Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er forskellen på indberetning af moms kvartalsvis versus årligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lige et enkelt spørgsmål vedrørende indberetning af moms. Jeg er en enkeltmandsvirksomhed, og indberetter således moms kvartalsmæssigt. 

Er der nogle fordele / ulemper med at indberette kvartalsvist kontra at indberette årligt?

Hvis man eksempelvis har haft flere indtægter i et kvartal end udgifter end man jo med at skulle indbetale flere penge i moms end det kvartal hvor det omvende gør sig gældende, nemlig at man har flere udgifter end indtægter.  Bliver det efterfølgende opgjort årligt, så man ser på de samlede udgifter og indtægter på et helt regnskabsår i stedet for de fire kvartaler?? Det er jo rimelig surt, hvis man eksempelvis har haft en godt kvartal rent indtægtmæssigt, men derimod har haft et andet kvartal hvor man havde alle de dyre udgifter...Håber I forstår mit spørgsmål, ellers uddyber jeg gerne:-)

På forhånd tak!

Hilsen 

Lone

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:06

Nu er det jo ikke værre end at du kan få moms tilbage de steder hvor din salgsmoms ender med at være negativ pga store indkøb.

Jeg vil tro det er af hensyn til vores kære SKAT at der indbetales moms med et for virksomhedens størrelse, passende interval.

Jeg har desværre hørt om mange der havde "glemt" at indbetale momsen og så fik sig noget af et chok da de skulle aflevere en god slat penge lige pludseligt..

Så det er nok for at minimere statens risiko ved at give så meget kredit til "kunderne"

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Skrevet kl. 21:26

Tusind tak for dit svar, og ja, det giver jo god mening, at Skat ikke vil give så meget kredit til os minde virksomhedsejere, hvorfor vi skal indberette oftere. 

Jeg ved godt, at jeg får momsen refunderet når jeg har haft større udgifter/køb, jeg tænker bare, at de måneder der så er gået godt med høj indkomst og lave udgifter, så ender man vel med at skulle betale momsen til skat og ikke alene det, så skal man betale skat af det overskud, er det korrekt forstået? Eller betaler man som enkeltmandsvirksomhed kun skat een gang årligt? For hvis det er sådan det hænger sammen, så kan det bedre svare sig, at have alle sine udgifter i et kvartal (reelt set) hvor man også har alle sine indtægter? Eller er jeg hel gal på den??

På forhånd tak!

Mvh

Lone

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:35

Der er slet ingen årlig momsindberetning. Nystartede og mellemstore indberetter kvartalsvis. De små halvårligt og de store (samt nystartede der starter som store) indberetter månedligt.

mvh
Michael

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 21:42

Hej Lone

Du burde læse SKATs hjemmeside. Den indeholder altrså mange svar på dine spørgsmål.

Men jeg forstår ikke rigtig din teori. Om du har mere eller mindre købs/salgsmoms i nogle kvartaler har vel ingen betydning. Samlet set giver det jo det samme, når dit regnskab slutter.

SKATs virksomhedskalender er et glimrende redskab.

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Skrevet kl. 21:45

Jeg ved godt, at der ikke er andre muligheder end at indberette moms kvartalsmæssigt som en enkeltmandsvirksomhed. Det jeg prøver at finde ud af, er om man skal være strategisk i forhold til hvornår man planlægger at have de høje udgifter i forhold til sin indtjening, således at man ikke indbetaler mere moms end højst nødvendigt.

Der er jo ikke meget værd at have tre måneder med rigtig god indtjening og ingen udgifter hvis man skal betale momsen af de tre måneders indtjening, er det så ikke bedre også at have sine store udgifter her, eller har jeg misforstået noget?

Mvh

Lone

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 21:55

Hej Lone.

Hmm.... Det ved jeg ikke. Men når der er aktivitet i virksomhederne og dermed indtægt er der jo også udgifter. Ellers var mange jo styrtendes rige ;-)

Om du får moms tilbage i første halvår og skal betale i andet. Så går det jo lige op.
I bund og grund er det jo bare en afgift som er pålagt en varer, både den ene og anden vej.

Tilmeldt 5. Sep 10
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 21:56

Hej Lone.

Jeg tror du blander moms og skat sammen her, hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt.

Moms betaler og angiver du hvert kvartal.

Skat opgøres helårligt når du kender firmaets overskud. Du skal betale skat hver måned, dog kun 10 måneder om året, da juli og december er undtaget. Den månedlige skat du skal betale er udfra det forventede årlige overskud. Det forventede årlige overskud, skal du indtaste på forskuds opgørelsen, og så vil du modtage 10 giro kort til brug ved indbetaling af skat. Man kan altid regulere det forventede overskud i løbet af året, hvis tingene ændrer sig.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Marlene - Templet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)