Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et leasingselskab hente bilen uden fogedens assistance?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis leasingaftalen automatisk er opsagt grundet manglende betaling, er det så ikke blot at hente varen?

Og først ved leasingtagers manglende lyst til at aflevere, at fogeden så skal indblandes?

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hej.

Så enkelt er sagen jo ikke. han har pengene når indb. fra sygetransport går ind den 15 i måneden, men såfremt der er tale om selvtægt, kan han jo med god ret nægte at udlevere nøglerne og aflevere bilen, og så betale den 15/2 det der skyldes.

problemet er at idet han har været bagefter i et stykke tid vil leasingselskabet ikke give yderligere snor. 

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Hvorfor er dette ikke noget der ordnes med banken, hvis din klient ellers er ordholdende og der er sikkerhed for at pengene kommer ind?

Hvorfor er leasing selskabet ikke interesseret i at fortsætte leasingen hvis de kan få deres penge med få dages forsinkelse?

Det lyder som der set med bank og leasingselskabs briller er flere ugler i mosen. Jeg skal ikke give en juridisk vurdering, men der er også for en ledelse af en virksomhed en forpligtigelse til at minimere tab.

Jeg tror at det er mere interessant at finde ud af hvorfor tingene ikke løses på den mest åbenlyse måde.

MVH jens

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Emil Christensen Linde:

Nu er jeg ikke jurist, men jeg mener ikke ejendomsforbehold har noget med det at gøre. Det har det ganske vidst ved et faktisk salg af aktivet (bilen), men da ikke ved en udlejning som leasing jo dybest set er?

Jeg kan da godt forstå at forvirringen er total med de svar, så lad os tage det i et sprog så alle kan forstå det :)

Hvad er leasing for noget?

Hvis man leaser en bil som kan overtages for et restbeløb ved periodens udløb, er det en finansieringsform, fordi man ender op med at eje køretøjet eller får muligheden for at eje køretøjet. Det benytter man typisk på biler med lav afgift - f.eks gulpladebiler.

Så kunne man købe på afbetaling i stedet, men der knytter sig regnskabsmæssige fordele ved leasingmodellen hvis det er et firma der leaser køretøjet. Hvis man køber noget på afbetaling, så ejer man køretøjet, men har blot ikke betalt det fulde beløb endnu. Ved leasing kan man udskyde ejerskabet i leasingperioden, og det kan der være nogle fordele ved, - f.eks skylder man jo ikke restsummen.

Så har leasingselskabet ligesom bilforhandleren mulighed for et ejendomsforbehold, som dog forudsætter at 20% betales første gang. Ejendomsforbeholdet giver ikke ret til selv at tilbagetage køretøjet uden fogeden, men er en "genvej" i det juridiske omkring fogedsager, således at man ikke skal have en dom først, - betingelserne for tilbagetagelse og lovens krav om forfaldne ydelser skal blot være opfyldt.

Leasingselskaberne har, modsat bilforhandleren så også mulighed for ikke at betale den fulde registreringsafgift ved indregistreringen. Det benytter man typisk på biler der er dyrere at indregistrere. Forudsætningen for at kunne det, er at formålet med leasingen er at køretøjet ikke overgår til ejendom hos leasingtageren.

Det kommer altså ikke på tale at der bliver leasingtagerens ejendom. Det betyder så også at leasingtageren ikke vil komme til at eje køretøjet under nogen omstændigheder, og således tager man altså heller ikke nogen ejendom fra leasingtageren ved en tilbagetagelse.

Tilbage er der altså, at leasingtageren har købt sig en ydelse. Kan man så fratage denne ydelse ved mgl. betaling, - og derved tilbagetage køretøjet uden fogedens assistance? Det kan man godt, hvis man i leasingaftalen har aftalt betingelserne for ydelsen. Faktisk kan der ske det, at leasingselskabet  tilbagetager køretøjet ved mgl. betaling af vægtafgift.

Hvordan kan det ske?

