Hej. Jeg er ked af at høre om din og din families situation, den slags tærer på kræfterne. Min kæreste og jeg har selv været i en lignende situation, så jeg føler med jer. Det er helt fint at du erkender at det er jeres egen skyld at I er havnet i denne situation (man skal jo erkende problemet før man kan gøre noget ved det), men lov mig nu at du/i lader være at banke jer selv (eller hinanden) i hovedet med "skyld". Sket er sket, og I kan alligevel ikke ændre på det nu, kun søge en løsning fremadrettet. Og det gør man altså bedst ved at fokusere konstruktivt på at løse problemerne her og nu, ikke på at gå og ærgre sig og tænke "hvis jeg nu bare havde gjort/undladt at gøre..." Der er jo desværre ingen magisk løsning på problemet. I har brugt mere end I har tjent, så enten må I til at skrabe en større indkomst sammen, eller skære alle overflødige udgifter fra (hvis der da er nogen tilbage at skære fra). Alternativt kan I jo overveje at søge gældssanering, men det levner jo altså heller ikke meget plads til bil, ferie og konfirmation. Jeg faldt lige over dette gælds forum på Google. Jeg har ikke kigget så meget på det, men det ligner umiddelbart et meget godt sted at søge efter hjælp og gode råd. I kan også prøve at tage kontakt til Forbrugerrådets gældsrådgivning (har ingen personlig erfaring med det). Så vidt jeg kan se er det gratis rådgivning, og de kan hjælpe med at lægge budgetter, få overblik over situationen, tage kontakt til kreditorer, kigge på mulighederne for henstand, gældssanering etc. Nu ved jeg ikke hvor i landet I bor, men de har centre i København, Odense, Aalborg og Esbjerg. Du kan se adresser, tlf. numre og åbningstider her. Jeg håber virkelig for du og din familie at I finder en løsning. Selvom det er træls og et stort pres at leve under så trange økonomiske kår, så husk alligevel at det vigtigste er at I har hinanden! Jeg ved det sikkert lyder som en irriterende kliché, men det er nu en gang det vigtigste. Selvom det er frustrerende at I ikke har råd til jeres datters konfirmation, og det selvfølgelig gør en ked af det at man ikke kan give sit barn/børn det man gerne vil og det samme som deres kammerater får, så tro mig alligevel når jeg siger, at jeres børn langt vil foretrække at undvære dyre ferier og fine fester, hvis alternativet er en stresset far og mor på randen af sammenbrud, der måske vrisser og skændes, og i værste fald ender med at gå fra hinanden. Alternativt er I velkomne til at tage ungerne med til Sverige og komme "på ferie på landet" hos os en weekend, til fri kost og forplejning. Der er måske ikke det helt vilde at lave eller se, men noget skøn natur og så har I da fred for kreditorer der render jer på dørene et par dage. Husk at der stadig er masser af gratis glæder i livet, hver eneste dag, man skal bare huske at kigge efter dem - og glæde sig over dem, selvom alt andet måske umiddelbart ser lidt sort ud. Kærlig hilsen og de bedste ønsker fra Amaris (der selv har ligget fladt på maven på gulvet sammen med kæresten i vores gamle lejlighed, for at gemme os for kreditorer der bankede på døre/vinduer :S) |
Ps:
Jeg kan desværre ikke dele flere stjerner ud her på Amino, men jeg føler selv en stor taknemmelighed over al de gode mennesker som er her.
Og her er et link så du finde og downloade det kursus med Tony Robbins :