Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advokater lever af trusler

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår overhovedet ikke din sammenligning og hvor du vil hen med den. Jeg kender i hvert fald ingen SEO'ere der sender regninger ud uden der er indgået en aftale.

Og ja, det advokaterne gør er lovligt - det er jo for søren da det som er hele problemet. Det er undergravende for retssikkerheden, som efter min mening er et meget vigtigt grundlag for en retfærdig demokratisk nation.

Den konkrete sag og den situation den belyser har med det civilretslige system at gøre - ikke med alt muligt andet.

Vil du virkelig afvise alle urimeligheder i enhver lovgivning med, at der jo også sker noget skidt helt andre steder? Det synes jeg er en virkelig besynderlig form for argument, som jeg ikke rigtig kan se hvilket formål tjener.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 00:06

Pointen er at det civil-retslige system hænger sammen med resten af verden, både det, resten af verden og iøvrigt også det straffe-retslige system, er fuldt med uretfærdigheder.

Men jeg synes på ingen måde sagen, er så sort/hvid som du maler den! Man kan selvfølgeligt godt følge at uskyldige (som vi egentligt ikke er sikre på at der er nogle af) bliver til sendt et af de omtalte breve, føler at deres retsikkerhed er krænket.

Men hvis man ser tingene ud fra en rettighedshavers synsvinkel, så er kan jeg også godt forstå med det massive download af pirat materiale der foregår, at de føler at deres retsikkerhed er krænket.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 00:15

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når man sender trusselsbreve for at få "dømmebøder" hjem, uden at have nogen intention om at ville gennemføre sagen, så svarer det fuldkommen til dem der f.eks. truer med at anmelde en anden for voldtægt, med mindre de betaler. Det kaldes afpresning i det sidste tilfælde - det er ulovligt, at true med, eller lave anmeldelser der ikke er juridisk hold i, men det er helt lovligt at true med stævninger, uanset hvor grundløse eller svagt bevist de er.

Man burde sidestille grundløse politianmeldelser med grundløse stævninger.

Grunden til der trues så voldsomt i de her breve, overdrives med den mulige erstatningsstørrelse og at de sendes ud på en fredag med meget kort svarfrist, er jo netop, at advokaterne slet ikke ønsker en sag. For der er alt for stor risiko for, at de taber den - netop fordi bevismaterialet som regel ikke dur.

Det var netop det der skete i en række danske sager om fildeling, hvor advokaterne forsøgte at fremlægge IP-adresser alene, som bevis på at en bestemt person havde hentet nogle filer ulovligt. Bevismaterialet blev heldigvis afvist af de danske domstole.

Som teknisk kyndig vil du sikekrt være enig med mig i, at det er godt at retten ikke godkendte teknisk bevismateriale, der ikke klart og tydeligt nok beviser, at dem der dømmes faktisk ikke har gjort noget.

Og når nu du nævner rettighedshavernes synsvikel, så er de tragikomiske fakta, at stort set alle pengene fra de her dumebøder går til advokaterne, en lille del til udgiverne og tilsyneladende intet til de skabende kunstnere. Jeg har fra mine mange år i musikbranchen fortsat et godt netværk der, og jeg har satdig til gode at møde en eneste film- eller pladekunstner, der har modtaget en afregning for nogle af alle de her penge advokaterne kræver ind gennem trusselsbrevene.

Så det er faktisk temmelig kvalmende, når advokaterne fører kunsterne frem foran sig, som en legitimering af deres fremfærd, når der tilsyneladende ikke rigtig er nogle af de opkrævede penge, der havner hos netop kunstnerne.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 00:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel deMib Svendsen:

Historien er ganske vidst fra Tyskland, men problematikken går igen i Danmark. Den konkrete sag handler om, at tyske advokater har fundet en ny guldåre i udsendelsen af trusselsbreve for ulovlig download af film. De sender i hundredevis af disse breve ud i håbet om, at folk blot betaler. Betaler de ikke sker der ikke mere, for det kan ikke betale sig at køre sagerne.

Det er sgu ikke første gang det er sket, for ca. 6-7 år siden indførte tyskland pr. lov at virksomheder skal have en "impressum" side hvor alle kontaktoplysninger bank bestyrelse etc skal stå.

Kort efter gik mange advokater i tyskland igang med noget der kaldes "Abmahnen", de søgte simpelthen alle virksomheder der ikke havde de nødvendige oplysninger eller den side og truede med at "sue" dem hvis de ikke smed 500-1000 euro på bordet.

Mange gjorde det, det tjente nogle advokater rigtig godt på, da det typisk var deres kontofolk der fandt siderne, skrev brevene og sendte dem afsted.

Har selv haft en ven der gled i fælden...

Så om det ikke er afpresning...

Hilsen
Markus

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 01:14

Danske advokater er ikke et hak bedre.

jeg skal ikke trætte jer med en lang og kedelig historie, men jeg havde selv mit bøvl med et parkeringsselskab der blev ved med at give mig bøder, selvom de ikke var berretiget.

Alle mine indsigelser blev ignoreret, og lige pludselig lå sagen åbenbart hos deres advokat.

Også advokaten ignorerede alle indsigelser, og havde en taktik med at true mig med RKI og hvad ved jeg.

Da det så ikke gik, var næste del af taktiken at vente i et år uden at lade høre fra sig, for derefter at skrue yderligere op fortruslerne. Stadig med RKI, men nu også et udkast til en stævning.

Efter endnu en indsigelse, og mange måneders ventetid, blev det lavet om til en trussel om inkassobesøg, da jeg ikke havde overholdt den (ikke) indgåede betalingsaftale.

Der måtte jeg så selv finde mig en advokat, og selv sørge for at sagen kom for retten, så det kunne blive afsluttet. Dyrt, besværligt, unødvendigt og forhåbentlig også dårlig advokatskik. Men tilsyneladende ikke ulovligt. 

Det var tydeligt at det kørte efter en helt standard proccedure, hvor taktiken var at true folk til at betale, uanset om der var hold i kravet eller ej. Og jeg er ret sikker på at de har succes med den taktik.

Man siger at penge ikke lugter, og det er også rigtigt, Men jeg ville ikke tjene mine penge, på at true folk til at betale noget de ikke skal. men det har advokater tilsyneladende ikke noget problem med :o) (Og så blev historien lidt lang alligevel..)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Side 2 ud af 2 (17 indlæg)