Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliv kriminel iværksætter.

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Brøndby
Tilmeldt 12. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Puha Henrik, du er skræmmende at høre på efter min opfattelse. Fængselsstraffen i sig selv burde være motivation nok, men som jeg også skrev, så har de kriminelle det nemlig ALT for godt i danmark, i de danske fængsler. Strafferammen er ALT for mild. Derfor burde der som nr. 1 langt strængere straf, så det ku mærkes og motivere en alm begavet kriminel borger til at tænke sig om. Dvs. Du mener at en tosse, der forøver hærværk ved at brænde en skole ned, hvilket nemt løber op i mio beløb skal kunne gældsaneres efter afsonet straf, fordi vedk. Har vist god opførsel i fængslet? Nej hvor er logikken. Eller voldtægtsforbryderen, der dømmes til at sku betale 100.000 kr i erstatning til offeret, skal få gældsanering? Jeg kan absolut ikk se pointen, desværre.
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 23:40

Bremen:
Puha Henrik, du er skræmmende at høre på efter min opfattelse. Fængselsstraffen i sig selv burde være motivation nok, men som jeg også skrev, så har de kriminelle det nemlig ALT for godt i danmark, i de danske fængsler. Strafferammen er ALT for mild. Derfor burde der som nr. 1 langt strængere straf, så det ku mærkes og motivere en alm begavet kriminel borger til at tænke sig om. Dvs. Du mener at en tosse, der forøver hærværk ved at brænde en skole ned, hvilket nemt løber op i mio beløb skal kunne gældsaneres efter afsonet straf, fordi vedk. Har vist god opførsel i fængslet? Nej hvor er logikken. Eller voldtægtsforbryderen, der dømmes til at sku betale 100.000 kr i erstatning til offeret, skal få gældsanering? Jeg kan absolut ikk se pointen, desværre.

Og det er i den grad skræmmende at du forsøger dreje debatten til egen fordel ved at forsøge pådutte mig holdninger, som jeg ikke har. Er det sådan man gør i DF?

Vi diskuterer følgende:

klip fra dr.dk:

"I Danmark skal alle, der taber en sag ved domstolene, nemlig selv betale for sagens omkostninger. Og i straffesager er der ikke mulighed for at få retshjælp eller fri proces."

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 23:53

Hold da op, hvor må Stein Bagger og Claus Riskjær være glade for det forslag!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dejligt at se folk mener noget.

@igang:

Du skøjter lige hen over med en historie om en 17-årig, der ved et uheld får 3½ års fængsel. Vil du konkretisere denne, for det er - om noget - Ekstrablads-historien. Jeg har som domsmand, givet en tidligere straffet i 20'erne 6-9 måneder for at importere 18.000 Estacy pilller. En voldsmand ca. 60 dages fængsel for i en rundkreds at nedsparke en sagesløs - nogenlunde det samme som det koster at man uprovokeret smadrer en flaske i hovedet på en anden.

3½ års fængsel til en "uheldig" 17 årig - det er en myte. Den 17-åriges ofre ville enten være døde eller invalide på tidspunktet, hvor han får eftergivet sin gæld.

@Anders:

Tricket var naturligvis, at man lige skulle røve banken inden, så man kunne betale sit lån tilbage og så ellers få eftergivet sin offentlige gæld.

Men pointen er, at jeg synes forslaget er dårlig timing og dårligt udformet. Der er næppe nogen grund til, at erkende sig skyldig eller få retssagen til at glide, når Staten betaler regningen. For mig at se er der andre grupper, herunder iværksættere og selvstændige, der er mere relevante at gældsundsætte. Men grundlæggende er mit største problem med forslaget, at det omhandler den samlede gæld og ikke en procentdel. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Nielsen:
Jeg er nok lidt gammeldags, men jeg mener bestemt at når man har afsonet sin straf, så har man også afregnet med samfundet. Det har man så bare ikke helt i Danmark, der skal staten blive ved med at jokke i spinaten og fastholde at man afregner for sine forbrydelser, uanset om man kan betale eller ej. Jeg har altid troet på at nok skal man straffes, men mrn det skal altså også være muligt at genoptage et normalt liv

Nu var indslaget i 21Søndag om en mand - straffet 8 gange, sammenlagt 5½ år for vold, våben og narkotika - der også synes han havde "betalt" nok. Ud af fængsel, på revalidering og problemet var naturligvis at han ikke kunne betale de 400.000 (?) han havde i gæld. Det ville ikke gøre nogen forskel om han arbejdede eller ej.

Der er masser af mennesker, der ikke kan betale deres gæld til det offentlige, men hvorfor man skulle have en belønning på fuld eftergivelse, for at begå kriminalitet, har jeg svært ved at se.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 07:24

Jesper:

Du skøjter lige hen over med en historie om en 17-årig, der ved et uheld får 3½ års fængsel. Vil du konkretisere denne, for det er - om noget - Ekstrablads-historien. Jeg har som domsmand, givet en tidligere straffet i 20'erne 6-9 måneder for at importere 18.000 Estacy pilller. En voldsmand ca. 60 dages fængsel for i en rundkreds at nedsparke en sagesløs - nogenlunde det samme som det koster at man uprovokeret smadrer en flaske i hovedet på en anden.

3½ års fængsel til en "uheldig" 17 årig - det er en myte. Den 17-åriges ofre ville enten være døde eller invalide på tidspunktet, hvor han får eftergivet sin gæld.

Han har begået grov vold, og skal tage sin straf. Det har jeg ikke noget at sige til. Men når den er afsonet, skal han også have mulighed for at komme videre med sit liv. Og det har han ikke, som tingene er i dag. og hans offer lever i bedste velgående, men det var selvfølgelig heller ikke en sjov oplevelse for ham.

