Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liberale politikere: Lad efterlønnen være..

Side 3 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er masser af mennesker som med glæde vil arbejde og blive længere tid på arbejdsmarkedet - og så er der en del som simpelthen ikke kan. Dem som vil skal nok blive der helt af sig selv. Så skal vi have fat i dem som ikke kan... og i stedet for at tvinge dem - så ville det være meget nemmere at give dem en mulighed for at vælge et modul som kan passe til dem.
Det kunne eks være 30 timers arbejdsuge eller 25 timers arbejdsuge. Jeg kan tælle de første ti jeg kender som ville have elsket denne mulighed. Det er bare ikke muligt ret mange steder i dag. Derfor mener jeg at politikerne skal tænke i gulerødder i stedet for lovændringer og pres.

Men det er der ingen af eksperterne, der sidder og regner på tingene som vil ud i - for så kan de ikke smække en klar statistik på bordet. Og hvad ville folk ikke tænke om sådan et socialt karmaforslag...

Og så kunne alle de helt nedslidte gå på efterløn - uden der skulle bruges enorme ressourcer hos kommunerne, på vurderinger og klager over samme.

Hvorfor skal det hele være så kompliceret - når det godt kan være enkelt!

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:

Der er masser af mennesker som med glæde vil arbejde og blive længere tid på arbejdsmarkedet - og så er der en del som simpelthen ikke kan. Dem som vil skal nok blive der helt af sig selv. Så skal vi have fat i dem som ikke kan... og i stedet for at tvinge dem - så ville det være meget nemmere at give dem en mulighed for at vælge et modul som kan passe til dem.
Det kunne eks være 30 timers arbejdsuge eller 25 timers arbejdsuge. Jeg kan tælle de første ti jeg kender som ville have elsket denne mulighed. Det er bare ikke muligt ret mange steder i dag. Derfor mener jeg at politikerne skal tænke i gulerødder i stedet for lovændringer og pres.

Men det er der ingen af eksperterne, der sidder og regner på tingene som vil ud i - for så kan de ikke smække en klar statistik på bordet. Og hvad ville folk ikke tænke om sådan et socialt karmaforslag... 

Meget interessant vinkel du har på det hele her. Men hvordan skulle de moduler sættes op, er det den enkelte arbejdsplads der skal gøre det?

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle - houseofkids.dk:
Det kunne eks være 30 timers arbejdsuge eller 25 timers arbejdsuge. Jeg kan tælle de første ti jeg kender som ville have elsket denne mulighed.

Hele den sociale sektor har en arbejdsuge på 28 timer, så det findes allerede i stor stil inden for den gruppe, som har en stor andel af 60-årige på efterløn. Og hvad med børnefamilierne? Skal de ikke også have lov til at arbejde på deltid?

Optimalt set burde alle klare sig selv til de er 70 år. For dem, som er for syge til at arbejde, skal der være invalidepension, men ønsker man af magelighedsgrunde at gå hjemme helt eller delvis, så skal de være for egen regning.

Mvh Maria

 

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Keld:

Helle - houseofkids.dk:

Der er masser af mennesker som med glæde vil arbejde og blive længere tid på arbejdsmarkedet - og så er der en del som simpelthen ikke kan. Dem som vil skal nok blive der helt af sig selv. Så skal vi have fat i dem som ikke kan... og i stedet for at tvinge dem - så ville det være meget nemmere at give dem en mulighed for at vælge et modul som kan passe til dem.
Det kunne eks være 30 timers arbejdsuge eller 25 timers arbejdsuge. Jeg kan tælle de første ti jeg kender som ville have elsket denne mulighed. Det er bare ikke muligt ret mange steder i dag. Derfor mener jeg at politikerne skal tænke i gulerødder i stedet for lovændringer og pres.

Men det er der ingen af eksperterne, der sidder og regner på tingene som vil ud i - for så kan de ikke smække en klar statistik på bordet. Og hvad ville folk ikke tænke om sådan et socialt karmaforslag... 

Meget interessant vinkel du har på det hele her. Men hvordan skulle de moduler sættes op, er det den enkelte arbejdsplads der skal gøre det?

Det skulle være sådan at hvis medarbejderen ønskede at gå ned i tid når han/hun var eks 65 år, så skulle arbejdspladsen sige ja til det. Dvs det er noget man kan vælge - og ikke noget man skal have lov til. Eks kunne man give pension ved de 68 eller 70 år udfra hvor mange timer personen valgte. Højere pension jo flere timer man vil give.

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nu 42 år og ved siden af min forretning arbejder jeg fuldtid på en fabrik (i produktion). Jeg har siden oktober været sygemeldt pga. slidgigtsforandringer i ryggen, og skal træne fitness resten af mit liv, for at holde smerterne på afstand.

