Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fanden betaler jeg skat?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Oct 10
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Som Jakob også siger, så er maks'et 50.000 kr. per "virksomhed" per år. Derefter skal man stifte et I/S, når i er to. Man kan også stifte andre selskaber såsom ApS/ A/S - men det koster en hel del penge, kontra jeres potentielle omsætning.

Der findes som udgangspunkt to typer skat, restskat og forskuds-indbetalt skat. Det første år jeg var selvstændig gjorde jeg blot som følger.

Jeg fik 4 kontoer i min bank:
1. Privat
2. Erhverv
3. Skat
4. Moms

Alle mine indtægter gå ind på konto 2, med det samme tager jeg moms beløbet og overføre til konto 4. og glemmer at jeg nogensinde har haft det. Jeg ved ikke hvad konsekvensen præcis er, hvis man ikke indbetaler moms-kreditten til tiden, men jeg har det bedst med slet ikke at bruge pengene, så er man sikker på at man ikke bruger mere end man har tjent.

Derudover, gør jeg meget simplet det, at hvis jeg overføre 1.000 kr. til min privat konto, overføre jeg det også til min skat konto (konto. 3). Man kan naturligvis ikke gøre det så simplet op men det gør jeg som en tommelfingerregel, fordi så er man ret sikker på at det ikke svinger ret meget. Man har også en personfradrag, men det kender jeg ikke ret meget til når man er under 18 år, så der vil jeg henvise dig hertil.

Når så året er omme, dvs i december hvert år, beregner jeg via skats hjemmeside hvad jeg konkret skal betale, og så betaler man fx for hele året på en gang som REST SKAT.

Når så andet år kommer, så har man lidt styr på hvad man tjener, og så skal man udfylde forskudsopgørelse, hvis du ikke gør noget, så gør skat det for dig, med henblik på sidste år, og så får man en bunke girokort, hvor man betaler 10-12 gange om året mener jeg det er, så man ikke kommer til at bruge de penge man skal betale i skat. Dem sætter du naturligvis bare til at trække fra konto 3, da du allerede har hensat til det. Når det så er 1 januar, trækker du en streg i sandet, og trækker alle dine udgifter fra dine indtægnter, og betaler simplet skat af de overskydende.

Så hvis du omsætter 300.000 kr - har udgifter for 100.000 kr. så er din løn 200.000 kr. som du så skal betale skat af. :-)

Det er kort sagt lige mine bedste råd, husk alt er kun vejledende, så tjek det nu lige en ekstra gang.. Jeg mener kun at i kan trække momsen fra hvis i registere et I/S.

God jul!

Hvordan klarede du den med først at betale når året er gået?

Jeg vil meget gerne have et cvr nummer, da der er en del der ikke vil "handle" med folk der ikke er momsregistrerede, men da jeg oprettede mit firma, fik jeg en stak girokort fra dag et og da jeg ikke aner hvad jeg kommer til at tjene, er det sgu svært at sætte tal på.

/Flemming

www.senbi.eu - Dit motions site.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:33

Flemming Jensen:
men da jeg oprettede mit firma, fik jeg en stak girokort fra dag et og da jeg ikke aner hvad jeg kommer til at tjene, er det sgu svært at sætte tal på.

DU kan overveje at ændre din forskudsopgørelse for 2011 til forventet indkomst 0 kr. Du kan så regulerer dette beløb senere på året når du har mere overblik over din forventet indtjening.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41

Henrik Koudahl:

Flemming Jensen:
men da jeg oprettede mit firma, fik jeg en stak girokort fra dag et og da jeg ikke aner hvad jeg kommer til at tjene, er det sgu svært at sætte tal på.

DU kan overveje at ændre din forskudsopgørelse for 2011 til forventet indkomst 0 kr. Du kan så regulerer dette beløb senere på året når du har mere overblik over din forventet indtjening.

/Henrik

Præcis!

Jeg fik faktisk også en sjat girokort tilsvarende en indkomst på 200.000 kr. Og jeg registerede mit selskab på min 18-års fødselsdag, mit eneste tidligere job, var som avisbud og en masse frivilligt på daværende tidspunkt. De første 3 mdr havde jeg en índkomst på langt under 30.000 kr. så, jeg ringede bare til Skat, og sagde jeg ikke anede hvad jeg ville tjene da jeg havde to små kunder.. Og så sagde hun blot, at jeg skulle smide girokortne i skraldespanden, og betale restskat, senere.  :-) Så skattevæsnet er faktisk til at tale med :-) De bider som regel ikke - bare husk aldrig at skylde dem noget :-)

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Aug 10
Indlæg ialt: 793
Fra  CON Media Skrevet kl. 20:52

Lyder godt du har mod til at bevæge dig ud i iværksetter verden'en:)

Jeg tror helt klart du vil kunne bruge min blog til noget her  men ellers kan du helt sikkert også bruge siden her www.ungmedfirma.dk... jeg ved godt det ikke har noget med dit spørgsmål at gøre.... men du vil helt sikkert kunne bruge det frem over:)

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 22:11

Hej Jannik,

Jannik Hansen:
1. Privat
2. Erhverv
3. Skat
4. Moms

Det er simpelthen et super råd du kommer med der. Jeg ved ikke hvor mange nystartede der kløjs i betalingerne af moms/skat. At sætte penge over på moms og skat kontiene, når de er kommet ind er genialt. Så ender man ikke i den grimme iværksætter fælde, som mange ender i, ved at de glemmer at de skal betale skat/moms. 5 stjerner herfra og en opfordring til alle der skal starte som selvstændig at følje Jannik's råd :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:40

IT-Konsulenten:

Hej Jannik,

Jannik Hansen:
1. Privat
2. Erhverv
3. Skat
4. Moms

Det er simpelthen et super råd du kommer med der. Jeg ved ikke hvor mange nystartede der kløjs i betalingerne af moms/skat. At sætte penge over på moms og skat kontiene, når de er kommet ind er genialt. Så ender man ikke i den grimme iværksætter fælde, som mange ender i, ved at de glemmer at de skal betale skat/moms. 5 stjerner herfra og en opfordring til alle der skal starte som selvstændig at følje Jannik's råd :-)

Takker og bukker :-)

Det er trodsalt afprøvet på 3. år - og det gør ens overblik meget nemmere... Det er dumt at se det som "penge", fordi som meget lille selvstændig kan man ikke bruge kreditten til meget - eller dvs man kan nemt nå ud i en situation, hvor man så ikke har pengene til moms'en fx, fordi man ikke har haft overblikket :)

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)