Men næste gang jeg støder på ham vil jeg da glæde ham med, at han slet ikke har haft de oplevelser han tror han har haft, for 3½ års fængsel for grov vold er slet ikke muligt. Det tror jeg han bliver glad for at høre. Det kommer nok også til at gøre det lettere at overvinde de psykiske mén med bl.a. angst han går og kæmper med i dag.

Resultat nr. 2 på Google ved en søgning på grov vold, er en historie fra dr.dk om en sag fra Ringsted, hvor grov vold gav 3 års fængsel. Men det er så en skrøne?

Nu ved jeg ikke hvornår du har været domsmand, men i 2002 blev straframmerne for vold skærpet:

• Simpel vold: fra 18 mdr. til 3 år
  • Vold af farlig karakter: fra 4 til 6 år
  • Meget grov vold: fra 8 til 10 år

Men okay: Du er domsmand, så hvis du siger at grov vold kun giver 60 dage, bliver jeg vel nød til at tro på det.

Jeg mener stadig at det er et godt forslag, men selvfølgelig skal al gæld ikke slettes ukritisk.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:47

Jesper:

@Anders:

Tricket var naturligvis, at man lige skulle røve banken inden, så man kunne betale sit lån tilbage og så ellers få eftergivet sin offentlige gæld.

Prøv at læs artiklen igen. Det drejer sig som sagsomkostninger - dvs. omk. til advokat der skal kunne eftergives. Laver du et bankrøveri så skal du stadig betale de penge du fik ud af det.

Jeg syntes også at sagsomkostninger skal kunne sættes i bero (ikke eftergives) når man i en periode har været på den lovlige side OG hvis man kommer ind i tremmely igen, så skal den gamle gæld frem igen.

Generelt skal det offentlige have kontakt med tidligere indsatte for at støtte dem så de ikke kommer ud i ballade igen.

Bliver de vaneforbrydere så bør de blive inden for og aldrig slippes ud igen. 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 08:41

Jesper:

Henrik Nielsen:
Jeg er nok lidt gammeldags, men jeg mener bestemt at når man har afsonet sin straf, så har man også afregnet med samfundet. Det har man så bare ikke helt i Danmark, der skal staten blive ved med at jokke i spinaten og fastholde at man afregner for sine forbrydelser, uanset om man kan betale eller ej. Jeg har altid troet på at nok skal man straffes, men mrn det skal altså også være muligt at genoptage et normalt liv

Nu var indslaget i 21Søndag om en mand - straffet 8 gange, sammenlagt 5½ år for vold, våben og narkotika - der også synes han havde "betalt" nok. Ud af fængsel, på revalidering og problemet var naturligvis at han ikke kunne betale de 400.000 (?) han havde i gæld. Det ville ikke gøre nogen forskel om han arbejdede eller ej.

Der er masser af mennesker, der ikke kan betale deres gæld til det offentlige, men hvorfor man skulle have en belønning på fuld eftergivelse, for at begå kriminalitet, har jeg svært ved at se.

Nu skal jeg passe på hvad jeg skriver, for det bliver åbenbart tolket som om jeg er blødsøden overfor forbrydere og at jeg kun ønsker at lette byrden for dem. Intet kunne være mere forkert, jeg har nogle konservative grundholdninger, der gør at jeg går ind for strenge straffe rammer og jeg mener på ingen måder at forbrydelse skal kunne betale sig. Sådan! Så skulle der ikke være tvivl om det!

Når det er skrevet, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne tænke lidt progressivt og forsøge at hjælpe folk over på den rigtige side? I det her tilfælde drejer det sig om sagsomkostninger for 400 t. kt, penge som manden ikke har, og kan få svært ved at nogen sinde at tilbagebetale. Her kunne man måske med fordel indgå en aftale med at ham at såfremt at han holder sig på rette vej, så sættes hans gæld i bero. Det er i mine øjne en "win Win situation for både ham og samfundet.

Hvorfor er det en fordel for samfundet? Det er det fordi han er en dyr herre have rendende inn og ud af fængslerne, han koster samfundet langt mere end de 400000 kr, der er omtalt, han er et godt eksempel på at straf isig selv ikke altid er nok

Nu har jeg kun forholdt mig til sagsomkostninger, jeg mener ikke at man skal fritages for gæld der vedrører ens forbrydelse, og jeg mener hellere ikke at man blots skal fritages pr automatik, det skal gøres med dem man mener det nytter, vaneforbrydere kan for min skyld hellere end gerne forblive i et fængsel for altid

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 08:42

Rikkepigen:

Hold da op, hvor må Stein Bagger og Claus Riskjær være glade for det forslag!

Mange misforstår åbenlyst fuldstændigt det forslag som diskuteres her. Det drejer sig jo ikke om den gæld som man har oparbejdet ved at snyde og bedrage og stjæle osv., men selve sagsomkostningerne. Dvs. advokatomkostninger og retssalær.

Den gæld som mange straffede har til forsikringsselskaber, investorer osv. efter sådan en sag, bliver tit og ofte aldrig opkrævet. Jeg tror simpelthen ikke de vil bruge ressourcer på det, da de i 97% af tilfældene ikke får en dyt ud af det.

Bremen - Efter min mening er din holdning ALT for firkantet. Men ikke noget vi skal diskutere her, for vi blir helt sikkert aldrig enige Stick out tongue

Vi har jo alle en mening om tingene, og sådan skal det osse være synes jeg.

Dbh Rasmus

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 09:01

Hvor står det, at det "kun" er sagsomkostningerne, det handler om? Det kan jeg altså ikke lige finde nogen steder...

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)