blevet usansynlig hård, ikke mindst efter de åbne grænser. Kør en tur på motorvejen og se hvor mange danske trailere der køre men med udenlandske trækkere foran. Hvor mange chauførrer taler dansk ?

Den eneste måde man kan vinde i denne branche idag, er ved at minimerer udgifterne. En bil koster det den koster, diesel er pi... dyrt for ALLE, lønnen, ja der kan man jo vælge at underbetale, men så får det ende på et tidspunkt alligevel, og man får den arbejdskræft man betaler for ( bitre erfaringer )

Men det jeg ikke forstår i dit projekt er:

Hvor skiller det sig ud fra den måde andre køre det på ?

Hvad er det nye som ikke andre har forsøgt ?

Og hvordan kan du få de vognmænd du lejer dig ind hos til at køre frem og tilbage hvis kunden på industrivej 14 ønsker sin vare kl 10 om formiddagen, og ham i nr. 18 ønsker det kl 14 om eftermiddagen ??? Jo diesel er jo som bekendt dyrt, Vil din vognmand så holde og vente til kl. 14 ?? nej vel.

Du skriver at i så vil ordne det over telefon med leveringstider. Hvem skal betale løn til den der sidder hele dagen og laver aftaler om de forskellige tidspunkter ? Det skal vi der betaler for at sende pakken. Og erfaringer viser jo også i den branche, at faste tidspunkter kan tage livet af en stresset vognmand. Uheld, kø, sne o.s.v.

JEg vil ikke lyde som en negativ idi.. men blot dele erfaringer og minde dig om at det er en råden branche der kræver rigtig meget, og et virkelig gennemtænkt projekt for at det lykkeds.

Men alt muligt held og lykke skal du have med på vejen.

Side 2 ud af 6 (52 indlæg)