Endnu et godt eksempel på, at vi har et råddent civilt retssystem, er beskrevet i en artikel i Business.dk i dag. Historien er ganske vidst fra Tyskland, men problematikken går igen i Danmark. Den konkrete sag handler om, at tyske advokater har fundet en ny guldåre i udsendelsen af trusselsbreve for ulovlig download af film. De sender i hundredevis af disse breve ud i håbet om, at folk blot betaler. Betaler de ikke sker der ikke mere, for det kan ikke betale sig at køre sagerne. Brevene er, som det oftest er tilfældet med den slags trusselsbreve, skrevet i et meget truende sprog. Modtagerne trues med helt urealistisk straffe, hvis de ikke bare betaler med det samme. Og som regel sendes brevene fredag med en meget kort svarfrist, så det bliver næsten umuligt for folk selv, at nå at kontakte en advokat. For mig at se er denne fremgangsmåde ikke meget anderledes en rockernes uddeling af dummebøder. Den eneste forskel er, at advokaternes trusselsbreve er lovlige. Spørgsmålet er bare, om de burde være det ...? Jeg forstår ikke, at der ikke er flere advokater, som Marcus Dury der nævnes i artiklen, der kæmper aktivt mod denne usmagelige praksis. Måske skyldes det, at metoden øjensynligt er lidt af en guldkalv for de advokatfiormaer, der satser mest på denne praksis. Personligt synes jeg det er en svinestreg. Og jeg savner virkelig både politikere og advokater i Danmark, som aktiv vil bekæmpe dette uvæsen.
|
Mikkel deMib Svendsen:advokaternes trusselsbreve er lovlige. Spørgsmålet er bare, om de burde være det ...?
Nej, og det er faktisk værre end rockernes uddellig af dummebøder, da disse normalt opstår af en grund, disse dumper jo ind af døren hos folk der slet ikke har grund til at modtage disse.
Det er desværre nok det vi kan kalde "lovligt" bedrageri, og selvfølgelig er det advokater der har fundet en lovlig løsning at begå åbenlyst bedrageri på, også slippe afsted med det.