Hmmm... Overvejer lidt om man bør sætte en revisor på i stedet for. For mange af de sætninger og ord, forstår jeg ikke helt betydningen af.
En kammerat fortalte mig lige, at jeg også godt kan trække mine udgifter fra, som jeg har fået gjort det via det firma jeg har lavet lign. opgaver for. Der skal jeg blot trække dem ud af kassen, men ikke trække momsen fra.
Han siger"Det kan du også, men så skal du jo ikke trække moms fra jo. Så skal du tage pengene ud af kassen."
Men hvis jeg ikke trækker beløbet inkl moms fra, så får jeg jo mindre end det jeg reelt har betalt? Fx hvis jeg skal gøre det med en af benzin tingene, som er på 152.11 kroner, der udgør moms 30.42 kroner. Hvis jeg så skal trække beløbet ud, uden moms, bliver det vel 152.11 - 30.42 =
121.69. Det giver jo så en tab til mig selv på 30.42 kroner, eller har jeg forstået det helt forkert?
Jeg tror du blander tingene lidt sammen. Dine private udlæg, dem kan du også kalde indskud, kan du trække ud af din virksomhed igen, hele beløbet inkl. moms. Og det gør du med posteringer som Peter har beskrevet det.
Men i virksomhedens regnskab skal du så skelne imellem om det er udgifter hvor du kan få momsen tilbage fra SKAT eller ej. Benzin mm på hvidplade-biler kan du ikke få momsen tilbage på, men på dine kontorartikler kan du f. eks. godt.
Men jeg tror også det vil være en god idé hvis du får en revisor eller bogholder til at hjælpe dig i gang.
Mvh Leif
Professionel hjælp til bogføring og regnskab allerede i dag.
Forsøger mig lige lidt her. Nu tror jeg at jeg har forstået det, sådan her.
Hvis jeg KØBER en ting/ydelse eller andet fra et andet firma, så betaler jeg 25% moms. Skal jeg selv sælge en ydelse/ting til et andet firma, sælger jeg grundprisen + 25% moms. Skal jeg trække et beløb ud/fra, som der indeholder moms, så skal jeg kun trække 20% moms.
Korrekt?
Alle mine private udlæg samler jeg sammen i en bunke. Dem trækker jeg så direkte fra mit overskud i firmaet. Det resterende beløb jeg får tilbage, som er et overskud, finder jeg momsen af. Dette momsbeløb, som jo er positivt eller i plus, opgiver jeg til SKAT. Herefter beregner SKAT hvor meget jeg skal betale i moms.
Overskuet uden moms, skal jeg betale skat af. Det resterende overskudsbeløb bliver der udregnet et beløb af, som jeg så er dét jeg skal betale i skat.
Angående det med hvidpladebilerne - alle de beløb der er angivet i det tidligere indlæg, er alle sammen ting jeg har lagt ud privat for. Ergo er det jo "indskud/udlæg" i firmaet, som jeg har lavet. Disse beløb må jeg da kunne trække fuldt ud igen, nu hvor firmaet har overskud?
Hvis jeg så i fremtiden skal køre i biler, kan det ikke trækkes ud på samme måde, da det kun er beløbet minus momsen der kan trækkes ud?
Hvad koster sådan en revisorfætter, hvis han skulle lave det for mig ville du gætte på? Nu er det jo langt fra særlig omfattende, så for en garvet gut, ville det vel tage en halv time eller sådan?
Hej Peter, Jamen så må jeg da også kunne trække alle mine ting fra som jeg har angivet tidligere, da alle tingene jo er penge jeg har brugt fra min private konto, inden jeg fik indtægten fra opgaverne? Selvom en del af dem, er benzin penge på hvidpladebiler.
Det må vel betegnes som de såkaldte "udlæg". Jeg er godt klar over, at mit resultat = indtægter - udgifter. <- når du skriver (reguleret for moms) mener du så, at jeg skal tage de hele "rene" beløb som er INKL moms, eller de beløb som er uden momsen?