Hej Min kone har netop stiftet et firma som skal yde kirurgisk assistance til en plastik kirurgisk speciallægeklinik. Konceptet er, at min kone kan fakturere en fast aftalt procentsats af det andet firmas officielle prisliste, såfremt min kone har gennemført operationen. Min kone er selv ansvarlig for at skaffe kunder og har egen erhversansvarsforsikring. Det andet firma får altså den officielle takst annonceret på deres hjemmeside (Y) - fastprocentsats til min kone (X)=(Z), hvis hun udfører operation hos dem. Man kan altså sige at min kone betaler (Z) for leje af lokaler + personale + dækningsbidrag til det andet firma mv for hendes operationer. Spørgsmålet er så, når min kone skal skrive faktura til det andet firma om der skal tillæges moms. Mener gnerelt at have hørt, at der ikke skal tillægges moms til lægelige ydelser, men gælder det også i den ovenfor beskrevne situation, når min kone fakturere til et andet firma og ikke direkte til patienten HJÆLP MODTAGES MEGET GERNE mvh LAWA
|
Hej LAWA
Jfr skat.dk http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=95890&vId=203614&i=72&action=open#i95890
D.11.1 Sundhedssektoren § 13, stk. 1, nr. 1
Fritaget for moms er hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed. Bestemmelsen fritager det meste af den offentlige og private del af sundhedssektoren for moms. En selvstændig erhvervsdrivende, herunder en fysisk person, kan være omfattet af fritagelsesbestemmelsen i § 13, stk. 1 nr. 1, jf. SKM2001.235.TSS. Dette fremgår også af dommen i sag C-141/00 Ambulanter Pflegedienst Kügler GmbH hvor domstolen udtaler, at afgiftsfritagelsen ikke afhænger af den juridiske form af den afgiftspligtige, der udfører lægeydelserne. |
Med venlig hilsen
Benny Myllerup Laursen
Registreret revisor FRR | Virksomhedsrådgiver
myllerup consult | www.myllerup-gruppen.dk
Skovvej 8 | 7160 Tørring
Tlf. 7580 2424 | 2129 3224