Det forhold at leasingselskabet ikke er part i betalingstvisten mellem Staten (vægtafgiften) og leasingtageren, og en manglende vægtafgift ikke som sådan bringer køretøjet "i fare" - ville gøre det meget svært at få en umiddelbar fogedsag. Derfor ville det ikke være en overtrædelse af aftalelovens bestemmelser, at aftale at en tilbagetagelse kan ske uden fogedens medvirken. Hvis man leaser en bil, er det en nemlig del af leasingselskabets forretning at køretøjet er indregistreret med dig som fast bruger. Det vil afspejle sig i den pris du skal betale for at have køretøjet til din rådighed. Til gengæld går regnestykket ikke op, hvis køretøjets registrering sløjfes (pladerne klippes). Derfor kan man lave en sådan aftale, da det ikke er et åbenbart urimeligt krav. En sådan aftale kan selvfølgelig også gælde selve leasingydelsen, når det er en erhvervsaftale som i dette tilfælde. 

Så svaret på trådstarters spørgsmål er fortsat - kig i kontrakten......

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vist en del i tråden der blander to forskellige spørgsmål sammen.

1. Har leasingselskabet ret til at tilbagetage bilen ?

2. Har leasingselskabet ret til at tilbagetage bilen selv (uden at bruge fogedretten)?

En grund til at folk blander de to ting sammen er nok, at selvtægt forekommer ofte. Men derfor er det altså stadig ulovligt. 

http://www.dinepenge.dk/bil/forhandleren-maa-ikke-bare-hente-bilen

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, Ulrik Guldbæk - det er dig der tager fejl. Jeg har svaret korrekt.

Jeg bringer et link, og her kan du læse betingelserne om tilbagetagelse på side 5. Det forholder sig nøjagtigt som jeg har beskrevet, og det er ikke i strid med lovgivningen at have et sådan vilkår, hvilket jeg forklarede i mit tidligere indlæg. Derfor bringer jeg et link fra privatleasing. Erhvervsleasing som trådstarter henviser til giver endda, - som du nok ved - mulighed for endnu skrappere vilkår når leasingtageren er vognmand.

http://www.pleasing.nu/images/Standardvilkaar_Leasingaftale_med_Pleasing_ver%201.pdf

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Tusind tak for de mange svar. 

Jeg har nu en klar fornemmelse af hvad der er lovligt og ikke lovligt i den konkrete situation.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Æhhh, det er vel en btb handel, så de kan vel aftale sig til hvad de vil?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det drejer sig om 3 dage kunne man jo være fristet til at låne en garage et eller andet sted som leasingselskabet ikke kendte til, og så stille den der indtil pengene var gået ind. Det er måske lidt umoralskt men da bestemt ikke mere end selvtægt.

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefalde læse kontrakten.

Jeg ved at et af danmarks Største leasing selskaber skriver sådanne i deres kontrakt

"Det leaset skal lesingselskabet havde adgang til på forlangende. Hvis betaling udbliver mere en 8dage, betegner leasingselskabet dette som misvedligeholdelse af kontrakten og leasing selskabet har ret til at hente det leaset på kundens regning"

Da vi indgik en leasing kontrakt sprugte vi vores advokat om lesing selskabet måtte skrive dette. Vores advokat sagde det er erhvervsmæssig leasing, derfor må de gerne skrive dette. og efter som det leaset tilhøre leasing selskabet.

Hvis din klient har skrevet under er det bindene. og det skulle ikke undre mig at leasingselskabet har indskrevet dette i deres kontrakt.

Når vi snakker erhvervsleasing er regler meget uklare. Men som jeg skriver så har leasing selskabet skrevet sådanne i deres kontrakt.

Go´ weekend

 

 

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Har haft et tilfælde i praksis, hvor leasingselskabet hentede køretøjet.

Så normalt, når det er en standardkontrakt, så har leasingselskabet hjemmel til dette.

 

MvH

Peter

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)