Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om bogføring

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål om bogføring af en faktura vedr. dec. 2010. Jeg er tæt på at have bogført mit regnskab for 2010 og har således også gjort mine likvide beholdninger op pr. 31.12.2010. Bla. har jeg afstemt banken for 2010.

Hvis jeg bogføre fakturaen i regnskabet i 2010, skal der vel laves en form for periodeafgrænsningskonto i 2011 for at man kan se jeg har trækker x kr. til betaling af en faktura der vedr. 2010 fra min kassekredit i 2011.

Jeg håber at i forstår mit spørgsmål.

v/ C.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 21:41

jamen  det  sker  helt  automatisk

på samme måde  som  når  du  laver  en  salgsfaktura   den  28 dec  2010    med   en måneds kredit   så  den  først  betales  henne  omkring  ultimo  januar   -   så  placeres  den  jo  helt  automatisk  på   konto  56100    kontoen  for  ubetalte  debitorer

så  når  du  i  Kreditormodulet   opretter  din  leverandør  på  samme  måde   som  du opretter  dine kunder  i  Debiitormodulet  og  så  registrerer   den  her  Købsfaktura  -  f.eks.  en  telefonregning   fra  een  af  de  tre  store  telegiganter.  De  giver typisk lidt  kredit   på   løbende måned  plus  en 15 - 20 dage   -  så lad os  sige  du  har  en fakturadato   på  20. dec  2010  og  betaling  den  15. jan 2011   så    åbner  du  vinduet   LAV  KØBSFAKTURA   har  lavet  en  kreditor  og  vælger  denne   og  bogfører  med noget  relevant  tekst   dato  og  beløb  -   så  lægger  den  sig  smukt  ind  på  konto   65100    kontoen  for  ubetalte  kreditorer.

Når  du  så  afslutter  og  lukker  året  2010  og  får  et  årsresultat   og   start  på  et  nyt  2011   -   så  overføres   de  her  åbne  tilgodehavende  salgsfakturaer  og  dine  skyldige  købsfakturaer   til  det  næste  regnskabsår.  Det  sker  helt  automatisk

Kontonr. her  forudsat  at  du  bruger   Standardkontoplanens  nr.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 08:57

Regningen skal udgiftføres og modposteres som en gældspost. 

Det forudsættes selvfølgelig at regningen vedrører 2010.

Fra Ringsted
Tilmeldt 16. Dec 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:53

Hej Christina,

Hvis du ikke har et kreditormodul, så opretter du en konto i din kontoplan, under kategorien "Kortfristet Gæld", og kalder den "Skyldige omkostninger".

I dec. 2010, på fakturadatoen, bogfører du omkostningen i debet på den konto det vedrører, og i kredit på den nye konto "skyldige omkostninger".

Så har du den med i året 2010, og momsen er placeret korrekt. Det eneste du nu mangler er at bogføre betalingen.

Når du så møder din betaling på kassekreditten i 2011, så bogfører du den i debet på "skyldige omkostninger" (den går nu i nul), og i kredit på din kassekredit.

God fornøjelse!

Venlig hilsen

Hanna Lund, ABC Regnskab

Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:07

Hej Christina

Du skal selvfølgelig bogføre fakturaen som et tilgodehavende (debitor) i balancen, da du formodentlig ikke havde fået betalingen i 2010.

Når så du modtager betalingen, bogfører du denne på din  debitor konto og modposterer på din bankkonto.

I de fleste tilfælde er det godt at alliere sig med et regnskabsfirma eller en revisor, når man selv laver regnskab. Vi ved jo, hvordan disse ting skal gøres og du kan tilmed trække udgiften fra i dit regnskab.

Lisbeth Andersen

DFO Regnskab.

Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 11:46

Tak for svarene!

God dag til alle :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 12:04

Hej Christina

går udfra at du  forhåbentlig  bruger  kred.modulet   så  du  får  fordelt  dine  købsfakturaer  udpå  de  enkelte  leverandører.  Herved  opnår  du  at  kunne  se  hvad  du  køber  over  året  hos  de  forskellige.

Og   du  slipper  for  overvejeelser  om  oprettelse  af  nye  konti  m.m.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)