Er der nogen som ved noget om engrospriserne/indkøbspriserne til henholdsvis webshops og den fysiske detailhandel? Her tænker jeg på om de får tilbudt samme priser fra leverandøren.
En webshop har jo mindre udgifter sammenlignet med en fysisk butik. Jeg har hørt at en fysisk butik ganger indkøbsprisen eksklusiv. moms op med 2,5 minimum. Gør en webshop også det?
Jeg er også blevet fortalt at mange fysiske butikker ikke vil forhandle ens varer hvis de også sælges på nettet. Gælder det kun hvis jeg sælger mine egne varer via egen webshop eller også hvis jeg kun sælger dem gennem andres webshops?
Hvad er det som står med småt, men som er super vigtigt for ikke at kvaje sig fra dag 1?
Det er meget forskelligt fra leverandør til leverandør om det er de samme priser der gælder, jeg forhandler mig næsten altid frem til den samme pris, men jeg er også stødt på virksomheder der ikke vil handle med internet butikker. Det er jo deres eget problem og meget gammeldags vil jeg mene. (Det er kun min mening) Der er jo ikke tale om dyre vare som f.eks. bang & olufsen, men byggematerialer.
Der er enkelte ting der taler for og imod om priserne skal være ens. Man kan jo sige at en webshop ikke skal have stor udstilling som de nogen gange skal have i butikken, tilgengæld skal webshop ejere betale sig fra at blive fundet på internettet også på de enkelte varegrupper.
Hvis man driver en seriøs internet forretning har man jo en del omkostninger, det kan være husleje, løn til medarbejdere, revisorer osv.
Jeg vil mene at det er helt op til dig, hvordan du vil køre din forretning. Det skal jo være en del af din forretningsplan for hvordan din forretning skal tage sig ud udefra.
Punkt 1: Det koster lige så meget at have en netbutik som en fysisk butik.
Der er ingen som ved netshoppen er der, medmindre der bruges en del penge på seo og adwords. Når man får lagt alle omkostningerne sammen - står man lige med en fysisk butik. Så er det lige slået fast :·)
Punkt 2: Går du et par år tilbage i tiden, så var der mange fysiske butikker som nægtede at forhandle noget som lå på nettet. Men i dag kan du næsten få alt - så det er ikke så stort et essue mere. Jeg vil gå så langt og sige at det er meget konservativ tænkning hvis et mærke helt undlader at blive handlet online. Men - det er god stil at få fundet en mindre mængde rigtig gode netshops. Netshops som matcher de værdier du vil give dit brand.
Generelt er priserne på tøj, brugskunst, legetøj etc de samme. Men jeg ved at eks hvidevarebranchen har forskellige priser alt efter om det er butik eller net. Årsagen er at de fleste leverer som dropshipping - dermed ingen lagerbinding. Og så ved jeg at de fysiske butikker som forhandler hvidevarer var temmelig sure over at netshops kunne gå længere ned i pris end dem - fordi de ikke havde husleje på samme måde.
De fysiske forhandlere følte at de var et udstillingsvindue. Da hvidevarefabrikanterne jo har brug for et udstillingsvindue - valgte de at lave differentierede priser.
Super med noget tilbagemelding da det er et lukket land for de fleste.
Husk at det ikke er fordi at jeg selv skal drive en webbutik, men gerne vil sælge mine produkter til de rigtige webshops men nødigt vil blive udelukket fra at sælge til forretninger også.
Punkt 2: Går du et par år tilbage i tiden, så var der mange fysiske butikker som nægtede at forhandle noget som lå på nettet. Men i dag kan du næsten få alt - så det er ikke så stort et essue mere. Jeg vil gå så langt og sige at det er meget konservativ tænkning hvis et mærke helt undlader at blive handlet online. Men - det er god stil at få fundet en mindre mængde rigtig gode netshops. Netshops som matcher de værdier du vil give dit brand
Det er en sandhed med modifikationer..;-) Du Helle er heldig at være i en branche hvor de "er så fremme i bussen" at leverandørene stort set er ligeglade med om det er det ene eller det andet de handler med.. Mens f.eks. min branche er noget konservativ, og stadig kræver at der står en fysisk butik bag en evt. webshop før de vil handle med dem.. - Så en det er lidt brancheafhængigt hvor velvillige de er.. Men ingen tvivl om, at indenfor en årrække er alle mere eller mindre nødsaget til at følge trop..
Det er en sandhed med modifikationer..;-) Du Helle er heldig at være i en branche hvor de "er så fremme i bussen" at leverandørene stort set er ligeglade med om det er det ene eller det andet de handler med.. Mens f.eks. min branche er noget konservativ, og stadig kræver at der står en fysisk butik bag en evt. webshop før de vil handle med dem.. - Så en det er lidt brancheafhængigt hvor velvillige de er.. Men ingen tvivl om, at indenfor en årrække er alle mere eller mindre nødsaget til at følge trop..
Arrrhhh det er vist ik helt sandt. Det er nu "nemt" nok, at købe mærkevarer som webshop, hvis man altså har netværket og pengene...
F.eks har Rasmus herinde fra starter Trendlovers, som kun er webshop, og han har alle de hotte brands...
Er der nogen som ved noget om engrospriserne/indkøbspriserne til henholdsvis webshops og den fysiske detailhandel? Her tænker jeg på om de får tilbudt samme priser fra leverandøren.
Altså indkøbspriser er vel indkøbspriser, uanset hvor kunden retailer varerne henne. Derfor variere priserne stortset ik online vs offline, hvis varerne vel og mærke sælges på samme betingelser!
KarinaMex:
En webshop har jo mindre udgifter sammenlignet med en fysisk butik. Jeg har hørt at en fysisk butik ganger indkøbsprisen eksklusiv. moms op med 2,5 minimum. Gør en webshop også det?
Som Helle siger, så har en webshop ik mindre udgifter, blot andre udgifter end en fysisk butik... Og 2,5 er altså i den lavere ende, hvis du vil ind på markedet idag. Alle de store eftertragtede brands tilbyder den avance... Derfor er det værd at overveje, at give en højere avance, så produkterne bliver mere attraktive at sælge.
Og når du sidder i Mexico, så er du opmærksom på import reglerne mm ik?