Hej Aminoer, Jeg vil høre Jeres feedback, til den her kunde case. Jeg vil prøve, at gøre det så neutralt så muligt.. Det drejer sig om, at vi sælger servere løsninger.
Vi har så en forhandler, i udlandet, der har købt en server løsning, med 3 funktioner og 1 års opdatering. Der er en opdaterings pris, hvert år for at få adgang, til nye software updates. Han har så solgt det videre til en kunde. Det var i Marts/April 2010 alt er fint..
Så omkring oktober, kontakter han os med, at den 3 funktion ikke virker ved kunden men de 2 første godt virker.
Vi prøver så, at få remote adgang, til serveren, for at teste reproducere det. Vi har masser andre kunder, med præcis samme setup uden nogen problemer..
Men vi kan ikke få adgang, til at teste det på kundens netværk, en masse om at det kører i produktion osv. Vi tilbyde,r at gøre det i weekenden, om aften men det er no go.. Så får vi tildsidst, lidt begrænset adgang hen i december. Der kan vi intet teste pga begrænset adgang vi kan kun se serveren er perfekt og meget lidt belastning. Så bliver de helt vilde, truer med de vil have penge tilbage, advokater, meget agressive mails osv osv. Han skriver meget truende mails, selv jule aften.. den 24 december... Så hen i Januar, får jeg en anden stor forhandler til at skrive til ham kontakte ham om at få adgang til netværkert for at teste det da den forhandler har masser lignende setups. De ignorer bare ham forhandleren eller svarer ham meget lidt. Så her omkring den 20 Januar. Skriver forhandleren en mail hvor han også kopier kunden ( vi har aldrig haft kontakt til kunden da vi ikke måtte det..) Hvor han skriver en masse ting om at systemet ikke virker osv osv. egentlige skriver negativt om os til kunden som om vi intet vil gøre osv. Han skriver hele tiden, at der er et problemet med systemet, men vi har aldrig bekræftet noget som helst. De eneste kommunikation vi har sendt er om vi kan få adgang og teste det. Han sender nok 10 mails hvor vi sender 1. Han skriver om os til kunden uden vi kan forsvare os og vi intet har haft med kunden at køre. Han skriver også at han er og kunden er blevet enig om at de vil godt beholde systemet da 1 og 2 funktioner virker. Så vil de købe et andet produkt til funktion 3 og derfor vil de have 3 års software opdatering gratis til deres system. Så de ikke vil kræve penge af os. Hele sagen har stået på i godt 3 måneder
Er der nogen der har lignende oplevelser eller gode råd?
|
Nu skriver du ikke noget om dine forretningsbetingelser, men de skal selvfølgelig indeholde noget specifikt på netop dette område, - for det bliver jo ikke sidste gang.
Det er sådan set ligegyldigt med det juridiske, for det forhold at de ikke har givet dig adgang eller mulighed for udbedring levner ikke kunden store muligheder for ret meget. Så det må du tage til den tid. Husk på, at alle mails skal være strengt forretningsmæssigt formuleret.
Rent praktisk bliver du nu nødt til at lave et lille regnestykke. Vil du beholde kunden, - og hvad vil du betale for det?
Det er helt naturligt at blive presset på prisen, men at acceptere at skulle betale et beløb for ikke at få lov til at udbedre en evt. fejl, er ikke forretning. Det koster måske 1 kr. at udbedre og nu skal du give 10 kr. i rabat.
Så det er bare et simpelt regnestykke. Vil, vil ikke?