Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til en masse spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Jeg har en del spørgsmål som jeg håber at I rare kloge mennesker kan hjælpe mig med.

Jeg er uddannet pædagog og har fuldtidsarbejde indenfor specialområdet. jeg er meget kreativ anlagt og laver lækre cremer og den slags til eget brug, men mange har spurgt om jeg ikke vil sælge ud af det. Udover dette er jeg bl.a. uddannet indenfor den alternative verden som Reiki Mester (healing). Noget tid har jeg haft et brændende ønske om at starte noget op - i fritiden.

Den mulighed er der kommet nu. Jeg har lejet mig ind i et lokale i et behandlerfællesskab, hvor jeg kan behandle een gang om ugen. Jeg har mulighed for at starte hvornår jeg end vil. Det er selvfølgelig rigtig stort for mig, men nu begynder der at presse sig alle de her praktiske spørgsmål på, for jeg vil jo gerne gøre det ordentligt når nu det skal være.

Er det rigtigt forstået at al indkomst skal indberettes til skat, men at det først er ved 50.000 kr. at man skal momsregistreres? Og hvordan så med regnskabet? Kan lejen trækkes fra - og hvad med materialer til evt. salg af cremer? Jeg er med på at jeg ikke kan trække momsen fra hvis jeg ikke er momsregistreret, men hvad med den reelle udgift?

Det er ikke meningen at jeg skal tjene rigtig mange penge på det her foretagende. Det skal være lysten der driver værket, og da jeg stadig ønsker mit pædagogiske fag som værende det bærende, så er det helt automatisk begrænset til et par klienter om ugen, hvis det overhovedet kan blive til det.

Alligevel ønsker jeg jo at betale min skat som enhver anden lovlydig borger, når jeg begynder at få b-indkomst, men er i tvivl om hvordan og hvad reglerne er....

Er der en venlig sjæl der kan forklare mig lidt om dette, eller henvise til et godt link eller andet? Synes desværre at SKATs hjemmeside er en anelse forvirrende og jeg har ikke brug for at blive MERE forvirret end jeg er nu :D

Mange hilsner Sandie.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:33

Du skal ikke momsregistreres før 50.000 om året.

Du kan ikke trække udgifter fra.

Du skal ikke tage moms.

Du skal indberette dine penge på selvangivelse.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 14:05

Du behøver ikke blive momsregistreret før du nærmer dig en omsætning på 50.000 kr. på en 12 måneders periode - hvilket ikke er det samme som et kalenderår.

Hvis dit salg primært er til private bør du udnytte den regel, hvorimod hvis du primært sælger til virksomheder bør du overveje at blive momsregistreret fra starten.

Selvom du ikke er momsregistreret er du regnskabspligtig og skal opgøre dit overskud. Dette fremkommer ved salg minus erhvervsmæssige omkostninger.

mvh
Michael

Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:35

Tusind tak for jeres hurtige svar, som helt klart er brugbare.

Så bare for at være sikker på at jeg har forstået det korrekt: det jeg opgiver til SKAT som b-indkomst er "salget" minus omkostningerne, altså minus leje af rum, eller ved salg af hjemmelavet creme, der er det minus materialerne til cremen? Og regnskabet, sendes det til SKAT, eller beholder jeg det og fremviser det i tilfælde af kontrol? Og kan regnskabet laves i et simpelt Exelark, når det blot drejer sig om salg af ydelser eller materielle ting til private?

Skal jeg "offentliggøre" mig nogen steder, eller skal jeg bare notere det på næste års selvangivelse, og så kommer skatteregningen, som jeg så har lagt penge til side til eller?

Endnu engang tusind tak for at jeg må stille alle de spørgsmål :) Det er til stor hjælp!

Med venlig hilsen Sandie.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 07:30

Dine observationer omkring opgørelse af overskud er rigtige.

Du skal bruge den udvidede selvangivelse og angive resultatet (overskuddet) i rubrik  111. Desuden skal du angive virksomhedsoplysninger. Da du ikke har et CVR nummer skal dit CPR nummer angives i stedet. Her krydser du af for at du ikke skal opgive regnskabstallene fordi du har en omsætning under 300.000 samt om du selv har lavet dit regnskab eller haft en revisor til det.

Du skal ikke sende yderligere ind. Vil SKAT se det, beder de om det. Excel eller hvad du ellers bruger til dine beregninger skal gemmes, så du kan finde det frem ved en kontrol fra SKAT.

mvh
Michael

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)