Som Jakob også siger, så er maks'et 50.000 kr. per "virksomhed" per år. Derefter skal man stifte et I/S, når i er to. Man kan også stifte andre selskaber såsom ApS/ A/S - men det koster en hel del penge, kontra jeres potentielle omsætning.
Der findes som udgangspunkt to typer skat, restskat og forskuds-indbetalt skat. Det første år jeg var selvstændig gjorde jeg blot som følger.
Jeg fik 4 kontoer i min bank:
1. Privat
2. Erhverv
3. Skat
4. Moms
Alle mine indtægter gå ind på konto 2, med det samme tager jeg moms beløbet og overføre til konto 4. og glemmer at jeg nogensinde har haft det. Jeg ved ikke hvad konsekvensen præcis er, hvis man ikke indbetaler moms-kreditten til tiden, men jeg har det bedst med slet ikke at bruge pengene, så er man sikker på at man ikke bruger mere end man har tjent.
Derudover, gør jeg meget simplet det, at hvis jeg overføre 1.000 kr. til min privat konto, overføre jeg det også til min skat konto (konto. 3). Man kan naturligvis ikke gøre det så simplet op men det gør jeg som en tommelfingerregel, fordi så er man ret sikker på at det ikke svinger ret meget. Man har også en personfradrag, men det kender jeg ikke ret meget til når man er under 18 år, så der vil jeg henvise dig hertil.
Når så året er omme, dvs i december hvert år, beregner jeg via skats hjemmeside hvad jeg konkret skal betale, og så betaler man fx for hele året på en gang som REST SKAT.
Når så andet år kommer, så har man lidt styr på hvad man tjener, og så skal man udfylde forskudsopgørelse, hvis du ikke gør noget, så gør skat det for dig, med henblik på sidste år, og så får man en bunke girokort, hvor man betaler 10-12 gange om året mener jeg det er, så man ikke kommer til at bruge de penge man skal betale i skat. Dem sætter du naturligvis bare til at trække fra konto 3, da du allerede har hensat til det. Når det så er 1 januar, trækker du en streg i sandet, og trækker alle dine udgifter fra dine indtægnter, og betaler simplet skat af de overskydende.
Så hvis du omsætter 300.000 kr - har udgifter for 100.000 kr. så er din løn 200.000 kr. som du så skal betale skat af. :-)
Det er kort sagt lige mine bedste råd, husk alt er kun vejledende, så tjek det nu lige en ekstra gang.. Jeg mener kun at i kan trække momsen fra hvis i registere et I/S.
God jul!