Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kirurgisk Konsulent - Skal der faktureres moms

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 19. Jan 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min kone har netop stiftet et firma som skal yde kirurgisk assistance til en plastik kirurgisk speciallægeklinik. Konceptet er, at min kone kan fakturere en fast aftalt procentsats af det andet firmas officielle prisliste, såfremt min kone har gennemført operationen. Min kone er selv ansvarlig for at skaffe kunder og har egen erhversansvarsforsikring. Det andet firma får altså den officielle takst annonceret på deres hjemmeside (Y) - fastprocentsats til min kone (X)=(Z), hvis hun udfører operation hos dem. Man kan altså sige at min kone betaler (Z) for leje af lokaler + personale + dækningsbidrag til det andet firma mv for hendes operationer. Spørgsmålet er så, når min kone skal skrive faktura til det andet firma om der skal tillæges moms.

Mener gnerelt at have hørt, at der ikke skal tillægges moms til lægelige ydelser, men gælder det også i den ovenfor beskrevne situation, når min kone fakturere til et andet firma og ikke direkte til patienten

HJÆLP MODTAGES MEGET GERNE

mvh

LAWA

Fra Tørring
Tilmeldt 16. Mar 10
Skrevet kl. 15:07

Hej LAWA

Jfr skat.dk   http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=95890&vId=203614&i=72&action=open#i95890

D.11.1 Sundhedssektoren § 13, stk. 1, nr. 1

Fritaget for moms er hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed. Bestemmelsen fritager det meste af den offentlige og private del af sundhedssektoren for moms. En selvstændig erhvervsdrivende, herunder en fysisk person, kan være omfattet af fritagelsesbestemmelsen i § 13, stk. 1 nr. 1, jf. SKM2001.235.TSS. Dette fremgår også af dommen i sag C-141/00 Ambulanter Pflegedienst Kügler GmbH hvor domstolen udtaler, at afgiftsfritagelsen ikke afhænger af den juridiske form af den afgiftspligtige, der udfører lægeydelserne.

Med venlig hilsen          

Benny Myllerup Laursen

Registreret revisor FRR | Virksomhedsrådgiver

myllerup consult | www.myllerup-gruppen.dk

myllerup@tuknet.dk

Skovvej 8          |  7160 Tørring      

Tlf. 7580 2424   |   2129 3224

Fra Roskilde
Tilmeldt 19. Jan 11
Skrevet kl. 15:34

Hej Benny

Tak for hurtigt svar. Dette gælder altså også selvom hun ikke fakturere kunden direkte - er det korrekt forstået ?

Når nu min kone er momsfritaget, så skal det vel fremgå af faktura, at det er momsfri ydelse, der er leveret ?

Hvis min kone købe noget ifm sit firma, eksempelvis Bøger + udstyr kan moms herfor så trækkes fra i firmaet, når hun ikke selv skal opkræve moms ?

For at operere i privat regi, skal man have en tilladelse til kosmetiske virke hos sundhedstyrelsen. En sådan erklæring koster ca 16.000 kr, hvor sundhedstyrelsen bruger pengene til kontrol af lægen. Vil en sådan erklæring kunne trækkes fra som lovlig udgift i firmaet, da man ikke kan virke privat uden denne ?

LAWA

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:37

Hej LAWA,

Jeg mener, at din kone er momspligtig, da hendes arbejde ikke har til hensigt at beskytte, herunder fastholde eller reetablere, en persons helbred.

Da der arbejdes med skønheds- eller velværeformål, mener jeg ikke at den kirurgiske assistance kan dækkes ind under lægegerning, som normalt er fritaget for moms.

Men før det kan afgøres 100% så skal du være mere specifik i, hvad din kone laver. Hvis det er behandling af brandsår eller andre personskader, så vil hun være momsfritaget. Hvis der i stedet er tale om brystoerationer, eller andre skønhedsoperationer, så er hun momspligtig.

Fra Tørring
Tilmeldt 16. Mar 10
Skrevet kl. 15:43

Hej Lawa

Der er ydelsen der momsfritaget - så ja det gælder også hvis ej direkte til slutkunde.

