Hej Lise,
Som de andre indtil videre har skrevet, så er det bedste jo hvis butikken ligger på en
aktiv gågade.
Derved er kan du, hvis du er rigtig heldig, nøjes med at reklamere for din tilstedeværelse ved blot at lave en tiltrækkende udsmykning af dine vinduer og eventuelt have et gadeskilt med et godt blikfang. Hvis du ligger et sted hvor der ikke kommer så mange mennesker forbi, så bliver du nødttil at benytte dig af noget mere agressiv reklame for at tiltrække kunderne og i det hele taget gøre dem opmærksomme på, at butikken eksisterer.
En af mine bekendte startede en guldsmede-butik inde i København i en af de mindre sidegader. Han benytter sig af reklamer i lokalaviserne og flyers som han får delt ud - ellers ville folk ikke vide butikken lå der.
Du bliver derfor nødttil at sammenholde hvad det koster at bo et dyrt men aktivt sted, med hvad det koster at bo et billigere men også mindre besøgt sted - og tillægge hvad det vil koste i markedsføring. Et godt gæt vil være, at det vil komme ud på ét... Det er ihvertfald min erfaring indtil videre.
Man skal så lige huske, at markedsføringsomkostningerne typisk kun vil være høje de første par år og derefter aftage, efterhånden som behovet for at gøre folk opmærksomme på butikkens eksistens falder - imodsætning til en husleje på f.eks. Strøget i KBH som altid vil være høj og kun blive højere med årene.
/Jesper