Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når tingene ikke virker - ansvar?

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Når man arbejder i Open Source og har mange udviklere på, så udvikles der på forskellig vis, det er ok, men faktum er at der sjældent findes dokumentation, for hvad der er ændret og hvad der ikke er ændret i standard softwaren.

Dette er et stort problem, da en shop kan gå fuldstændig i sort, hvis dokumentationen for tidligere udførte tilretninger ikke kendes.

Ovenstående er på ingen måde noget du kan give open source skylden for, men du kan give manglende kompetence, viden og erfaring hos udviklerne skylden for ikke at underlægge koden versionkontrol i f.eks. svn/git/cvs osv og at de skriver mangelfuld dokumentation.

Jeg vil vædde med at du kan finde rigtig mange virksomheder der har kode i drift, der er langt værre end størstedelen af det opensource der findes i dag.

Så lad være med at give open source som helhed skylden for dårlige udviklere. De findes desværre overalt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 17:42
Online Marketing:

Når man arbejder i Open Source og har mange udviklere på, så udvikles der på forskellig vis, det er ok, men faktum er at der sjældent findes dokumentation, for hvad der er ændret og hvad der ikke er ændret i standard softwaren.

Dette er et stort problem, da en shop kan gå fuldstændig i sort, hvis dokumentationen for tidligere udførte tilretninger ikke kendes.

Hvis du anvender en Dandomain shop, Scannet shop, Redpitt shop eller lignende, så vil system opdateringer altid passe med de moduler, der kører, da de er testet af inden sådan software går online.

Det argument synes jeg ikke rigtigt holder. Inkompatibilitet kan jo også forekomme mellem en kommercielt udviklet shop og de individuelle moduler/tilretninger man som kunde har fået lavet til sin løsning der, ligesom det kan ved opdateringer til et open source system. Bevares, anvender du en 100% standard shop uden nogen tilretninger eller noget specielt så vil det formodentlig være testet grundigt nok af af leverandøren - men det er der jo mange der ikke gør så den problemstilling kan i mine øjne blive aktuel i begge scenarier. I nogle tilfælde tester leverandøren så måske hver individuel webshop før der opgraderes, men sådan gøres der jo ikke nødvendigvis alle steder og det kan du jo lige så vel gøre ved en open source shop.

Det er jo bl.a. derfor mange vælger at køre med et udviklingsmiljø (uanset om de kører open source eller kommercielt software) parallelt med deres driftsmiljø, så man kan implementere opdateringer der og se effekten af dem før man implementerer dem på en webshop i drift.
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 17:43

Hmm... Det er lige så meningsløst.

Vi udvikler redSHOP udvidelsen til Joomla.

Den er Open Source.

Det er det dansk udviklet webshop system som er mest downloadet i verden så vidt jeg ved pt.

Vi har et udviklingshold på 15 mand der står bag redSHOP.

Vi laver fuldstændigt supporterede og servicerede profesionelle løsninger - men alle mulige andre udbydere kan også bruge vores software.

Vi generalisere typisk kundernes feature ønsker og implementere dem i den generelle redSHOP software så kunderne slipper for omkostningerne på at vedligeholde en selvstændig branch - Dette gør vi også for alle de andre udbydere som benytter vores software.

Der er _intet_ ved vores løsning som Dandomain, Scannet, Red Pitt eller andre closed source systemer skulle kunne gøre bedre eller tilbyde som vi ikke også kan tilbyde - Vi har bare flere udviklere, mange flere releases, et kæmpe community (i dag på over 21.000 brugere) som rapportere fejl, foreslår nye features eller forbedringer og ALT sker fuldstændigt for åbne vinduer.

Hvordan vil dette scenarie nogensinde sætte folk dårligere??

Så for gud ved hvilken gang så har de ting du skriver om INTET med om det er open eller closed source men derimod om valg af system og leverandør.

Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:44

Et par spredte kommentarer:

1. Når man udvikler på sin shop, om det så er open source eller et licencieret system, så gør man det ALTID i et test miljø. Det vil sige rettelser og opdateringer vil aldrig få din butik til at gå i sort.

2. Får du lavet tilretninger til din løsning hos en leverandør der ejer systemet så skal du være klar til at tage den investering igen hvis du skifter til en anden. Derfor ville OS da være et oplagt valg.

3. For næsten alle ydelser man køber står et evt. krav man vil rette mod leverandøren i forhold til købs prisen. Når i sælger varer i jeres shops ville i vel heller ikke giver en erstatning der var højere end den pris i havde fået for produktet. Med mindre i er underlagt et udvidet produkt ansvar.

Hvis din shop pris er over 300 kr. om måneden så burde du have fået en bedre service i forhold til at få løst problemet. Kan det skyldes at de havde svært ved at finde fejlen ?

/Skifter

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:53

Helle - houseofkids.dk:

Er der nogen som ved noget omkring ansvar for at eks en webshop kører som den skal? Nu har vi ikke kunnet lægge nye varer på i to dage - og det taber vi jo salg på. Beskeden er at der er andre sager som haster mere... en rigtig træls besked at få...

I dag forsvandt alle vores varer så fra shoppen i en halv time. Den var simpelthen tom. Dette blev dog lavet hurtigt.

Men det får mig til at tænke på hvordan man egentlig er stillet når tingene ikke kører som de skal?

