Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advokater lever af trusler

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Endnu et godt eksempel på, at vi har et råddent civilt retssystem, er beskrevet i en artikel i Business.dk i dag.

Historien er ganske vidst fra Tyskland, men problematikken går igen i Danmark. Den konkrete sag handler om, at tyske advokater har fundet en ny guldåre i udsendelsen af trusselsbreve for ulovlig download af film. De sender i hundredevis af disse breve ud i håbet om, at folk blot betaler. Betaler de ikke sker der ikke mere, for det kan ikke betale sig at køre sagerne.

Brevene er, som det oftest er tilfældet med den slags trusselsbreve, skrevet i et meget truende sprog. Modtagerne trues med helt urealistisk straffe, hvis de ikke bare betaler med det samme. Og som regel sendes brevene fredag med en meget kort svarfrist, så det bliver næsten umuligt for folk selv, at nå at kontakte en advokat.

For mig at se er denne fremgangsmåde ikke meget anderledes en rockernes uddeling af dummebøder. Den eneste forskel er, at advokaternes trusselsbreve er lovlige. Spørgsmålet er bare, om de burde være det ...?

Jeg forstår ikke, at der ikke er flere advokater, som  Marcus Dury der nævnes i artiklen, der kæmper aktivt mod denne usmagelige praksis. Måske skyldes det, at metoden øjensynligt er lidt af en guldkalv for de advokatfiormaer, der satser mest på denne praksis.

Personligt synes jeg det er en svinestreg. Og jeg savner virkelig både politikere og advokater i Danmark, som aktiv vil bekæmpe dette uvæsen.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 21:16

Mikkel deMib Svendsen:
advokaternes trusselsbreve er lovlige. Spørgsmålet er bare, om de burde være det ...?

Nej, og det er faktisk værre end rockernes uddellig af dummebøder, da disse normalt opstår af en grund, disse dumper jo ind af døren hos folk der slet ikke har grund til at modtage disse.

Det er desværre nok det vi kan kalde "lovligt" bedrageri, og selvfølgelig er det advokater der har fundet en lovlig løsning at begå åbenlyst bedrageri på, også slippe afsted med det.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:02
Gennemsnit 3,2 stjerner givet af 11 person

Hej Mikkel

Det er ikke det værste! Jeg har hørt om søgemaskine-eksperter, der kan påvirke de søgeresultater som den almægtige Google giver! Så dem der betaler til dem ryger højere op, end dem der ikke gør!

Nu ved jeg ikke om du ved det, men placering i søgemaskiner kan være afgørende for en virksomheds overlevelse og succes.

Reklamefolk etc. kører ligende principper, der bedst kan beskrives som betal eller det vil gå dig ilde!!!

Den slags strider selvfølgeligt dybt imod, alle følelser af retfærdighed, men det lidt svært at se hvordan verden kan være skulle være anderledes!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det var dog en fuldkommen forvrøvlet sammenligning, der ikke fortjener yderligere kommentarer.

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 22:21
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ikke at jeg syntes om de tyske advokater, men der er jo ikke noget nyt over det.

Politikere verden over lyver dagligt over for deres vælgere, og kommer med trusselsbilleder hvis ikke de bliver valgt igen.

En mega industri lever af sikkerhedsudstyr, fordi de sælger falsk tryghed.

Hele forsikringsbranchen lever af frygten for at miste.

Alle vesten's ledende politikkere, mener stadigvæk at det var nogle hulemænd der stod bag 11/9 2001. Og med trusler om verdensundergang, laver de om på hele vores "demokrati".

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:22
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

ja det er sgu noget forbandet svineri.

det er også derfor, jeg ikke tør downloade piratkopier, (også selvom jeg faktisk er imod den der tåbelige lovgivning vi har på det område.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

He he, jeg synes ellers meget godt den illustrerede den grundlæggende princip "Med har du penge kan du få!" som vi har bygget vores samfund på!

Der er selvfølgeligt skyggesider ved vores kapitalistiske model, og ja de rækker helt ind i måden vores retssystem virker på! Men jeg synes mit indlæg med rimelighed illustrerede at verden bare er uretfærdig!

Jeg giver egentligt ikke, så meget for brok over et system, som alle ved ikke er perfekt. Men man ikke hidtil har fundet et bedre alternativ til.

Tilgengæld har jeg stor respekt for intelligente og realistiske forslag til forbedreringer!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:31

Jeg forsøger i det store hele at opføre mig lovligt, men problemet med den konkrete sag - og den metode som de tyske advokater bruger er jo netop, at den også rammer folk der sikkert intet har gjort galt.

Metoden er, som Marcus Dury også siger i artiklen, undergravende for retssikkerheden. For skyld skal ikke afgøres af urealistiske trusler fra advokater, der i virkeligheden slet ikke ønsker at afprøve sagerne retsligt. Folk skal kun have bøder, hvis de faktisk har gjort noget de ikke må. Ikke fordi de bliver unødigt skræmt af trusler. Ellers bliver det jo netop til "dummebøder".

At der er andre - f.eks. politikere, der lyver eller gør andet de ikke burde kan jeg ikke rigtig se har noget at gøre med om det civile retssystem burde forbedres.

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 22:49

Mikkel deMib Svendsen:

At der er andre - f.eks. politikere, der lyver eller gør andet de ikke burde kan jeg ikke rigtig se har noget at gøre med om det civile retssystem burde forbedres.

Jeg så ikke dit indlæg som en debat om det civile retssystem, men som en debat om brug af frygt generelt.

For det magtmidel har jo været brugt mindst lige så længe der har været religioner til...

:-)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg forsøger i det store hele at opføre mig lovligt, men problemet med den konkrete sag - og den metode som de tyske advokater bruger er jo netop, at den også rammer folk der sikkert intet har gjort galt.

Så vidt jeg forstår det, så gør de nævnte advokater heller ikke noget ulovligt. De er bare hyret af en copyright-haver til at varetage deres interesser. Det går "muligvis" ud over en udover en uskyldig.

Jeg synes det er meget analogt, til når man hyrer en SEO-ekspert og går fra plads 50 til 1, så er der også en uskyldig der ryger ud :-)

(Nu skal det ikke forståes sådan at jeg har noget imod seo'er, samme ting gælder i rigtigt mange brancher hvor vi katalyserer andres forretning, men omvendt har jeg heller ikke noget specielt imod advokater)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)