Spændende artikel. Jeg kan bare ikke se hvorfor jeg skal betale for andres dumheder. De kan jo bare lade være med at gøre det i første omgang. Så er der nok nogle der vil sige "jamen, det er jo ikke deres skyld - de har haft en svær opvækst!". Tro mig, det har jeg også - dét kort er simpelthen for nemt at trække! Synes det danske system på nogle punkter er for "sødt". Der bliver kastet med penge til højre og venstre.. Det skal siges, at jeg er meget for at alle bliver hjulpet her i landet, meen jeg tager ikke på arbejde de første tre dage i ugen for staten, så andre blot kan fede den! Og så skal jeg heller ikke arbejde over tre dage om ugen for staten!! Kan på nogle punkter godt forstå nogle bliver udenlandsdansker.. Puha, så fik jeg luft igen ;) Blot min personlige mening. /Kristoffer |
Mr. Chris:Kan på nogle punkter godt forstå nogle bliver udenlandsdansker..
Det kan jeg også, men af helt andre årsager..
Jeg tror man skal lede længe efter et mere snæversynet, egoistisk og intollerent folkefærd, end danskerne. Og jeg kan godt forstå at flere og flere tager væk fra det :o)
EDIT: Og til spørgsmålet om hvorfor du skal betale: Det kommer du sandsynligvis til under alle omstændigheder, da det nok ikke er mange der har mulighed for at betale den gæld tilbage.
Så er det en vurdering om man skal prøve at give dem muligheden for at starte fra nul. Det kan jo være at det betyder at flere vil synes at det er umagen værd, at finde sig et job efterfølgende.
Vi kan jo også kigge på hvordan de gør i andre europæiske lande. I Norge - som der står i artiklen - er det et mere spiseligt beløb man kommer ud med. Og i Holland, som vi kunne lære rigtig meget af i mange sammenhænge, er der mulighed for tilskud til sine sager. Dette indebærer at du ikke kommer ud med en uoverskuelig gæld.
Den Hollandske model tager højde for din bruttoindkost, samt evt. opsparing. På den måde kan dem der selv har mulighed for det, selv betale for omkostningerne, hvor dem der ikke har denne mulighed, kan få økonomisk støtte.
Generelt har hollænderne et mere realistisk syn på virkeligheden, og vælger at agere og lovgive ud fra dette. Danmark kunne blive et dejligt land igen, hvis vi gjorde det samme.