Som jeg kan læse i min kontrakt - så tages der forbehold for nærmest alt. Men holder det? (hvilket det sikkert gør - men jeg kunne godt tænke mig at høre hvis det ikke gør - eller nogen har oplevet noget andet). Synes det er bekymrende at vi ikke kan få nyheder i shoppen, især når alle vores kunder er vant til at vi er hurtige med det sidste nye - plus at vi har et mega stort salg når det er nyheder. øv.Yes Er SÅ træt af it virksomheder.... de giver mig søvnløse nætter...

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:25

Skifter:
1. Når man udvikler på sin shop, om det så er open source eller et licencieret system, så gør man det ALTID i et test miljø. Det vil sige rettelser og opdateringer vil aldrig få din butik til at gå i sort.

Du udvikler i et udviklingsmiljø. Når udvikleren er færdig med det så bliver det lagt på testmiljø hvor andre tester det der er lavet. Her kan udvikleren så gå videre med nye opgaver mens der testes.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:28

Online Marketing:

Det har ikke noget at gøre med om det er Open Source. Der findes også klamhuggere i Closed Source virksomheder. Hvis udviklerne ikke dokumenterer deres rettelser så har det ingen betydning hvilken benævnelse systemet har.

Online Marketing:
Open Source, her har den lokale programmør mange gange været inde og ændre i selve shopfilerne (grundkodningen i shoppen) – og når en ny tager over opdateres der mange gange med uheldige konsekvenser for kunderne.

Som regel på de størrer systemer er der en kerne der skal godkende de rettelser og ellers er der andre programmører der ser rettelsen og kan rette denne. Her gælder det også at man skal dokumentere sine rettelser og gør man ikke det, så kan ens adgang til kildekoden blive fjernet. Mange Open Source systemer kræver at man skal oprettes som udvikler inden man få lov til at sende rettelser retur.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:41

Mange tak for jeres svar. I må gerne tage open source snakken i en ny tråd :·) for jeg er fint tilfreds med ikke at have valgt dette.

Jeg tror såmænd heller ikke at det løser noget at skifte shopsystem. Selve systemet kører fint nok til daglig og vores tal har ændret sig til den meget positive side efter skiftet. Så på den måde er jeg godt tilfreds. Der hvor det halter mest, er at der vist mangler en forståelse af at der er nogle ting som bare skal laves med det samme. Her har jeg nok en forventning om, at hvis en virksomhed har fejl i et system, så skal de blive til det er lavet. I sær hvis fejlen betyder minus salg hos kunden.

Derudover er jeg smækfornærmet over at det ikke er vigtigt nok at vi kan sælge nye varer. Det er som en våd karklud in face... Jeg kunne aldrig finde på at sige til en af mine egne kunder: Vil du have vi sender dine varer i dag... det kan vi desværre ikke for der er nogle andre bestillinger som er vigtigere end din.

I disse dage arbejder alle over hos os pga udsalg, og har virkelig lange arbejdsdage fordi vi er blevet overmandet af usædvanligt mange ordrer. Vi gør alt hvad vi kan - og vi holder ikke weekend. Sådan er det bare ind i mellem - og vores kunder betaler heller ikke ekstra for at vi har gjort så der er alt for meget at lave. Vi tager heller ikke ekstra betaling hvis de ringer og stiller et spørgsmål ind i mellem. Og det er den verden jeg kommer fra.

Jeg synes bare at it-branchen som helhed kan bringe mig ud af fatning - og når jeg ikke ved hvad det hele handler om eller hvad der er galt - så mister jeg jo kontrollen over tingene. Og det må jeg jo nok indrømme at jeg ikke er ret god til.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helle - houseofkids.dk:
og vores kunder betaler heller ikke ekstra for at vi har gjort så der er alt for meget at lave. Vi tager heller ikke ekstra betaling hvis de ringer og stiller et spørgsmål ind i mellem.

Du kan ikke sammenligne rådgivningsbrancher med produktbrancher. Hvis man lever af at sælge sin tid og ekspertise, så får man altså kun den tid - og den response hastighed, som man betaler for.

Problemet i din situation lyder til at være, at der ikke helt er overensstemmelse mellem det du havde forventet og det som faktisk er aftalt. Ansvaret for det må ligge på begge parter (med mindre de faktisk HAR forsøgt at sælge dig en højere og mere passende service level aftale, som du så har sagt nej til).

Jeg er helt enig med dig i, at det er en meget alvorlig fejl, hvis man ikke kan ligge nye varer i sin shop. Det kan som du selv siger koste rigtig meget i manglende salg. Men spørgsmålet er, hvad der står i den aftale du har indgåët omkring situationer som dette. Du bør naturligvis få aftalt, hvor hurtigt de SKAL gå igang med at fikse sådanne alvorlige problemer.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:19

Mikkel deMib Svendsen:
Du kan ikke sammenligne rådgivningsbrancher med produktbrancher. Hvis man lever af at sælge sin tid og ekspertise, så får man altså kun den tid - og den response hastighed, som man betaler for.

Enig - men igen synes jeg der bør være modifikationer. Eks er der stor forskel på om man har glemt sit password eller om man skal have ændret i en kode.

Forventningsafstemning har helt sikkert været et stort problem i dette forløb. Jeg må så tage konsekvensen af det nu, og se om jeg kan få en samarbejdsaftale på plads i forhold til retning af graverende fejl og en beskrivelse af hvad dette eks er. Det er bare ikke så nemt når vi er langt over den dato hvor kontrakten blev underskrevet.

Håber bare tingene kan løse sig og at det ikke skal være så besværligt. Jeg gider bare ikke den slags - det tager alt for meget energi.

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)