Hej alle Er ny herinde, så hvis der er et eller andet bestemt regelsæt jeg bør følge, når jeg skriver spørgsmål må i endelig sige til. Vi er to venner som har fået ideen. Den er så småt ved at blive gennemtænkt og udviklet. Men hvordan skal vi gøre det smartest med registrering af en virksomhed. 1) Da vi er to, vil fordelingen naturligvis være 50/50. Efter at have læst lidt forskellige steder, ser vi det i første omgang bedst at starte et I/S? 2) Selve oprettelsen skulle være nogenlunde lige til. Men når så vi begynder at få nogen omsætning, hvordan er reglerne for betaling af skat, moms mm.? 3) Hvis vi gerne vil hive penge ud af firmaet som løn, hvordan gøres dette så? 4) Vi indtægterne i firmaet komme på vores skattekort? Som i nok kan høre er høre er vi lidt novicer i iværksætteriets mange facetter, men håber i bærer over med os. |
1) Et I/S er en udmærket idé til jeres projekt.
2) I skal have ændret jeres forskudsregistreringer så I kommer til at betale B-skat der er en a'conto skat (personlig skat) der betales over 10 rater/år. Moms angives (for de fleste nystartede) 4 gange årligt (for hvert kvartal) og betales 10.2., 10.5., 17.8. og 10.11. I skal enten selv lave og angive jeres moms eller få et bogføringsbureau eller revisor til at gøre det for jer.
3) Når det ikke er et selskab (ApS eller A/S) skal I ikke selv på lønningslisten. Det vil i et I/S være private hævninger. Dette hænger sammen med jeres B-skat som ovenfor nævnt.
4) Ja. Som anført i pkt. 2 skal I have ændret jeres forskudsregistrering.
På min hjemmeside www.v-bf.dk kan I desuden bestille tre gratis guides omkring start af egen virksomhed.
mvh
Michael