Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liberale politikere: Lad efterlønnen være..

Side 2 ud af 5 (45 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

@Finn.

De hårde fysiske job er der stadig. Mange tusind mennesker i dk har de jobs. De er blevet færre ja,. Men de er der. Og om 40 år vil der stadig være tusindvis af hårde fysiske jobs i dk. Men sikkert færre end nu. Er du tømrer i byggebranchen slider det på kroppen fx.

Jeg kan godt li din tanke om at der skal sættes noget andet ind i stedet for efterlønnen til den pers. som har behovet ved 60-års alderen fx. Hvad man så end skulle kalde det. Jeg kan ikke lide den tidsånd som er fremherskende i dk - en anti-solidarisme - hvor man ikke viser respekt for folk som har behov for økonomisk støtte af samfundet, pga alder, slid etc. I dag handler det mere om at skrabe kapital til sig selv, så er man noget i andres øjne, selvom det på mange måder er et ego-ræs bare at tænke på og sørge for sig selv..

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mads

Ja - ja der var flere forskellige argumenter, men jeg synes nu i min lettere demens skadede hukommelse, at det var det "gode argument", som solgte varen eller i hverfald det argument jeg positivt husker.

At ordningen i sin yngre alder, gav bedre plads til de unge, i en tid hvor der ikke var for mange jobs, kan vi kun være enige om. 

De bedste hilsener

Finn

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Og så ikke at forglemme

Alle dem der ikke har mulighed for at gå på efterløn, når de er nedslidte eller ej.

kun 34% af de ufaglærte arbejdere har betalt en ret til efterløn ( tidlig pensionering) og hvad så med de resterende nedslidte arbejdere, der bare må hænge i til de bliver 65 år.

Den reform som regeringen har fremlagt giver alle nedslidte samme ret til førtidspension på lempeligere og hurtigere vej end i dag.

Derfor, støt op om efterlønnens hurtige reform NU.

mvh   Geeked 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

flemming.dk:

@Finn.

De hårde fysiske job er der stadig. Mange tusind mennesker i dk har de jobs. De er blevet færre ja,. Men de er der. Og om 40 år vil der stadig være tusindvis af hårde fysiske jobs i dk. Men sikkert færre end nu. Er du tømrer i byggebranchen slider det på kroppen fx.

Det er rigtigt der stadig er mange fysiske hårde jobs, men det er blevet et mindre antal de sidste mange år. Noget andet jeg kom til at tænke på i går, da jeg igen igen så et indslag om efterløn, var at selvom der stadig er mange hårde fysiske jobs, så gør den teknologiske udvikling at der kommer langt flere hjælpemidler der tager noget af den hårde arbejdsbyrde af folk. Jeg ved godt dette ikke i sig selv er et argument for at afskaffe efterlønnen, men jeg synes vi har en tendens til at ville ha' og ha' og beklage os her i Danmark, lige så snart vi mister en luksus gode - jeg forstår faktisk ikke hvorfor vi er blevet "kåret" som det lykkeligste folkfærd i verden - vi brokker os meget synes jeg.

Jeg synes det er ren frås og luksus at folk i princippet kan trække sig tilbage fra arbejdsmarket når de når en bestemt alder, selvom de har et godt helbred. Man skal selvfølgelig ikke arbejde til man dør, men reglerne på området er for lempelige, og specielt i den situation vi som land står i lige nu, så har vi simpelthen ikke råd til at sende folk på efterløn. Selvfølgelig hvis man ikke kan arbejde og er nedslidt så skal man da ikke arbejde, også må man få penge fra staten i form af førtidspension.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Keld, jeg tror vi er lidt klogere når du el. jeg runder de 60 ......Forstå mig sådan, at så er din energi ikke så voldsom stor længere og dine kræfter formindsket. Så er en arbejdsuge på 35-45 timer nok lidt hårdere at komme igennem.............Der må kunne laves en nedtrapningsordning: er der nogen der kan se lyset i det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

flemming.dk:

Keld, jeg tror vi er lidt klogere når du el. jeg runder de 60 ......Forstå mig sådan, at så er din energi ikke så voldsom stor længere og dine kræfter formindsket. Så er en arbejdsuge på 35-45 timer nok lidt hårdere at komme igennem.............Der må kunne laves en nedtrapningsordning: er der nogen der kan se lyset i det?

Jeg kan godt se hvad du mener, men som land har vi i Danmark ikke råd til samle folk op give dem penge fordi de simpelthen er trætte af at arbejde når de f.eks. er 62 år, selvfølgelig hvis de ikke kan så skal de ikke. Der er forskel på "kan" og "vil", og det er min pointe.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

flemming.dk:
Den skat der normalt trækkes ved udbetaling af pension, kan trækkes NU,

Det er jo intet mindre end genialt.

