Puh. Det er billigt. Jeg forstår det bare ikke. Hvis i vælger at gå ud og tilbyde håndværkere til 100kr. Det vil sige at i smadrer markedet helt?
Nu må jeg indrømme at jeg ikke aner ret meget om hvordan markedet indenfor håndværksfaget ser ud i DK pt., men kan da oplyse at det modsatte synes at være problemet på den anden side af Sundet (her i Skåne hvor jeg bor). Vi købte sidste år et hus der skal renoveres nærmest fra grunden, og på trods af at vi meget aktivt har søgt håndværkere og haft adskillige ude for at afgive tilbud, så er status fra februar 2010 og til nu, januar 2011, at vi stadig ikke er kommet videre med projektet.
Indtil nu har vi stadig kun modtaget "halve" og useriøse tilbud, fået sat vores tålmodighed på prøve af folk som sender et tilbud indenfor 7-10 dage (læs: hvorefter man må rykke for det i månedsvis, hvis man da overhovedet nogensinde hører fra dem igen etc.).
Jeg havde gladeligt betalt langt mere end 99 kroner i timen, hvis blot jeg kunne finde nogen der rent faktisk var interesserede i at arbejde! Havde Lina's tilbud dækket Skåne også, og hvis der havde været elektriker og vvs'er inkluderet, så var jeg gerne sprunget på vognen.
Personligt ville jeg hellere selv have danske håndværkere på vores projekt, da man har nogle lidt anderledes håndværkstraditioner herovre (og ikke til det bedre efter min personlige mening), problemet opstår bare når ens svenske bankrådgiver ikke kan acceptere at det i så fald skal koste rundt regnet det dobbelte af hvad det havde kostet her.
Læste for nylig at der indenfor en kort årrække går 100.000 håndværkere på pension herovre, og at man ikke har fået uddannet nogle nye til at tage over fra "de gamle", hvorfor man forventer problemer indenfor branchen til den tid (og jeg mener jo så personligt at det står grelt til allerede), så måske skulle alle de hårdt ramte danske håndværkere bare overveje at relokere til Sverige? Kom frisk, kom frisk ;)
~ Amaris
Kære Amaris !
Det var da kedeligt og høre om dine forliste projekter i Sverige.
Hvis du mener det seriøst ?? så tag fat i denne ikke mindst så seriøst håndværker fra Danmark http://www.koludabyg.dk/
Du kan også finde ham inde på Amino.
Mange af os håndværkere fra Danmark giver også gratis og uforpligtende tilbud, se også her http://www.raad-mal.dk/gratis-malertilbud
Også med et smil og ”risiko” for ingen forretning i denne omgang. Alt dette også indregnet i vores timepriser.
Men forventninger er vel også vigtige at få afspejlet ? Vi gør f.eks. meget ud af og fortælle, om det er en Skoda model eller Jaguar kunden får.
Du vælger vel også selv om du vil gå i Netto til disses priser eller i Magasin til deres priser. Men ingen af dem kan klare selvstændige håndværker ydelser til 99 kr. pr. time. Det kan jeg godt garanter dig.
Og det er vel netop vigtigt og få tydeliggjort ydelser, forventninger m.m. ??
Det sætter du vel også selv pris på. ?
Glem nu ikke at det var gratis og uforpligtende at kontakte tømrer/snedkermester Rene Koluda, Koludabyg
www.koludabyg.dk
Held og lykke med projekterne, du kan så fortælle om hvordan de forløb senere herinde på Amino, under hensyntagen til Amino’s etiske regler om ikke at hænge nogen ud.
Men hvis du skal få brug for dette, er der mange andre steder på nettet du og andre i såfald kan gøre dette, såfremt der er et cvr. nummer på håndværkeren. Men du kan også forsøge og lede her www.cvr.dk ofte forgæves Og det kan blive en lidt for, for ikke at sige umulig opgave for dig i forbindelse med udenlandske håndværker .
Hvad så med tryghed, garanti m.m. ? ofte noget du må kigge i ”vejviseren” efter.
Som du kan forstå har alt en pris. Det har du vel også selv, og kender du andre brancher i Danmark der arbejder billigere end danske håndværkere ?
Ib Abildgaard
Råd & Mal
www.raad-mal.dk
www.raad-mal.dk/private
www.raad-mal.dk/referencer