Journalisten har efter min overbevisning misforstået sagen helt og aldeles.
Udgangspunktet for den danske artikel må være denne fra Mashable.
.. og det handler om at man som virksomhed nu kan købe en ny slags annonce. Man køber annoncen af Facebook og ikke nogen af os... Så overskriften er:
-> Facebook opfinder endnu en måde at tjene penge på.
------------------------------------
Det klassiske
I vores højre side kan vi alle se reklamer. Det er et billede og noget reklametekst, som annoncøren har betalt Facebook for at få placeret der.
Lars Løkke kan betale for at hænge der - i håbet om at nå sin målgruppe
(Facebook snupper pengene)
Det nye
Lars Løkke kan købe en anden slags annonce, hvor han ikke bestemmer hvad der står - eller får lov at vælge billede. Men der vil så dukke noget om om vores venner.
.. Hvis min ven Peter Jensen trykker synes godt om Lars Løkke, så står det på min forside som alle kender det. Men Hvis Lars Løkke betaler penge til Facebook, så er Facebook så flinke at vise mig det ude i højre side også.. (måske flere dage efter)
Hvis vi udskifter Lars Løkke som et eksempel med en Thai Restaurant - så kan Thai restauranten betale for at der står derude ude at min ven Peter Jensen har været på restauranten.
---------------------
Konklusion: ingen "nye" måder for os at tjene penge, men nye måder for virksomheder at annoncere på.... og en ny måde for Facebook at tjene penge.
med venlig hilsen
thomas bigum
kloge ord fra ham