Omvendt giver udgifter der vedr momsfritaget omsætning ikke fradrag.

Vedr tilladelse er denne nødvendig for at have omsætning hvorfor der så også er fradrag.

Som udgang er alle udgivefter til sikring og vedligeholdelse af indtægt fradragsberettiget rent skattemæssigt.

mvg Benny

Fra Tørring
Tilmeldt 16. Mar 10
Skrevet kl. 15:44

Hej Lawa

Det er ydelsen der momsfritaget - så ja det gælder også hvis ej direkte til slutkunde.

Omvendt giver udgifter der vedr momsfritaget omsætning ikke fradrag.

Vedr tilladelse er denne nødvendig for at have omsætning hvorfor der så også er fradrag.

Som udgang er alle udgivefter til sikring og vedligeholdelse af indtægt fradragsberettiget rent skattemæssigt.

mvg Benny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:45

LAWA:

Dette gælder altså også selvom hun ikke fakturere kunden direkte - er det korrekt forstået ?

Kun hvis hun har ansvar for patienten. Hvis hun agerer konsulent, men ikke har ansvar for patienten er hun ikke momsfritaget.

LAWA:

Når nu min kone er momsfritaget, så skal det vel fremgå af faktura, at det er momsfri ydelse, der er leveret ?

Det skal altid fremgå af en faktura hvilken vare der er handlet. Såfremt varen er behandling af en person, så er det selvfølgelig nødvendigt, at der laves en reference til denne behandling på fakturaen.

Du behøver ikke at skrive at ydelsen er momsfri. Det ses jo af, at der ikke tillægges moms.

LAWA:

Hvis min kone købe noget ifm sit firma, eksempelvis Bøger + udstyr kan moms herfor så trækkes fra i firmaet, når hun ikke selv skal opkræve moms ?

Nej.

LAWA:

For at operere i privat regi, skal man have en tilladelse til kosmetiske virke hos sundhedstyrelsen. En sådan erklæring koster ca 16.000 kr, hvor sundhedstyrelsen bruger pengene til kontrol af lægen. Vil en sådan erklæring kunne trækkes fra som lovlig udgift i firmaet, da man ikke kan virke privat uden denne ?

Ja.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 15:58
Fra Roskilde
Tilmeldt 19. Jan 11
Skrevet kl. 16:03

Hej Martin & Benny

Tusind tak for hurtig respons. Fornemmer dog at I ikke er helt enige om svaret, men Martin som jeg skrev øverst, så har min kone selv ansvar for at skaffe patitenten. Det er også hende der hænger på den, hvis patienten klager og lægger sag an, så hun kan altså godt tabe penge på sin virksomhed. Jeg kunne derfor godt tænke mig Martin, og høre ud fra disse forudsætninger om du er enig med Benny i at hendes ydelse ikke skal tillæges moms

Vedr. nødvendigt udstyr som bøger (kirugisk kompendium mv) så kan købspris ekskl. moms, vel så trækkes fra som udgift i firmaet?

Beklager jeg er lidt tungnem, men hellere spørge en gang for meget en at kvaje sig... Smile

lawa

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:14

Hej Lawa,

Jeg mener ikke at svaret kan gives ud fra de oplysninger du er kommet med endnu. Du skal være mere specifik med hvad det er hun skal arbejde med.

Som jeg nævner:

Martin E. Jensen:

Men før det kan afgøres 100% så skal du være mere specifik i, hvad din kone laver. Hvis det er behandling af brandsår eller andre personskader, så vil hun være momsfritaget. Hvis der i stedet er tale om brystoerationer, eller andre skønhedsoperationer, så er hun momspligtig.

Når du bare siger plastikkirurgisk klinik, så tænker jeg på skønheds- og velværeoperationer. Hvis det er sådanne aktiviteter, så vil hun på ingen måde være momsfritaget - heller ikke selvom hun har ansvar for patienten.

Kravet for at hun kan momsfritages er, at hun skal arbejde med at beskytte, herunder fastholde eller reetablere, en persons helbred.

Så vi skal høre mere om, hvad hun skal arbejde med, før vi kan give dig det endelige svar.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)