Hej :) Jeg har en del spørgsmål som jeg håber at I rare kloge mennesker kan hjælpe mig med. Jeg er uddannet pædagog og har fuldtidsarbejde indenfor specialområdet. jeg er meget kreativ anlagt og laver lækre cremer og den slags til eget brug, men mange har spurgt om jeg ikke vil sælge ud af det. Udover dette er jeg bl.a. uddannet indenfor den alternative verden som Reiki Mester (healing). Noget tid har jeg haft et brændende ønske om at starte noget op - i fritiden. Den mulighed er der kommet nu. Jeg har lejet mig ind i et lokale i et behandlerfællesskab, hvor jeg kan behandle een gang om ugen. Jeg har mulighed for at starte hvornår jeg end vil. Det er selvfølgelig rigtig stort for mig, men nu begynder der at presse sig alle de her praktiske spørgsmål på, for jeg vil jo gerne gøre det ordentligt når nu det skal være. Er det rigtigt forstået at al indkomst skal indberettes til skat, men at det først er ved 50.000 kr. at man skal momsregistreres? Og hvordan så med regnskabet? Kan lejen trækkes fra - og hvad med materialer til evt. salg af cremer? Jeg er med på at jeg ikke kan trække momsen fra hvis jeg ikke er momsregistreret, men hvad med den reelle udgift? Det er ikke meningen at jeg skal tjene rigtig mange penge på det her foretagende. Det skal være lysten der driver værket, og da jeg stadig ønsker mit pædagogiske fag som værende det bærende, så er det helt automatisk begrænset til et par klienter om ugen, hvis det overhovedet kan blive til det. Alligevel ønsker jeg jo at betale min skat som enhver anden lovlydig borger, når jeg begynder at få b-indkomst, men er i tvivl om hvordan og hvad reglerne er.... Er der en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om dette, eller henvise til et godt link eller andet? Synes desværre at SKATs hjemmeside er en anelse forvirrende og jeg har ikke brug for at blive MERE forvirret end jeg er nu :D Mange hilsner Sandie. |
Du skal ikke momsregistreres før 50.000 om året.
Du kan ikke trække udgifter fra.
Du skal ikke tage moms.
Du skal indberette dine penge på selvangivelse.