Og når vi så om ganske få år stadig står og mangler penge som samfund, hæver vi bare skatten på den udbetalte pension. Så kan vi hæve flere penge til den tid. Og det kan så fortsætte, indtil pensionskasserne er tømte.

Jeg tror sgu at Danmarks økonomi er reddet..

Jeg er klar over at ideen ikke er din. Men hvis det bliver en realitet, kan jeg kun opfatte det som en falliterklæring, og tage det som et tegn på at dansk økonomi ikke står til at redde. Ikke at jeg ser meget positivt ude i fremtiden, men sådan et træk vil kun styrke min tro på, at vi går en svær tid i møde.

Jeg er egentlig fortaler for afskaffelse af efterlønnen, men hvis jeg skal være helt ærligt, så tror jeg kun at det har en symbolsk betydning. Jeg har meget svært ved at se at vi skulle have brug for så meget arbejdskraft, at vi bliver nød til at holde de ældre på arbejdsmarkedet.

Tværtimod gætter jeg på, at det i givet fald blot vil betyde at der er andre der holdes på en anden stasfinasieret indkomst. Hvor pengene til det skal komme fra ved jeg ikke, men jeg håber da at politikerne har en plan.

Vi skulle nok have købt hele verden for 4½ år siden, da vi havde muligheden.. :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

flemming.dk:
Den skat der normalt trækkes ved udbetaling af pension, kan trækkes NU,

Det er jo intet mindre end genialt.

Og når vi så om ganske få år stadig står og mangler penge som samfund, hæver vi bare skatten på den udbetalte pension. Så kan vi hæve flere penge til den tid. Og det kan så fortsætte, indtil pensionskasserne er tømte.

Jeg tror sgu at Danmarks økonomi er reddet..

Jeg er klar over at ideen ikke er din. Men hvis det bliver en realitet, kan jeg kun opfatte det som en falliterklæring, og tage det som et tegn på at dansk økonomi ikke står til at redde. Ikke at jeg ser meget positivt ude i fremtiden, men sådan et træk vil kun styrke min tro på, at vi går en svær tid i møde.

Jeg er egentlig fortaler for afskaffelse af efterlønnen, men hvis jeg skal være helt ærligt, så tror jeg kun at det har en symbolsk betydning. Jeg har meget svært ved at se at vi skulle have brug for så meget arbejdskraft, at vi bliver nød til at holde de ældre på arbejdsmarkedet.

Tværtimod gætter jeg på, at det i givet fald blot vil betyde at der er andre der holdes på en anden stasfinasieret indkomst. Hvor pengene til det skal komme fra ved jeg ikke, men jeg håber da at politikerne har en plan.

Vi skulle nok have købt hele verden for 4½ år siden, da vi havde muligheden.. :o)

@Igang, det handler om at finde penge nu og her--men din kommune vil måske starte med at skære godt ned på goderne? Det er en udregning økonomer har lavet- prøv at google det for at få fakta på plads. Måske vil du så se mere rationelt på det....Om 5 år når problemet for at finde nogle mia kan opstå kan erhvervslivet måske være ovenpå igen..

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

flemming.dk:
.Om 5 år når problemet for at finde nogle mia kan opstå kan erhvervslivet måske være ovenpå igen..

Jeg er ikke glad for at basere handlinger på "måske". Hvis man vidste at erhvervslivet var ovenpå om 5 år, ville den være lidt lettere at sluge.

Eller hvis man brugte pengene til at sikre at der var behov for at afskaffe efterlønnen, ville det også være lidt lettere at have med at gøre.

Men hvis du tager den skat nu, må vi gå ud fra at den mangler som indtægtt om de 30 år du nævner? Hvor skal pengene så komme fra til den tid?

Men der er det selvfølgelig ikke sikkert at det er vores problem.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

flemming.dk:

@asgerfro. Jeg kan ikke se uansvarligheden. Ideen blev iøvrigt fremsat af økonomer i dagspressen sidste år, så den er ikke min.

Som jeg ser det er økonomisk uansvarlighed når man tager økonomiske dispotioner der betyder at man bruger penge man ikke burde bruge. Det er et faktum at desto færre der er i arbejdstyrken set i forhold til den totale befolkning desto sværere er det at få en sund økonomi for staten. Her beskatter du nogen penge som ellers ville blive beskattet om nogen 10 til 15 år. Om 10 til 15 år er der med alt sandsynlighed en langt lavere andel af mennesker der arbejder. Derfor må det forventes at det kun bliver svære for staten at få en sund økonomi. Samtidigt ville de penge vi fik ind ikke bruges på at investere i fremtiden men på ekstra goder i dag. Kort sagt vi flytter penge til en situation hvor det er svært at få finanserne til at gå op men fra et tidspunkt hvor det er værre. Det vil jeg kalde uansvarligt især da vi allerede nu har svært ved at se en løsning.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Side 2 ud af 5 (45 indlæg)