I Politikkens Dansk Ordbog - som er den betydningsordbog, der lige stod fremme hos mig, lyder definitionen: en vare der har særlige karakterisktika, og som sælges under et bestemt navn i samme pakning og kvalitet. Hvilket er en gang sludder. For den eneste vare, jeg lige kan komme i tanker om, der IKKE lever op til den beskrivelse er sorte fisk, som du køber direkte ved kajkanten (og selv de har tendens til at bære mærket "sorte fisk").
Din beskrivelse lever helt sikkert op til Politikkens vage definition, men den er lige så ubrugelig som argument. Det er nemlig stadig DIN opfattelse og ikke en GENEREL opfattelse. F.eks. har det ingen værdi for MIG, at en skuespiller lader sig betale for at lægge navn til en bestemt vare - med mindre varen er en film, som er afhængig af netop denne skuespillers indsats. Mht. skadelige stoffer vs. mærkevarer, så forventer jeg ikke nogen form for sammenhæng dér - og da slet ikke inden for parfumeverdenen. Min pointe tidligere var blot, at prædikatet mærkevare ikke automatisk gør to varer sammenlignelige. mvh Hans |
Allan I:Personligt vil jeg mene, at når du kan line en række kendisser op, som siger god for produktet, så er man i det mindste tæt på at være en mærkevare...
Du glemmer jo lige en vigtig pointe... LR tager bestsellers fra andre brands, og efterligner disse dufte, og signere efterfølgende en kendis, som så siger god for produktet...
Med andre ord, så har LR ik skabt duften, de har bare efterlignet et andet firmas succes, og betalt en kendis for at reklamere for dette. Er det en mærkevare?