Hej,
Der er mange muligheder for at holde festen til en lav pris:
- Hold festen hjemme - eller måske kender i nogen, der vil lægge hus til? Eller har et fælleshus eller lignende, der kan lejes billigt
- Lav selv maden - eller lad venner/bekendte stå for det. Alternativt kan I indhente tilbud fra cateringfirmaer og sammenligne med, hvad det ville koste, hvis I selv lavede det
- Pynt og borddækning mv. kan i sagtens selv klare. Eller måske kender I en kreativ sjæl, der slet ikke kan holde fingrene fra den slags. Konfirmanden selv kunne måske involveres.
- Konfirmationstøj kan man sagtens finde brugt. I DBA eller Gul og Gratis for eksempel. Husk, at den slags jo som regel kun har været brugt den ene gang.
- Gaver: Måske er der andre i familien eller vennekredsen, der kan give lidt større gaver en ellers. Afhængigt af, hvor stor vægt, man skal lægge på gaver?
I det hele taget handler det om at mobilisere. Samle de kræfter - og penge - der er. Familie og venner, der jo ikke kan undgå at kende jeres situation, må kunne bidráge. Det er måske meget at bede om, hvis man lægger det hele over på en person. Men hvis mange personer skal give deres eget lille bidrag, kan man få meget ud af næsten ingenting.
Er der ikke ret mange penge, skal man lave så meget som muligt selv. Men det betyder ikke nødvendigvis, at alle opgaver skal laves af jer.
Tænk i det hele taget i, hvordan man gør det hele billigt (det er altså ikke nødvendigvis dårligt). Kreativiteten starter der, hvor pengene slipper op.
Jeg taler af erfaring. Jeg er enlig mor og skulle for nogle år siden konfirmere min søn. Jeg var på dimmitendsats - efter at have været på SU i 2½ år. Som I nok kan regne ud, havde jeg intet til overs. Jeg måtte spare op over et år (konfirmationer er jo ingen overraskelse). Og det er heller ikke store beløb, jeg brugte. Jeg kan godt se, at I ikke har ret megen tid at spare op i, men mon ikke det kan lykkes alligevel?
På mig lyder det som om fokus skal flyttes. I skal ikke fokusere så meget på, hvad der ikke kan lade sig gøre. Prøv at fokuser på det, der kan lade sig gøre. Det kan vise sig, at være mere end I tror.
Når det så er sagt, tror jeg I skal have nogen til at se, jeres økonomi efter i sømmene. Hvis ikke Luksusfælden, så prøv at få nogen, I kender til at tage et kritisk eftersyn af jeres økonomi. Jeg kender ikke jeres eksakte økonomi, men med 2 faste indtægter, må der være noget, der kan gøres.
I Danmark har vi regler om at man skal have et vist rådighedsbeløb, for at kunne "overleve". Udover dette må kreditorerne sande, at man ikke kan klippe håret af en skaldet.
Håber det lykkes. Ikke kun med konfirmationen.
Astrid M