Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

min kost pris og avance er det korrekt beregnet

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og regner på et eksempl, men er ikke sikker på det korrekt beregnet

 

Jeg importere f.eks 600 par  sko til 20000kr + moms fra et uland
1 par koster  så ca 34 + moms

 

Jeg sælger 1 par til 70 +moms

Så jeg har tjent (70 - 34 ) = 36kr .. Hvad sker der med moms, hvad skal jeg betale her?

Nu når jeg har betalt skat 50% af 36 kr, så ved jeg hvad jeg får i lommen efter skat osv 18 kr

 

Er det sådan man regner ud hvad man har tjent?

Fra Ribe
Tilmeldt 19. Dec 06
Indlæg ialt: 288
Fra  Interim Manager Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Skobutik.

Er lidt i tvivl om dit spørgsmål er omkring moms eller omkring avance udregning?.

Hvis moms så findes der cirka 80.000 tråde her på amino om salgs/købs moms og godt 160.000 sider på nettet omkring samme. Men ja, din moms er et beløb du håndtere for SKAT, og er 25% på begge sider, dog skal du jo også kontere dine udgifter i firmaet på som "købsmoms". Men, prøv at brug et par timer her i julen på Google og hvis det er helt håbløst kommer du bare igen her i tråden.  

Hvis det er kostpris, avance (profit) og salgspris så kan du bruge disse 2:

Salgspris = kostpris (indkøbspris+diverse udgifter) med mark up x% 

Formel: Salgspris = XX kr / 0.8 (hvis 20% profit ønskes) 0.65 (hvis 35% profit) og så fremdeles.

Avance% af salg = (Salgspris - kostpris) / salgspris x 100 (din procent fortjeneste af salgspris)

Kan godt lide at du i eksemplet importere sko fra et "uland" :) ..

Rigtig glædelig jul.

Martin

Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk

Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske dårlig eksempel.

Men jeg har svært ved forstå moms...
Man skal betale moms, når man importer sko
Når man sælger sko videre skal man igen tillægge moms
Pludselig har man betalt moms to gange!

Jeg prøver bare finde bare ud af hvad jeg har i lommen når alt er betalt!!!!!

Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har hørt man kan få gratis iværksætter rådgivning. Hvorhen ?

Mon de gider hjælpe mig med forstå moms..og beregne avance  osv

Fra Holstebro
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan søge rådgivning ved væksthusene i din region. Kan findes ved at gå ind på http://www.startvaekst.dk

Den moms du betaler når du importere noget hedder importmoms. Men som udgangspunkt  skal du betale moms af de varer du køber til din forretning uanset om det er en udenlandsk leverandør eller dansk. Dette er købsmoms

Når du så sælger noget skal du også tillægge moms til produktet "salgsmoms" 25% i begge tilfælde. Det vil sige at du skal lægge moms til din vare når du sælger den.

Det der er til forskel negetiv/positivt når du laver momsregnskab skal svares til skat eller du skal have noget tilbage. "dog ikke normalt hvis du har en profit på varen"

Altså forskellen på købsmomsen og salgsmomsen.

Dernæst er der så også den moms du betaler til ikke prduktrelaterede ting. Såsom reklamer, hjemmesider, biler osv. du skal bruge til, at drive din forretning. Dette kan man så i større eller mindre grad trække fra. "afhængig af hvad det er(ikke alt er fuldt fradragsberettiget)"

Håber det besvarede dit spørgsmål.

Men jeg vil da anbefale dig, at kontakte dit lokale erhvervsråd og også en revisor.

God jul

/Madsen

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 204
Fra  TEZZO Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja der bliver betalt moms tó gange, men det får købsmomsen tilbage. Lad os sige du køber et parti sko til 10.000 excl. moms. Dvs. du skal betale 2.500 i købsmoms. Du sælger så partiet for 20.000 excl. moms. Dvs. di skal tillægge 5.000 i salgsmoms.

Så ser dit momsregnskab således ud:

Du har solgt varer med 5000 i moms og købt varer med 2500 i moms, så skal du betale 2.500 i moms. Altså salgsmoms-købsmoms.

 

Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Dimingu:

Ja der bliver betalt moms tó gange, men det får købsmomsen tilbage. Lad os sige du køber et parti sko til 10.000 excl. moms. Dvs. du skal betale 2.500 i købsmoms. Du sælger så partiet for 20.000 excl. moms. Dvs. di skal tillægge 5.000 i salgsmoms.

Så ser dit momsregnskab således ud:

Du har solgt varer med 5000 i moms og købt varer med 2500 i moms, så skal du betale 2.500 i moms. Altså salgsmoms-købsmoms.

 

 

Ahaa, men hvordan ser momsregnstykket ud, hvis jeg sælger f.eks 5 par sko til en virksomhed og de betaler ikke moms for de er moms registret?

Fra 6100 Haderslev
Tilmeldt 28. Sep 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, og glædelig jul. Moms er egentlig ganske simpelt og blev beskrevet glimrende lige oven over. Men hvis du mangler noget yderligere info om skat, moms og andre generelle regler, vil jeg råde dig til at henvende dig på dit lokale skattekontor. De har erhvervsrådgivere og så kan du melde dig til et opstartsmøde for iværksættere. Det kan være rart nok at få det forklaret face to face. Ellers så gør som tidligere nævnt og læs tråde her på amino. Det god vejledning.. Held og lykke med det. //Kenneth
Fra 6100 Haderslev
Tilmeldt 28. Sep 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Du skal tænke på at de har samme vilkår som dig. Det vil sige at de køber dit produkt inkl. moms, men får jo så momsen tilbage kvartalsvis, afhængig af virksomhedens størrelse. Så når du sælger et produkt sælger du den inkl din salgsmoms, men den virksomhed der køber produktet trækker det fra som købsmoms. (beklager stavefejl og ingen mellemrum, men det bliver skrevet fra iPhone) //Kenneth
Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

skobutik:

Ahaa, men hvordan ser momsregnstykket ud, hvis jeg sælger f.eks 5 par sko til en virksomhed og de betaler ikke moms for de er moms registret?

Når du er momsregistreret skal du altid opkræve moms til alle danske kunder (for undenlandske kunder er der nogle lidt mere indviklede regler). Jeg vil anbefale dig at finde et bogføringsbureau eller revisor der kan hjælpe dig rigtigt godt i gang i forhold til din specifikke situation.

mvh
Michael

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)