Hver eneste dag er jeg i kontakt med folk fra alle verdenshjørner - skaber, udbygger og vedligeholder relationer - i denne daglige kontakt indhenter man samtidig en masse nyheder, men så absolut osse en masse sladder og informationer, som strider mon ens egne overbevisninger om hvad der er det rigtige eller knap så rigtige. Når kontakten er med MLM-folk, altså de helt stereotype af slagsen, dem der ikke har undersøgt ret meget, ikke har stukket fingeren dybere end at "her må jeg hellere være med - ellers går jeg glip af noget", så er det lige før de er langt mere irriterende end de mennesker der bare partout er negative ift. Network Marketing... eller måske ikke er negative, men så ihvertfald ikke har forstået konceptet. Hvordan hænger det nu sammen? Jo, de negative eller de som ikke har forstået hvordan tingene hænger sammen, dem kan man informere og skabe noget resonans hos. Men de stereotype MLM folk hænger oftest fuldstændig fast i nogle dogmer eller en "religion" de har taget med sig fra et af de utallige selskaber de har forsøgt sig i. Det er alt lige fra at respektere andre selskaber, andre koncepter og produkttyper - en respekt som blot skal handle om at sætte sig ind i tingene - og så være i stand til at vurdere tingene væsentlig mere objektivt. Det handler osse om helt basal forståelse for historik, TAL - og evnen til at lære af den historik man sikkert selv har været en del af. Har man engang brændt nælderne eller ikke haft den fornødne respekt for at ting tager tid, bør man da som det mindste holde de erfaringer op mod den plan som er lagt for sit næste eventyr. Der findes utallige eksempler - og de bliver ved med at dukke op. Synes det er skægt at stille disse stereotyper nogle helt essentielle spørgsmål - typisk har de ikke gjort sig synderlige tanker på den lange baner - og argumenterne er de samme som i det sidste start-up selskab de snakkede varmt for. Spørgsmålene behøver nu ikke være så tekniske: - Hvad er ekspansions strategien? - Hvordan er logistikken sat op? - Denne reelle timing? (ikke den timing som altid er der: men som kun omhandler MLM generelt) - Fungere backoffice og udbetaling? Let me explain: Hvis et selskab har teams der laver pre-marked aktiviteter eller kører efter en pre-launch plan udstukket fra selskabet, så er det vigtigt at vide om det land man sidder i, rent faktisk ER en del af selskabet strategiske plan. Den plan de om nødvendigt må have for at åbne lande - og i hvilken rækkefølge. Lige så vigtigt: Er der sat logistik op, så der ryger produkter igennem - OGSÅ selvom man operere i et land som endnu ikke er åbnet. Det er fuldstændig - og helt aldeles formålsløst blot at signe folk op uden muligheder for at bestille produkter. Kan logistik-systemet håndtere et momentum? Denne reelle timing er den timing der handler om HVOR selskabet er ift. deres strategi. Der er ingen idé i at være FØRST, hvis ikke selskabet kan honorere det. Timingen er ALTID rigtig når det handler om Network Marketing - men det er så absolut ikke sikkert at timingen er rigtig, hvis ikke selskabet er klar - der hvor du bor - eller der hvor du har kontakter. Så kan det backfire endog rigtig meget. AGEL er et godt eksempel - blæser ud og åbner 60 lande nærmest på éen gang... se om du kan finde dem på Direct Selling Top 100 idag ;-) Se, den timing er skudt helt ved siden af - uden iøvrigt at kritisere det selskab. Man skal osse huske på at kende forskel på om et selskabs mislykkede forsøg på givne markeder, skyldes selskabet selv ELLER alt for ivrige teams, som ikke har gjort andre tanker end at være forhippet på at være FØRST... Fungere selskabets back-office...? Er svaret: "Næsten, der er lige nogle småting der skal....!" - så er et godt råd: Bail out, bail out! Er der bøvl med backoffice, vil det osse betyde problemer med bestilling og bonusudbetalinger. Men - det handler alt sammen om religion: Hvad er man til? - og hvad har man LÆRT.... begge dele har en sjov tendens til at forfølge sig, med mindre man er villig til at lære eller i det mindste forstå de forskelle der ligger fra selskab til selskab. Mvh. Lasse Burholt
|
Rigtig godt indlæg Lasse
Det med back-office har du helt ret i det hander også om troværdighed. Hvis office ikke fungere kan man få en fornemmelse af at det er anden håndsarbejde. Firmaet bag vælger at spare nogle penge hvilket kan betyde at det bare handler om at få så mange penge ud af firmaet så muligt.
Hvis de så samtid åbner mange lande hurtig kan betyde det skal gå så hurtigt så muligt og så mange så muligt kommer i gang. Inden nogen opdager det er der rigtig mange der brænder fingerne.
3-5 lande pr år er passende så firmaet kan vokse og rette evt. små problemer undervejs så man ikke opnår masse flugt.
Der er også nogle firmaer som har en B-hjemmeside og dem vil jeg også holde mig langt væk fra.
Agel er på listen som nr 65 men man skal helt ned til top ti på nær et selskab før de 60 lande bliver overgået. Så omsætning pr land er minimal gennemsnit 3 mio $ men USA står nok for en stor del af kagen. Lille omsætning i det enkelte land betyder store omkostninger, mindre fortjeneste, mindre produkt udvikling og mindre forskning.
Håndbold... go kamp