Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle der kender regler for barselsdagpenge når man er selvstændig??

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg står i den situation, at jeg for mindre end et halv år siden startede som selvstændig (som bibeskæftigelse - dvs. at jeg har modtaget dagpenge ved siden af) af en webshop. Jeg befinder mig med andre ord stadig i en opstartsfase, men synes mit firma har et kæmpe potentiale og har da også fået en okay start på det med meget interesse etc., (kan dog langt fra leve af det!!!)  og jeg er derfor ikke meget for at skulle lukke det eller sætte det i bero lige foreløbig...

Sagen er den, at jeg er gravid med termin i april, og jeg er derfor berettiget til at få dagpenge af kommunen fra ultimo marts. Dog har jeg hørt fra flere steder, at for at jeg kan få barselsdagpenge må jeg IKKE have nogle aktiviteter i mit firma, altså køb og salg, i det år jeg er berettiget til at få dagpenge i, med mindre at jeg ændrer mit firma til et I/S og får en medarbejder. Det er jo nødigt det jeg vil med mit firma, eftersom jeg netop er godt i gang med at bygge det op samt brande det og derfor ikke vil sætte det i bero...

Jeg har hørt, at jeg kan få en medarbejder af firmaet og dermed ændre mit firma fra et enkeltmandsfirma til et interessentselskab, men det er noget med at det koster kassen at lave dette om!?? Er der nogle der ved om dette er rigtigt? Og hvor meget koster det? Og er en Aps løsning endnu dyrere?

Hvad har I andre kvinder gjort?

Hvad ville du gøre??

 

Er der nogle, som har stået eller står i samme situation som mig? Altså driver en virksomhed som et enkeltmandsfirma, men som gerne vil køre firmaet videre med aktiviteter samtidig med at man er berettiget til få dagpenge? Hvad er det bedst at gøre??

 

Mvh Lone

 

På forhånd tusind tak!

 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

SLET IKKE NOGLE SELVSTÆNDIGE KVINDER DER HAR VÆRET PÅ BARSEL??

Fra Aalborg
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke selv været på barsel, men jeg vil nok kontakte den a-kasse jeg får dagpenge fra og spørge dem hvordan du står, mon ikke de er bedst kvalificeret til at besvare dette.

Fra kolding
Tilmeldt 11. Jun 10
Indlæg ialt: 356
Fra  Jannie Nielsen Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har holdt barsel 3 gange, men ikke som selvstændig...Jeg startede nemlig op i direkte forlængelse af sidste orlovSmile  Jeg tænker du kan komme uden om den ved at holde delvis orlov (modtage lidt mindre hver måned) og samtidig forlænge den med tilsvarende? Jeg ved det dog ikke med sikkerhed om det samme er gældende for selvstændige.

Men du må have fat ikommunen -alt andet lige er det derfra barselsdagpenge kommer, a-kassen har vist ikke rigtig noget med det at gøre

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone :

SLET IKKE NOGLE SELVSTÆNDIGE KVINDER DER HAR VÆRET PÅ BARSEL??

Hej Lone

Ikke at jeg kender til det, men da jeg igår var til iværksættermøde, var dette et af spørgsmålene til de to ordfører fra henholdsvis Venstre og Soc. Og det er/var et område de kigger meget på i øjeblikket, desværre kunne de ikke komme frem med en løsning. Det jeg dog kunne forstå på pigen der spurgte var at vilkårene var tåbelige.

Det er jo fuldstændig latterligt at man gerne vil have kvindelige iværksættere og samtidig vil have dem til at føde børn, men ikke har en brugbar løsning når de så har "hjulpet" Danmark med begge dele.

Ville helt klart spørge det offentlige hvis jeg var dig.

Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt have ansatte i et enkeltmandsfirma, d.v.s. du behøver ikke lave virksomhedsformen om for at få ansatte.
Jeg hørte om en lignende situation og du kan sagtens få barselsdagpenge uden at skulle lukke butikken helt ned.  En frisør med et enkeltmandsfirma og et par ansatte skulle også på barsel og have barselsdagpenge imens. Hun behøvede IKKE at lukke hele frisør-butikken ned i 12 måneder af den grund. Betingelsen var bare at hun ikke lavede nogle aktiviteter i firmaet under barslen, d.v.s. at de ansatte stod for at alle aktiviteterne.

Jeg vil dog foreslå at du tale med det offentlige om netop din sag, men brug da gerne ovenstående eksempel i den sammenhæng.


Mvh
Daniel

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger lige med, da jeg står i samme situation...

Daniel: den situation du referere til, hvad gjorde vedkommende så med den indkommende moms?

 

 

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes aldrig det lykkedes mig at få et fyldestgørende svar hverken fra a-kassen eller kommunen, så jeg er stadig i vildrede desværre. Hvad med dig Maya, hvornår skal du på barsel?

 

kH lone

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone, 

jeg skal først på barsel i oktober, så der er lang tid til, men ville hellere have det på plads hurtigst muligt...

Jeg har prøvet a-kassen, men de siger at jeg skal ringe til kommunen, som selvfølgelig først har åben i morgen, så der ringer jeg...
Jeg har en tante der sidder på kommunen, så hende skal jeg lige have fat i, også må jeg høre hende, kan lige skrive herinde hvad hun kommer med af gode ideer.

Lige nu ser jeg som løsning, af jeg ansætter min kæreste i firmaet, og jeg på den måde ingen indtjening har, derved kan jeg få fuld dagpenge, og derved gå på barsel med dagpengene.
Jeg har læst mig frem til på min a-kasses hjemmeside, at når man ringer til dem og siger at man er gravid og skal på barsel, går du bare fra dagpenge til barselsdagpenge.
Hende jeg snakkede med fra a-kassen, sagde at jeg nok ikke kunne have indtjening i firmaet og samtidig få barsel(derfor min ide om at ansætte min kæreste i firmaet), men håber at få svar fra kommunen.  

Et andet alternativ er, at jeg ansætter min kæreste og han får hele barselperioden, ogderved kan mit firma stadig løbe rundt.
Jeg ved ikke hvordan din mands jobsituation er, men der må da være en måde man kan gøre det på... hmmm... 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)