Men skidt med det, for jeg kan blive helt FORNØJELIG over at tænke på, at jeg nu har HELE 28 år tilbage på arbejdsmarkedet. Dog glæder jeg mig til at gå på pension når jeg er 70, så jeg kan nå at nyde mit otium. Hvis jeg bliver dement som min mormor blev, som 75 årig, har jeg HELE 5 år til at rejse verden rundt, sysle i haven og gå til bingo - noget mine egne forældre var så privilegerede at kunne gøre siden de var 60. Når børnefamilier kan tage en barnevogn med på charterrejser, så kan jeg vel også tage en rolator med. De 5 år skal bare nydes og jeg GLÆDER mig!

Jeg kan så også juble over, at jeg ikke skal betale til min pensionsopsparing længere, for det jeg allerede har sparet op, rækker nok til de 5 år. De sidste 5 år af mit liv, vil jeg være en grønsag, så der rækker pensionen nok til det jeg skal bruge.

ALDRIG har jeg fået en mere SKØN nytårsgave af statsministeren som i år og jeg er så meget oppe at køre af begejstring, at jeg dårligt har sovet siden - det er jo ren LØKKE.

Jeg er virkelig privilegeret, at jeg kan få lov til at arbejde så længe for andre, til en lille løn og uden de store beslutningstagninger (det får man jo bare stress af) - GODT man ikke arbejder ved en computer og sidder på sin flade røv dagen lang - nej, så hellere pukle mig til endnu mere sygdom og slid, for det er jo en belønning i sig selv og man gør virkelig samfundet en tjeneste. Det må gøre mig til at bedre menneske.

JA, lad os endelig afskaffe efterlønnen - HURRA!

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Simona - Uniquebook:

Jeg er nu 42 år og ved siden af min forretning arbejder jeg fuldtid på en fabrik (i produktion). Jeg har siden oktober været sygemeldt pga. slidgigtsforandringer i ryggen, og skal træne fitness resten af mit liv, for at holde smerterne på afstand.

Men skidt med det, for jeg kan blive helt FORNØJELIG over at tænke på, at jeg nu har HELE 28 år tilbage på arbejdsmarkedet. Dog glæder jeg mig til at gå på pension når jeg er 70, så jeg kan nå at nyde mit otium. Hvis jeg bliver dement som min mormor blev, som 75 årig, har jeg HELE 5 år til at rejse verden rundt, sysle i haven og gå til bingo - noget mine egne forældre var så privilegerede at kunne gøre siden de var 60. Når børnefamilier kan tage en barnevogn med på charterrejser, så kan jeg vel også tage en rolator med. De 5 år skal bare nydes og jeg GLÆDER mig!

Jeg kan så også juble over, at jeg ikke skal betale til min pensionsopsparing længere, for det jeg allerede har sparet op, rækker nok til de 5 år. De sidste 5 år af mit liv, vil jeg være en grønsag, så der rækker pensionen nok til det jeg skal bruge.

ALDRIG har jeg fået en mere SKØN nytårsgave af statsministeren som i år og jeg er så meget oppe at køre af begejstring, at jeg dårligt har sovet siden - det er jo ren LØKKE.

Jeg er virkelig privilegeret, at jeg kan få lov til at arbejde så længe for andre, til en lille løn og uden de store beslutningstagninger (det får man jo bare stress af) - GODT man ikke arbejder ved en computer og sidder på sin flade røv dagen lang - nej, så hellere pukle mig til endnu mere sygdom og slid, for det er jo en belønning i sig selv og man gør virkelig samfundet en tjeneste. Det må gøre mig til at bedre menneske.

JA, lad os endelig afskaffe efterlønnen - HURRA!

 

Jeg er 34 år og vil naturligvis elske at knokle ekstra, for at du i 15 år kan holde ferie og rejse på min regning...! Vi skal naturligvis hellere sende dig på ferie i 15 år, end at ansætte pædagoger i daginstitutionerne og personale på sygehusene. Ironi kan anvendt.... 

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sjovt som dem, der IKKE arbejder i de sektorer, hvor det fysiske er hårdt, er dem som gerne vil have efterlønnen afskaffet.

Efterlønnen blev oprettet dengang vi havde invalidepension og der var mangel på arbejdspladser til de unge. Efterlønnen var netop tiltænkt til de personer der, af en eller anden grund, var nedslidte og ikke kunne varetage et job, og som samtidig ikke kunne få invalidepension, samt var tæt på pensionsalderen.

HVIS! Vi nu brugte efterlønnen som den var tiltænkt, ville der ikke være noget problem. Problemet idag er, at efterlønnen er blevet misbrugt af alle dem, der ikke er/var nedslidte og som sagtens kunne fortsætte. Dernæst er den blevet misbrugt af arbejdsgiverne, der har set en chance for at komme af med de ældre, så de unge kunne komme til.

Idéen med deltids stillinger til ældre er god og det findes allerede. Problemet er at få arbejdsgiverne med til det. Jeg kommer hos rigtig mange mennesker, i form af mit job som hjemmehjælper, og mange af dem vil stadigvæk gerne arbejde, men det kan ikke få et job, da de ikke kan arbejde 37-60 timer om ugen. Det generelle svar fra arbejdsgiverne til de jobsøgende, samt til jobcentrene og sagsbehandlerne er, at det er for bøvlet at administrerer.

