Jeg har et spørgsmål om bogføring af en faktura vedr. dec. 2010. Jeg er tæt på at have bogført mit regnskab for 2010 og har således også gjort mine likvide beholdninger op pr. 31.12.2010. Bla. har jeg afstemt banken for 2010. Hvis jeg bogføre fakturaen i regnskabet i 2010, skal der vel laves en form for periodeafgrænsningskonto i 2011 for at man kan se jeg har trækker x kr. til betaling af en faktura der vedr. 2010 fra min kassekredit i 2011. Jeg håber at i forstår mit spørgsmål. v/ C.
|
jamen det sker helt automatisk
på samme måde som når du laver en salgsfaktura den 28 dec 2010 med en måneds kredit så den først betales henne omkring ultimo januar - så placeres den jo helt automatisk på konto 56100 kontoen for ubetalte debitorer
så når du i Kreditormodulet opretter din leverandør på samme måde som du opretter dine kunder i Debiitormodulet og så registrerer den her Købsfaktura - f.eks. en telefonregning fra een af de tre store telegiganter. De giver typisk lidt kredit på løbende måned plus en 15 - 20 dage - så lad os sige du har en fakturadato på 20. dec 2010 og betaling den 15. jan 2011 så åbner du vinduet LAV KØBSFAKTURA har lavet en kreditor og vælger denne og bogfører med noget relevant tekst dato og beløb - så lægger den sig smukt ind på konto 65100 kontoen for ubetalte kreditorer.
Når du så afslutter og lukker året 2010 og får et årsresultat og start på et nyt 2011 - så overføres de her åbne tilgodehavende salgsfakturaer og dine skyldige købsfakturaer til det næste regnskabsår. Det sker helt automatisk
Kontonr. her forudsat at du bruger Standardkontoplanens nr.