Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kvinder i bestyelsen.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hørte i morgen nyhederne, at nogle partier, mener at der skal laves en lov, om at mindst 40% af bestyrelsesmedlemmer i virksomheder skal være kvinder.

Hvorfor lige præcis 40% - hvorfor ikke 50%?

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 14:09

Hvorfor overhovedet lave en lov omkring det?

Jeg er indforstået med at kvinder også skal have de samme rettigheder som mænd på arbejdsmarkedet, men det skal ske ud fra hvad kvinderne kan, og ikke hvad loven siger. Ejede jeg et firma med bestyrelse og hele svineriet, så ville jeg ikke på det fjerneste have noget imod at have kvinder i bestyrelsen - de skal bare være dygtige og kvalificerede til deres arbejde, ligesom at jeg stiller det samme krav til mænd.

Jeg ville faktisk heller ikke have noget imod udelukkende at have kvinder i bestyrelsen, så længe at disse er dygtige på deres felt end mænd som også har været i betragtning.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 227
Fra  Webfaktor Skrevet kl. 14:12

Jeg mener, at de har kørt med samme system i Norge i årevis. En såkaldt kønskvotering. Ikke kun på bestyrelsesniveau men også på offentlige arbejdspladser.

Men hvorfor det lige er 40% og ikke 50% ved jeg ikke. Men du har ret - Det giver ikke umiddelbart ret meget mening.

Tørklæder - Stort udvalg af lækre tørklæder i kashmir og silke. Masser af kendte danske designer tørklæder.

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 14:32

Et eller andet sted er jeg ogsaa imod en lov paa omraadet, de mest kvalificerede skal have jobbet, men er det saadan nu? Er det ikke tvivlsomt om mange ikke vaelger dem ind, der ligner dem selv, og det er jo ikke en garanti for, man faar de dygtigste. Mener de har en saadan lov, i Frankrig, Spanien og Sverige. Ved saa ikke hvordan det fungerer, men hvis der er lavet undersoegleser paa det, og  hvis det viser sig det rent faktisk fungerer, saa er det maaske en god ide, tror det er vigtigt der er en mere lige sammensaetning af maend og kvinder i bestyrelser

Ellen Dancontact telemarketing www.dancontact.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 14:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes det er helt hen i vejret...  Folk sidder ikke i bestyrelser pga. køn men kvalifikationer :) 

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kvindekvoter i bestyrelser hører på ingen måde hjemme i Dansk erhvervsliv. Personer skal hyres fordi de er kompetente. Der findes kvinder på topposter i Danmark i dag, og de er der fordi de er gode nok til det. Der er bare flere mænd, som stræber efter bestyrrelsesposter og topstillinger, end kvinder. Man kvinder stopper på halvvejen fordi de nu prioriterer børn, familie osv osv.. Og det er fair nok.

Kvindekvoter, nej tak! Kompetent bestyrelse uanset køn, ja tak!

Hør også Martin Thorborgs indlæg om kvindekvoter i bestyrelser. Kan kun sige jeg er enig med ham.

Dbh. Yngvi

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 15:08

Yngvi K.:

Kvindekvoter, nej tak! Kompetent bestyrelse uanset køn, ja tak!

Det er tankevækkende, at vi reelt kan havne i en situation hvor danske virksomheder forringes i bestyrrelserne, fordi der skal laves sådan en lov.

Men hvorfor kun kvinder? Hvad med muslimer? Homoseksuelle? Handicappede? Ja fortsætselv listen.

Jeg går ud fra at rød blok er imod al form for diskrimination, og ikke kun kønsdiskrimation. Ellers giver det ingen mening.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 15:23

Jeg syntes også det er en helt forker vej at gå !
mun ikke det bunder i at kvinder ikke altid er helt lige så gode til at netværke som mænd er ? (kan være jeg er forkert på den her)

men syntes 100% også at det skal være op til den enkelte virksomhed at bestemme hvilke personer der sidder i deres bestyrrelse, normalt sammensætter man vel den slagt ud fra de kompetancer der måtte være behov for, og her kan en kvinde vel passe lige så godt ind i en sammensætning som en mand kan.

Når vi når til det punkt hvor vi skal ha pro bestyrelse på er jeg ikke et sekunt i tvivl om at jeg lige så gerne vil have en kvinde i min bestyrrelse hvis personen besidder de kompetancer som jeg har behov for.

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 15:32

Bo Lyhne:

Jeg mener, at de har kørt med samme system i Norge i årevis.

Korrekt. Der er kønskvotering på 40% i de såkaldte ASA-selskaber, men ikke i AS-selskaber. Antallet af ASA-selskaber var stigende indtil kønskvotering blev indført, og derefter er der sket en flugt blandt virksomheder til AS.

Gælder kønskvoten egentlig den anden vej? Skal der også være en bestemt andel mænd i en bestyrelse ifølge forslaget?

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 15:35

Det er rigtig, at grunden at der ikke sidder så mange kvinder i bestyrelser, er at de vælger familien. Det er deres eget valg.

Jeg synes heller ikke om det foreslag.

Det skal dreje sig om folks kompetancer, om de kan komme med i en bestyrelse eller ej. 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)