Det er jo direkte latterligt at fjerne efterlønnen fra dem der har brug for det. De er for raske til at komme på førtidspension. De er for syge til at arbejde, så de kan ikke få noget som helst andet end sygedagpenge i 2 år, og det hjælper jo ikke en skid.

Førtidspension: For personer der ikke kan varetage et almindeligt job.

Dagpenge: For at få dagpenge SKAL du være til rådighed for arbejdsmarkedet, så det kan de ikke få, da de er syge.

Kontanthjælp: Se dagpenge.

Sygedagpenge: Det kan du få i op til 2 år, og så er det slut.

Hvis vi helt afskaffer efterlønnen, så vil jeg meget gerne se løsningen for alle de personer der kommer i klemme og lad nu være med at sige at regeringen nok skal finde på en overgangsløsning. Det er jo lort og lagkage, nøjagtigt lige som Social og Service loven er det.

Social og service loven er en KAN lov, og det giver kommunerne mulighed for selv at bestemme hvem der skal have hvad og med alle de stramningerne og straffe der er overfor kommuner, der ikke holder niveauet, så siger kommunerne nej. Det er der tusindevis af sager om.

Istedet for at pive, straffe og fjerne love, regler og andet, der findes for at hjælpe borgerne, så tag for fanden og find en ordenlig løsning. Vi har levet over ovne og nu bliver vi straffet. Sæt skatten op!

/Flemming 

www.senbi.eu - Dit motions site.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tænkt lidt over tingene :o)

Hvis det betyder så meget at beholde efterlønnen, kan det sandsynligvis også lade sig gøre. Det er bare et spørgsmål om at man flytter pengene fra et budget til et andet. Og det må nødvendigvis betyde, at der er andre ting vi så ikke kan få.

Så ved jeg godt at mange vil være efter mig fordi jeg vil ramme skoler, ældre, sygehuse og hvad de ellers kan finde på. Også selvom jeg ikke har sagt det, men det er tilsyneladende det eneste sted der kan spares.

Men er det nu også det?

Gennem tidligere debatter, har jeg konstateret at flertallet herinde (af dem der ytrer sig om emnet), er helt tossede med at vi sender danske soldater på korstog rundt omkring i verden.

Og selvom det såmænd også er en meget underholdende hobby, koster den jo noget. Jeg tror ikke der findes nøjagtige officielle tal, men jeg kan sjusse mig frem til, at det minimum kostede Danmark et sted mellem 1,5 og 2 mia. kr. i 2010, at vi deltager i Afghanistan.

Jeg ved selfølgelig ikke, om krigsdeltagelse også er et af de hellige steder vi heller ikke må spare, for at bevare velfærden. Men i min verden, så jeg hellere pengene brugt på velfærd i Danmark, fremfor død og ødelæggelse i andre lande.

1 - 2 mia. (i 2010, dertil kommer de andre år, samt Irak krigen) er selvfølgelig ikke nok, men det er en start. Det kunne jo tænkes, at der var andre steder man også kunne spare tilsvarende beløb.

Så mit forslag, som nok ikke bliver så vel modtaget, er at vi trækker et bye-card de næste par indvasioner, og bruger pengene på noget velfærd herhjemme. Når vi så har fået stabiliseret økonomien, kan vi igen begynde nye korstog i eksotiske lande.

 

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Jensen:
Efterlønnen var netop tiltænkt til de personer der, af en eller anden grund, var nedslidte og ikke kunne varetage et job, og som samtidig ikke kunne få invalidepension, samt var tæt på pensionsalderen.

 

Forkert! Du skal kunne varetage et fuldtidsjob for at kunne få efterløn. Efterløn er ikke for nedslidte personer, men en ordning for raske og rørige mennesker.

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:
Jeg er 34 år og vil naturligvis elske at knokle ekstra, for at du i 15 år kan holde ferie og rejse på min regning...! Vi skal naturligvis hellere sende dig på ferie i 15 år, end at ansætte pædagoger i daginstitutionerne og personale på sygehusene. Ironi kan anvendt....

Ja, selvfølgelig skal du da betale for det. Jeg betaler da også for at mine forældre kan det og at de har det godt og holdes væk fra sygehuse og skidt og lort - de er nemlig meget aktive og dyrker meget sport - hvilket de ikke havde tid til, da de arbejdede. OG jeg ønsker bestemt ikke at mine børn skal arbejde til de er 74½ - det kan jeg da ikke byde dem.

Iøvrigt skal du jo ikke knokle ekstra. Hvis du ikke vil på efterløn, arbejder du jo bare videre og det er ikke dig der bestemmer - det gør dit helbred.

Vær glad for at du er ved godt helbred og laver det du brænder for. Jeg finder på noget - når jeg er 60, så sælger jeg mit hus og flytter til Spanien.

Side 3 ud af 5 (45 indlæg)