Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat og moms - enkeltmandsvirksomhed

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes..Lars....et godt eksempel.Yes

MvH

Peter

Tilmeldt 23. Dec 10
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 08:54

Hej Lars,

Tak for eksemplet - jeg tror, at jeg er helt med nu :-)

Mvh. Kim

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 08:56

Godt eksempel, Lars!

Nogle programmer, som f.eks. Navision, kan sættes op til at løfte den korrekte momsandel på den enkelte driftskonto, men det kræver jo så lidt flere driftskonti, hvis man ikke har den samme erhvervsmæssige momsandel på f.eks. alle telefoner.

mvh
Michael

Tilmeldt 23. Dec 10
Skrevet kl. 09:06

Hej Lars,

Nu hvor jeg lige prøver det, så tror jeg at der er en fejl i dit eksempel...?

Det er vel 4.600 kr. jeg kan fradrage i driftsregnskabet? Altså beløbet uden moms (4.000 kr.) + den del af momsen, der vedrører erhvervsmæssige aktiviteter (nemlig 60% af momsen = 600 kr.) - eller er der noget jeg misforstår?

Og dermed 400 kr. jeg skal kreditere omkostningskontoen med og debitere købsmoms-kontoen med?

Såvidt jeg kan se, så vil købsmomskontoen i dit eksempel være på 1.000 - 600 = 400 kr. efter de angivne bogføringer - og den skal vel være 600 kr.?

Når du skriver omkostningskontoen, er det vel den samme konto som hele udgiften (inkl. moms) oprindeligt bogføres på?

Mvh. Kim

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 09:11

Lars' eksempel er rigtigt nok. De 600 kr. er jo et udlæg du senere får tilbage fra SKAT. Det er de 400 kr. som du ikke kan få tilbage (privat momsandel) der dermed i stedet bliver en udgift.

mvh
Michael

Tilmeldt 23. Dec 10
Skrevet kl. 09:21

Hej Michael,

Det kan godt være, at jeg er lidt fattesvag :-)

Men er det ikke korrekt, at med de af Lars anbefalede bogføringer, så vil købsmoms-kontoen efterfølgende stå på 1.000 - 600 = 400 kr.? Og hvis jeg så indrapporterer 400 kr. som købsmoms til SKAT, så får jeg jo kun 400 kr. tilbage, hvor jeg vel burde have 600 kr. tilbage...?

Mvh. Kim

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 09:28

Som eksempel antager jeg at det er en telefonregning.

Resultatkonto, telefonudgifter: Debet 5.000 kr.
Bank: Kredit 5.000 kr.

Resultatkonto, telefonudgifter: Kredit: 600 (60% erhvervsandel af 1.000 kr.): 600 kr.
Konto for indgående moms: 600 kr.

Efter endt postering:
Resultatkonto, telefonudgifter: Debet 4.400 kr.
Bank: Kredit: 5.000 kr.
Indgående moms: 600 kr. (Som du senere får tilbage)

mvh
Michael

Tilmeldt 23. Dec 10
Skrevet kl. 09:48

Hej Michael,

Jeg forstår.

"Problemet" er nok, at jeg anvender SummaSummarum (SS), og heri indtaster jeg det fulde beløb (inkl. moms) - i dit eksempel 5.000 kr på "Resultatkonto, telefonudgifter". Og så foretager SS selv en postering på "Konto for indgående moms" på 1.000 kr.

Men jeg kan selvfølgelig bare lade være med at angive en momskode på posteringen, idet det er momskoden der får SS til at lave en postering på "Konto for indgående moms"...

Mvh. Kim

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)